04
listopad
Szanowni Państwo, Członkowie Związku Pracodawców Polska Miedź
Uprzejmie informuję, że do konsultacji publicznych skierowany został projekt rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie Krajowego Funduszu Szkoleniowego (numer z wykazu 75).
Przedmiotowy projekt aktu prawnego wraz z Uzasadnieniem oraz Oceną Skutków Regulacji dostępny jest na stronach Rządowego Centrum Legislacji pod adresem:
https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12401754/katalog/13153911#13153911
Uprzejmie proszę o przekazywanie ewentualnych uwag, opinii i stanowisk do projektu w terminie do 19 września 2025 roku na adres: kuydowicz@pracodawcy.pl w wersji elektronicznej umożliwiającej edytowanie tekstu.
Projekt rozporządzenia jest wykonaniem upoważnienia ustawowego, zawartego w art. 133 ustawy z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia (Dz. U. z 2025 r. poz. 620), zwanej dalej „ustawą”.
Na podstawie wskazanego wyżej przepisu, minister właściwy do spraw pracy jest obowiązany do wydania rozporządzenia określającego szczegółowy sposób i tryb przyznawania środków KFS, a w tym:
Projekt rozporządzenia zachowuje większość rozwiązań, określonych w obowiązującym aktualnie rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 maja 2014 r. w sprawie przyznawania środków z Krajowego Funduszu Szkoleniowego (Dz. U. z 2018 r. poz. 117), które utraci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia. Uwzględnia jednak modyfikacje wynikające z ustawowego rozszerzenia grupy docelowej (nie tylko do pracodawców i ich pracowników, ale również osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz osób świadczących usługi na podstawie umów cywilnoprawnych), wprowadzenia nowych limitów wydatkowania środków, wprowadzenia obowiązku utrzymania miejsca pracy przez beneficjenta KFS przez określony okres czasu, konieczności posiadania przez instytucje szkoleniowe wpisu do Bazy Usług Rozwojowych oraz obowiązku badań efektywności KFS przez starostę/ WUP/ Ministra. Z rozporządzenia do ustawy przeniesiono natomiast przepisy dotyczące kryteriów oceny wniosków.
W § 2 projektu wymienione zostały elementy wniosku o dofinansowanie. Dodano informację o posiadaniu wpisu do Bazy Usług Rozwojowych oraz imienną listę uczestników, z uwagi na wprowadzenie w ustawie przepisu ograniczającego wysokość wydatków na kształcenie ustawiczne ze środków KFS na osobę w danym roku (ust. 1). W ust. 3 bez zmian pozostawiono listę załączników do wniosku.
W § 3 projektu opisano procedurę naboru wniosków. Nałożono na starostę obowiązek organizacji naboru wniosków przez ogłoszenie na tablicy informacyjnej w siedzibie powiatowego urzędu pracy oraz w postaci elektronicznej z wykorzystaniem strony internetowej urzędu, wskazując priorytety wydatkowania środków KFS na dany rok oraz termin rozpoczęcia i zakończenia naboru wniosków. Określono, że ogłoszenie o naborze nie może pojawić się mniej niż 21 dni przed jego rozpoczęciem, a nabór nie może trwać krócej niż 14 dni. Wprowadzono również zasadę, że w przypadku braku wniosków zgodnych z przyjętymi priorytetami wydatkowania na dany rok, można przyjmować wnioski o dofinansowanie z KFS nie spełniające priorytetów.
W § 4 projektu określono sposób przekazywania przez starostę informacji o zapotrzebowaniu na środki KFS tj. doprecyzowano, że starosta przekazuje do ministra właściwego do spraw pracy oraz marszałka województwa informacje o zapotrzebowaniu na środki KFS do wysokości wyznaczonych limitów w miarę pozytywnie rozpatrzonych wniosków.
W § 5 projektu określono sposób rozpatrywania wniosków, w tym terminy na ewentualnie poprawienie wniosku przez wnioskodawcę (ust. 2) oraz przesłanki pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia (jedyna możliwość pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia to niepoprawienie wniosku w terminie zgodnie z ust. 3) i konieczność uzasadnienia negatywnej oceny wniosku (ust. 4). Usunięto natomiast możliwość negocjowania z wnioskodawcą ceny usługi kształcenia ustawicznego, liczby osób objętych kształceniem ustawicznym, realizatora usługi, programu kształcenia ustawicznego lub zakresu egzaminu, co wynika z ustawowego wprowadzenia limitów dofinansowania dla jednego wnioskodawcy w zależności od liczby zatrudnionych pracowników.
W § 6 projektu określono elementy umowy o dofinansowanie, zawieranej z wnioskodawcą po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku. W odniesieniu do dotychczas obowiązujących przepisów dodano jako przesłankę zwrotu środków niedotrzymanie zobowiązania do utrzymania miejsca pracy, zawieszenie lub zaprzestanie prowadzonej działalności przez okres 3 miesięcy od ukończenia dofinansowanej formy kształcenia, ograniczono ilość danych przekazywanych przez podmiot dotyczących osób szkolących się (ust. 1). W ust. 2 pozostawiono wniosek jako integralną część umowy, a w ust 3. zawarto informację o możliwości udziału w ankiecie oceniającej przebieg finansowanej formy kształcenia organizowanej przez starostę, wojewódzki urząd pracy lub ministra.
Z wyrazami szacunku
Najnowsze wpisy