Projekt rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie sposobu obliczania współczynnika intensywności zużycia energii elektrycznej oraz wartości pomocy publicznej uzyskanej przez odbiorcę przemysłowego (numer z wykazu 1276)

Szanowni Państwo, Członkowie Związku Pracodawców Polska Miedź

Uprzejmie informuję, że do konsultacji publicznych skierowany został projekt rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie sposobu obliczania współczynnika intensywności zużycia energii elektrycznej oraz wartości pomocy publicznej uzyskanej przez odbiorcę przemysłowego (numer z wykazu 1276).

Przedmiotowy projekt aktu prawnego wraz z Uzasadnieniem oraz Oceną Skutków Regulacji dostępny jest na stronach Rządowego Centrum Legislacji pod adresem:

https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12402250/katalog/13156964#13156964

Uprzejmie proszę o przekazywanie ewentualnych uwag, opinii i stanowisk do projektu w terminie do 2 października 2025 roku na adres: kuydowicz@pracodawcy.pl w wersji elektronicznej umożliwiającej edytowanie tekstu.

Projekt rozporządzenia stanowi akt wykonawczy do ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2024 r. poz. 1361, z późn. zm.), zwanej dalej „uOZE”, i reguluje sposób obliczania współczynnika intensywności zużycia energii elektrycznej na potrzeby kwalifikacji odbiorcy jako odbiorcy przemysłowego jak również wartości pomocy publicznej uzyskanej w wyniku skorzystania z uprawnień, o których mowa w art. 53 ust. 1, w art. 96 ust. 2 uOZE oraz w art. 62 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2018 r. o promowaniu energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji (Dz.U. z 2025 r. poz. 602), zwanej dalej „uCHP”, biorąc pod uwagę potrzebę ustalenia nienależnie wypłaconej pomocy publicznej.

Z uwagi na komunikat Komisji – Wytyczne w sprawie pomocy państwa na ochronę klimatu i środowiska oraz cele związane z energią z 2022 r. (Dz.U. C 80 z 18.2.2022, str. 1–89), zwany dalej „Wytyczne CEEAG” lub „CEEAG”, niezbędne było wprowadzenie zmian w warunkach, jakie muszą spełnić odbiorcy przemysłowi, by skorzystać z uprawnień przewidzianych w uOZE oraz w ustawie o promowaniu energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji (Dz. U. z 2025 r. poz. 602). Zmiany te zostały wprowadzone ustawą z dnia 27 listopada 2024 r. o zmianie ustawy o odnawialnych źródłach energii oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1847), zwaną dalej „ustawą nowelizującą”.

Ustawa nowelizująca wprowadziła szereg zmian w zakresie uprawnień odbiorców przemysłowych, przede wszystkim wprowadzając kryteria warunkowości, czyli możliwości skorzystania z uprawnień pod warunkiem, że dany odbiorca spełni co najmniej jeden z poniższych warunków: 

  1. wdrożenia zaleceń z audytu energetycznego, o ile okres zwrotu inwestycji nie przekracza 3 lat, a koszty są proporcjonalne;
  2. ograniczenia śladu węglowego zużycia energii elektrycznej, tak aby co najmniej 30% zużywanej energii pochodziło ze źródeł bezemisyjnych – co w praktyce oznacza m.in. inwestycje we własne instalacje OZE lub zakup energii elektrycznej z OZE; 
  3. alokacji co najmniej 50% wartości pomocy na inwestycje prowadzące do znacznej redukcji emisji gazów cieplarnianych – w tym modernizacji procesów technologicznych, instalacje OZE lub integrację z magazynami energii.

Brak następczego spełnienia tych warunków może prowadzić do zwrotu nienależnie uzyskanej pomocy publicznej, co wymaga odpowiednich przepisów wykonawczych w zakresie jej obliczenia.

Dodatkowo projektodawca zdecydował się na przeniesienie z poziomu aktu wykonawczego na poziom ustawowy normy regulującej sytuację ujemnego współczynnika intensywności zużycia energii elektrycznej, co wymaga odpowiedniej zmiany w przepisach rozporządzenia.

Zgodnie z art. 30 pkt 1 ustawy nowelizującej dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 53 ust. 4 uOZE zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 53 ust. 4 uOZE w brzmieniu nadanym ustawą nowelizującą nie dłużej jednak niż przez 12 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy nowelizującej, i mogą być zmieniane w granicach określonych w art. 53 ust. 4 uOZE w brzmieniu nadanym ustawą nowelizującą.

Ustawa nowelizująca weszła w życie z dniem 28 grudnia 2024 r., a zatem dotychczasowe przepisy wykonawcze zachowają moc do dnia 28 grudnia 2025 r.

Z uwagi na powyższe wydanie rozporządzenia jest niezbędne do realizacji uprawnień zagwarantowanych przedsiębiorstwom energochłonnym w uOZE oraz w uCHP.

Określenie w drodze rozporządzenia metodologii obliczania współczynnika intensywności zużycia energii elektrycznej oraz wartości pomocy publicznej uzyskanej w wyniku skorzystania z uprawnień w oparciu o metodologię, która jest zgodna z wytycznymi CEEAG, będzie stanowić wypełnienie obowiązku wykonania delegacji ustawowej, a także zapewni zgodność z przepisów krajowych z wytycznymi Komisji Europejskiej i prawem UE.

Projekt rozporządzenia określa metodologię obliczania współczynnika intensywności zużycia energii elektrycznej na potrzeby kwalifikacji odbiorcy jako odbiorcy przemysłowego oraz metodologię obliczania wartości pomocy publicznej uzyskanej w wyniku skorzystania z uprawnień. Dzięki określeniu powyższej metodologii odbiorca przemysłowy będzie mógł skorzystać z ulg w zakresie wykonania obowiązków i opłat w ramach systemów wsparcia energii elektrycznej z OZE oraz wysokosprawnej kogeneracji jak również policzyć wartość pomocy publicznej, którą uzyskał korzystając z uprawień, w przypadku gdy zobowiązany będzie do jej zwrotu z powodu niewypełnienia mechanizmu warunkowości.

Z wyrazami szacunku