Projekt ustawy o zmianie ustawy o związkach zawodowych oraz ustawy o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji (numer z wykazu UDER82)

Szanowni Państwo, Członkowie Związku Pracodawców Polska Miedź

Uprzejmie informuję, że do konsultacji publicznych skierowany został projekt ustawy o zmianie ustawy o związkach zawodowych oraz ustawy o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji (numer z wykazu UDER82).

Przedmiotowy projekt aktu prawnego wraz z Uzasadnieniem oraz Oceną Skutków Regulacji dostępny jest na stronach Rządowego Centrum Legislacji pod adresem:

https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12402411/katalog/13158618#13158618

Uprzejmie proszę o przekazywanie ewentualnych uwag, opinii i stanowisk do projektu w terminie do 10 października 2025 roku na adres: kuydowicz@pracodawcy.pl w formie tabeli uwag przesyłanej w załączeniu w wersji elektronicznej umożliwiającej edytowanie tekstu.

Projektowana ustawa realizuje zapowiedzi polskiego rządu dotyczące konieczności przeprowadzenia deregulacji w zakresie prawa gospodarczego i administracyjnego, w tym w szczególności w kierunku poprawy środowiska prawnego i instytucjonalnego, w którym działają polskie firmy.

Projektowana ustawa ma na celu nowelizację dwóch ustaw:

  • ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (Dz. U. z 2025 r. poz. 440),
  • ustawy z dnia 7 kwietnia 2006 r. o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji (Dz. U. poz. 550).

Zmiany dotyczą zastąpienia formy pisemnej możliwością wyboru między formą pisemną, dokumentową i elektroniczną odnośnie do wniosków składanych przez zakładową organizację związkową albo radę pracowników oraz informacji pracodawcy w odpowiedzi na wnioski. Wymóg formy pisemnej powoduje nadmierne obciążenie administracyjne dla pracowników i pracodawców, wymuszając dodatkową, zbędną dokumentację. W erze cyfryzacji przedsiębiorstw i administracji publicznej brak jednolitej możliwości stosowania formy elektronicznej jest nieuzasadnioną barierą. Projekt rozwiązuje ten problem w odniesieniu do relacji pracodawcy z zakładową organizacją związkową oraz radą pracowników.

Celem projektu jest usprawnienie komunikacji między zakładową organizacją związkową a pracodawcą oraz między pracodawcą a radą pracowników. W sytuacji, gdy obecnie porozumiewanie się wewnątrz organizacji odbywa się powszechnie za pośrednictwem poczty elektronicznej, a spotkania coraz częściej mają miejsce z wykorzystaniem internetowych platform komunikacyjnych, które umożliwiają nie tylko komunikację i współpracę z innymi osobami, lecz także udostępnianie plików i aplikacji, wskazane jest odstąpienie od wyłączności formy pisemnej wniosków składanych przez zakładową organizację związkową albo radę pracowników i odpowiedzi pracodawcy. Postępująca cyfryzacja oraz rozwój technologii sprawiają, że nowoczesna komunikacja staje się nieodłącznym elementem funkcjonowania rynku pracy.

Celem projektowanej ustawy jest uelastycznienie kanałów komunikacji związków zawodowych i pracodawcy oraz rad pracowników i pracodawcy.

Projektowane zmiany obejmują następujące przepisy:

  1. art. 261 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych, który dotyczy informacji udzielanych związkom zawodowym w związku z przejściem zakładu pracy lub jego części na nowego pracodawcę. Proponuje się wskazanie, że pracodawca udziela informacji w formie pisemnej, dokumentowej lub elektronicznej. W świetle obowiązujących przepisów, pracodawca przekazuje na piśmie informację o przejściu zakładu pracy lub jego części na nowego pracodawcę.
  2. art. 28 ust. 2 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych, zgodnie z którym pracodawca jest obowiązany udzielić na wniosek zakładowej organizacji związkowej informacji niezbędnych do prowadzenia działalności związkowej. Proponuje się wskazanie, że pracodawca udziela informacji w formie pisemnej, dokumentowej lub elektronicznej, a także dodanie, że wniosek zakładowej organizacji związkowej o udzielenie tej informacji ma formę pisemną, dokumentową lub elektroniczną.
  3. art. 32 ust. 91 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych, zgodnie z którym pracodawca powiadamia na piśmie zarząd zakładowej organizacji związkowej o liczbie osób stanowiących kadrę kierowniczą. Powiadomienie następuje w terminie 7 dni od dnia otrzymania pisemnego wniosku zarządu zakładowej organizacji związkowej. Proponuje się przyjąć, że zarówno wniosek zakładowej organizacji związkowej, jak i informacja pracodawcy następuje w formie pisemnej, dokumentowej lub elektronicznej.
  4. art. 13 ust. 2 oraz art. 13 ust. 3 ustawy z dnia 7 kwietnia 2006 r. o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji. Zgodnie z art. 13 ust. 2 ustawy z dnia 7 kwietnia 2006 r. o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji, pracodawca przekazuje informacje w razie przewidywanych zmian lub zamierzonych działań oraz na pisemny wniosek rady pracowników. W ramach deregulacji proponuje się zastąpienie formy pisemnej wniosku formą pisemną, dokumentową lub elektroniczną. Zaproponowano także przeredagowanie przepisu, aby był bardziej czytelny. Odpowiednio w art. 13 ust. 3 ustawy z dnia 7 kwietnia 2006 r. o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji proponuje się wskazanie, że chodzi o formę pisemną, dokumentową lub elektroniczną przekazania informacji radzie pracowników przez pracodawcę. Zgodnie z tym przepisem w obecnym brzmieniu, pracodawca przekazuje informacje w terminie, formie i zakresie umożliwiającym radzie pracowników zapoznanie się ze sprawą, przeanalizowanie tych informacji i przygotowanie się do konsultacji.

Z wyrazami szacunku