04
listopad
Szanowni Państwo, Członkowie Związku Pracodawców Polska Miedź
Uprzejmie informuję, że do konsultacji publicznych skierowany został projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury zmieniającego rozporządzenie w sprawie poważnych wypadków, wypadków i incydentów w transporcie kolejowym (numer z wykazu 19).
Przedmiotowy projekt aktu prawnego wraz z Uzasadnieniem oraz Oceną Skutków Regulacji dostępny jest na stronach Rządowego Centrum Legislacji pod adresem:
https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12402953/katalog/13162638#13162638
Uprzejmie proszę o przekazywanie ewentualnych uwag, opinii i stanowisk do projektu w terminie do 17 października 2025 roku na adres: kuydowicz@pracodawcy.pl w wersji elektronicznej umożliwiającej edytowanie tekstu.
Zdiagnozowane problemy:
Brak obowiązujących uregulowań prawnych w zakresie powiadamiania przez przewoźników kolejowych o zdarzeniach tj. poważnych wypadkach, wypadkach i incydentach Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych oraz Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego.
Brak możliwości w niektórych okolicznościach dokonania pisemnego zgłoszenia zdarzenia kolejowego.
Brak możliwości prowadzenia dokumentacji ze zdarzeń kolejowych w postaci elektronicznej.
Niespójność przepisów rozporządzenia w zakresie kwalifikacji zdarzeń typu SPAD (ang. Signal Passed at Danger), czyli zdarzeń kategorii B04 i C44 z przepisami rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 11 czerwca 2021 r. sprawie wspólnych wskaźników bezpieczeństwa (CSI) (Dz. U. poz. 1245).
Rekomendowane rozwiązania:
Uzupełniono przepis § 4 ust. 4 rozporządzenia o zgłaszanie zdarzeń przez dyspozytora lub innego
uprawnionego pracownika przewoźnika kolejowego do Przewodniczącego Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych oraz do właściwego oddziału terenowego Urzędu Transportu Kolejowego, na wzór przepisu § 4 ust. 3 dotyczącego pracowników zarządcy infrastruktury.
Zaproponowano zmianę w § 7 ust. 5 rozporządzenia, zgodnie z którą zawiadomienie o zdarzeniu przekazuje się nie później niż w pierwszym dniu roboczym następującym po dniu jego stwierdzenia, a nie jak dotychczas w ciągu 24 godzin od stwierdzenia danego zdarzenia.
Zaproponowano zmianę w § 13 rozporządzenia, która wprowadza możliwość prowadzenia dokumentacji związanej z danym zdarzeniem w postaci elektronicznej.
Wyeliminowano niespójność przepisów rozporządzenia w zakresie kwalifikacji zdarzeń typu SPAD (ang. Signal Passed at Danger), czyli zdarzeń kategorii B04 i C44 z przepisami rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 11 czerwca 2021 r. sprawie wspólnych wskaźników bezpieczeństwa (CSI).
Brak jest alternatywnych środków umożliwiających osiągniecie zamierzonego celu.
Z wyrazami szacunku
Najnowsze wpisy