Projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury zmieniającego rozporządzenie w sprawie poważnych wypadków, wypadków i incydentów w transporcie kolejowym (numer z wykazu 19)

Szanowni Państwo, Członkowie Związku Pracodawców Polska Miedź

Uprzejmie informuję, że do konsultacji publicznych skierowany został projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury zmieniającego rozporządzenie w sprawie poważnych wypadków, wypadków i incydentów w transporcie kolejowym (numer z wykazu 19).

Przedmiotowy projekt aktu prawnego wraz z Uzasadnieniem oraz Oceną Skutków Regulacji dostępny jest na stronach Rządowego Centrum Legislacji pod adresem:

https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12402953/katalog/13162638#13162638

Uprzejmie proszę o przekazywanie ewentualnych uwag, opinii i stanowisk do projektu w terminie do 17 października 2025 roku na adres: kuydowicz@pracodawcy.pl w wersji elektronicznej umożliwiającej edytowanie tekstu.

Zdiagnozowane problemy:

Brak obowiązujących uregulowań prawnych w zakresie powiadamiania przez przewoźników kolejowych o zdarzeniach tj. poważnych wypadkach, wypadkach i incydentach Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych oraz Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego.

Brak możliwości w niektórych okolicznościach dokonania pisemnego zgłoszenia zdarzenia kolejowego.

Brak możliwości prowadzenia dokumentacji ze zdarzeń kolejowych w postaci elektronicznej.

Niespójność przepisów rozporządzenia w zakresie kwalifikacji zdarzeń typu SPAD (ang. Signal Passed at Danger), czyli zdarzeń kategorii B04 i C44 z przepisami rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 11 czerwca 2021 r. sprawie wspólnych wskaźników bezpieczeństwa (CSI) (Dz. U. poz. 1245).

Rekomendowane rozwiązania:

Uzupełniono przepis § 4 ust. 4 rozporządzenia o zgłaszanie zdarzeń przez dyspozytora lub innego

uprawnionego pracownika przewoźnika kolejowego do Przewodniczącego Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych oraz do właściwego oddziału terenowego Urzędu Transportu Kolejowego, na wzór przepisu § 4 ust. 3 dotyczącego pracowników zarządcy infrastruktury.

Zaproponowano zmianę w § 7 ust. 5 rozporządzenia, zgodnie z którą zawiadomienie o zdarzeniu przekazuje się nie później niż w pierwszym dniu roboczym następującym po dniu  jego stwierdzenia, a nie jak dotychczas w ciągu 24 godzin od stwierdzenia danego zdarzenia.

Zaproponowano zmianę w § 13 rozporządzenia, która wprowadza możliwość prowadzenia dokumentacji  związanej z danym zdarzeniem w postaci elektronicznej.

Wyeliminowano niespójność przepisów rozporządzenia w zakresie kwalifikacji zdarzeń typu SPAD (ang. Signal Passed at Danger), czyli zdarzeń kategorii B04 i C44 z przepisami rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 11 czerwca 2021 r. sprawie wspólnych wskaźników bezpieczeństwa (CSI).

Brak jest alternatywnych środków umożliwiających osiągniecie zamierzonego celu.

Z wyrazami szacunku