Projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie przeprowadzania badań lekarskich pracowników, zakresu profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracownikami oraz orzeczeń lekarskich wydawanych do celów przewidzianych w Kodeksie pracy (numer z wykazu MZDER1802).

Szanowni Państwo

Członkowie Związku Pracodawców Polska Miedź

Uprzejmie informuję, że do konsultacji publicznych skierowany został projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie przeprowadzania badań lekarskich pracowników, zakresu profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracownikami oraz orzeczeń lekarskich wydawanych do celów przewidzianych w Kodeksie pracy (numer z wykazu MZDER1802).

Przedmiotowy projekt aktu prawnego wraz z załącznikami (szt. 2), Uzasadnieniem oraz Oceną Skutków Regulacji dostępny jest na stronach Rządowego Centrum Legislacji pod adresem:

https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12403255/katalog/13164238#13164238

Uprzejmie proszę o przekazywanie ewentualnych uwag, opinii i stanowisk do projektu w terminie do 3 listopada 2025 roku na adres: kuydowicz@pracodawcy.pl w wersji elektronicznej umożliwiającej edytowanie tekstu.

Projektowane rozporządzenie jest wydawane na podstawie art. 229 § 8 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz. U. z 2025 r. poz. 277, z późn. zm.) i zmienia rozporządzenie Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 30 maja 1996 r. w sprawie przeprowadzania badań lekarskich pracowników, zakresu profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracownikami oraz orzeczeń lekarskich wydawanych do celów przewidzianych w Kodeksie pracy (Dz. U. z 2023 r. poz. 607).

W projekcie rozporządzenia są uwzględnione regulacje, które wpisują się w cyfryzację wzorów dokumentów medycyny pracy w ramach inwestycji D1.1.2 „Przyśpieszenie procesów transformacji cyfrowej ochrony zdrowia poprzez dalszy rozwój usług cyfrowych w ochronie zdrowia” Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. W ramach powyższego proponuje się wprowadzenie elektronicznej formy sporządzania orzeczeń lekarskich do celów przewidzianych w Kodeksie pracy, pozostawiając jednocześnie możliwość wystawienia orzeczenia lekarskiego w formie papierowej w przypadku braku dostępu do wskazanego systemu teleinformatycznego. W tym celu w projekcie rozporządzenia określa się zakres danych i informacji, które będą objęte orzeczeniem lekarskim, pozostawiając jednocześnie wzór orzeczenia, w przypadku konieczności wydania go w formie papierowej. Orzeczenie lekarskie sporządzone w formie elektronicznej będzie zapisywane i przechowywane w Systemie Informacji Medycznej, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia (Dz. U z 2025 r. poz. 302, z późn. zm.), a następnie dane i informacje nim objęte będą przekazywane do Internetowego Konta Pacjenta (IKP). Na żądanie osoby badanej orzeczenie lekarskie będzie mogło być przekazane osobie badanej w postaci jego wydruku. Orzeczenie lekarskie sporządzone w formie papierowej będzie przekazane osobie badanej. Natomiast zarówno orzeczenie lekarskie sporządzone w formie elektronicznej jak i papierowej będzie przekazywane pracodawcy wystawiającemu skierowanie na badanie profilaktyczne, w terminie i w sposób określony w umowie, do zawarcia której jest zobligowany pracodawca na podstawie art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o służbie medycyny pracy (Dz. U. z 2022 r. poz. 437).

Mając na uwadze dostępność danych i informacji zawartych w elektronicznej formie orzeczeń lekarskich w IKP proponuje się zamieszczenie w orzeczeniu lekarskim informacji, które będą mogłyby być wykorzystane ewentualnie na pozazawodowe aspekty zdrowia i podjęcie działań profilaktycznych zarówno przez pracownika, jak i w ramach udzielania pracownikowi innych świadczeń zdrowotnych.

Jednak mając na uwadze ochronę danych medycznych proponuje się, aby zidentyfikowana przez lekarza przeprowadzającego badanie profilaktyczne zasadność podjęcia działań prozdrowotnych, została ujęta w odrębnych zaleceniach indywidualnych sporządzanych w takiej samej formie jak orzeczenie lekarskie, a zatem co do zasady będą one dostępne w IKP, a w przypadku formy papierowej przekazywane pracownikowi. Zalecenia te nie będą natomiast przekazywane pracodawcy.

W odniesieniu do orzeczenia lekarskiego, które jest przekazywane do pracodawcy, proponuje się również doprecyzować zakres przekazywanych informacji odpowiedni dla danego rodzaju orzeczenia uwzględniając w nim wpisanie zleceń lekarza wynikających z warunków pracy, albo zaleceń wynikających z decyzji lekarza o konieczności przeniesienia pracownika do pracy na innym stanowisku.

W projekcie jednoznacznie wskazuje się, że orzeczenie lekarskie będzie przekazywane pracodawcy, który wystawił skierowanie przez lekarza przeprowadzającego badanie profilaktyczne, w terminie i w sposób określony w umowie zawartej przez te podmioty na podstawie ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o służbie medycyny pracy. Zasada ta będzie również odnosiła się do orzeczeń lekarskich wydawanych w trybie odwoławczym, gdyż jednostka odwoławcza na podstawie nowelizowanych przepisów będzie zobowiązana do przekazania orzeczenia wydanego w trybie odwołania właściwemu lekarzowi medycyny pracy.

W projekcie rozporządzenia zostały ponadto wprowadzone zmiany dostosowujące pozostałe regulacje, a także wzory dokumentów. W tym celu wprowadza się nowe wzory orzeczeń lekarskich objęte załącznikami nr 2 i 3 nowelizowanego rozporządzenia. Ponadto dokonuje się zmian w przepisach, które wskazywały na konieczność stosowania przez lekarza medycyny pracy określonego wzoru pieczęci, pozostawiając jej wzór dla celów orzeczenia lekarskiego wydawanego w formie papierowej w przypadku określonym w projektowanym rozporządzeniu. Z uwagi na funkcjonowanie orzeczenia lekarskiego w formie elektronicznej odstępuje się również od konieczności potwierdzania odbioru tego orzeczenia w rejestrze wydanych orzeczeń prowadzonych przez podmiot przeprowadzający badanie, co jednak nie będzie miało wpływu na prowadzenie tego rejestru według dotychczas określonego wzoru, przy uwzględnieniu wykreślenia odpowiedniej kolumny.

W przepisach przejściowych pozostawia się możliwość wystawiania i przekazywania orzeczeń lekarskich zgodnie z dotychczasowymi przepisami, jednak nie dłużej niż przez 6 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

Nie ma możliwości podjęcia alternatywnych w stosunku do projektowanego rozporządzenia środków umożliwiających osiągnięcie zamierzonego celu.