Projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu uproszczenia procedur administracyjnych w sprawach rozstrzyganych w drodze decyzji administracyjnych albo załatwianych milcząco (numer z wykazu UDER95).

Szanowni Państwo
Członkowie Związku Pracodawców Polska Miedź

Uprzejmie informuję, że do konsultacji publicznych skierowany został projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu uproszczenia procedur administracyjnych w sprawach rozstrzyganych w drodze decyzji administracyjnych albo załatwianych milcząco (numer z wykazu UDER95).

Przedmiotowy projekt aktu prawnego wraz z Uzasadnieniem oraz Oceną Skutków Regulacji dostępny jest na stronach Rządowego Centrum Legislacji pod adresem:

https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12403650/katalog/13166358#13166358

Uprzejmie proszę o przekazywanie ewentualnych uwag, opinii i stanowisk do projektu w terminie do 14 listopada 2025 roku na adres: kuydowicz@pracodawcy.pl w wersji elektronicznej umożliwiającej edytowanie tekstu.

Ustawodawca zwrócił uwagę na problem związany z przedłużającymi się postępowaniami administracyjnymi istotnymi z punktu widzenia obywateli i przedsiębiorców.

Obecnie zgodnie z art. 122a ust. 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2024 r. poz. 572, z późn. zm.) (Kpa), tzw. „milczące załatwienie sprawy”, ma zastosowanie w przypadku wyraźnie wskazanym w ustawie, a w ust. 2 tego przepisu precyzuje się, że sprawę uznaje się za załatwioną milcząco w sposób w całości uwzględniający żądanie strony, jeżeli w terminie miesiąca od dnia doręczenia żądania strony właściwemu organowi administracji publicznej albo innym terminie określonym w przepisie szczególnym organ ten: nie wyda decyzji lub postanowienia kończącego postępowanie w sprawie (milczące zakończenie postępowania) albo nie wniesie sprzeciwu w drodze decyzji (milcząca zgoda). Milczące załatwienie sprawy stosuje się więc w sytuacjach wyraźnie określonych w przepisach szczególnych, a tych jest stosunkowo niewiele.

Projektowane rozwiązania mają skłaniać organy administracji do sprawniejszego, terminowego działania. Jednocześnie, trzeba podkreślić, że projektowana ustawa nie wyłącza aktywnego działania administracji również w sprawach, w których wprowadza się tryb milczącej zgody. Rolą administracji nadal będzie sprawdzanie i weryfikowanie zaistnienia przesłanek formalnych i merytorycznych warunkujących możliwość załatwienia danej sprawy. Natomiast w przypadku, gdy nie zaistnieją braki formalne ani przesłanki negatywne wykluczające możliwość pozytywnego załatwienia danej sprawy, zbędne będzie tylko wydawanie formalnego rozstrzygnięcia przez organ.

Ograniczona zostanie także liczba spraw, w przypadku których będzie możliwe uznaniowe przeciąganie wybranych postępowań. W konsekwencji, strony postępowań administracyjnych zyskają jasność co do maksymalnego czasu trwania procedury i skutków przekroczenia terminów – to z kolei pozwoli stronom skuteczniej planować swoje działania i inwestycje, a zatem będzie to prowadzić do zwiększenia poziomu pewności prawnej i przewidywalności dla obywateli i przedsiębiorców.

Rozwiązania deregulacyjne proponowane w projektowanej ustawie obejmują:

  1. wprowadzenie w danym postępowaniu instytucji milczącej zgody w jej klasycznej formie, wszędzie tam gdzie wynik analizy między zakładanym celem postulowanego uproszczenia, jego skutkami formalnoprawnymi dla strony danego postępowania, jak i w wymiarze ogólnospołecznym i środowiskowym, w tym z uwzględnieniem skutków finansowanych dla stron, a także dla budżetu państwa, na to pozwala;
  2. inne proceduralne rozwiązania zmierzające do osiągnięcia uproszczeń w procedurach administracyjnych prowadzonych w danej dziedzinie spraw, jak:
  1. skrócenie terminu,
  2. milcząca zgoda dla jakiegoś etapu postępowania,
  3. wprowadzenie rozwiązania dopuszczającego milczącą zgodę, z jednoczesną możliwością wydania decyzji przez organ przed upływem terminu.

Rozwiązania wskazane powyżej w pkt 2 przewiduje się zastosować w przypadku wariantowości możliwych rozwiązań, skomplikowanych i wielowątkowych postępowań administracyjnych lub w przypadku niejednoznacznego wyniku analizy przedstawionej w pkt 1.

W ocenie propozycji deregulacyjnych wynikających z inicjatywy przedsiębiorców SprawdzaMY jest konieczne również rozważanie, a w konsekwencji również modyfikowanie instytucji milczącej zgody, w ten sposób, aby zmienione regulacje zachowały prawidłowe wdrażanie prawa Unii Europejskiej lub zapewnienie wykonania umów międzynarodowych, w szczególności w obszarze środowiska.

Kolejne przepisy ujęte w projektowanej ustawie to wprowadzenie zmian wynikowych w stosunku do postulowanych zmian przepisów poszczególnych ustaw, jak również opracowanie niezbędnych przepisów przejściowych. Co do zasady w projekcie przewiduje się zastosowanie nowych regulacji do spraw wszczynanych po dniu wejścia w życie projektowanej ustawy. Wynika to przede wszystkim z tego, że postępowania, których dotykają projektowane uregulowania mogą znajdować się na bardzo różnych etapach, zatem stworzenie przepisów przejściowych wprowadzających stosownie nowych rozwiązań do spraw wszczętych i niezakończonych do dnia wejścia w życie projektowanej regulacji, mogłoby spowodować istotne komplikacje tak dla organów, jak i stron, i w efekcie skutkować powstaniem wątpliwości co do stosowanych trybów i opóźnień.

W celu zapewnienia odpowiedniego przygotowania się organizacyjnego przez organy administracji (konieczność  zmian sposobu organizacji wykonywania zadań, dostosowania narzędzi służących ich wykonywaniu, w tym stosowanych systemów teleinformatycznych), jak również zapoznania się z projektowanymi regulacjami przez społeczeństwo przewiduje się, że ustawa wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia.

Projekt wpływa na przedsiębiorców, w tym mikroprzedsiębiorców, małych i średnich przedsiębiorców, w szczególności w obszarze podejmowania działalności gospodarczej, przez zwiększenie pewności procesu uzyskiwania wpisu do rejestru działalności regulowanej. W projekcie nie nakłada się nowych obowiązków ani nie ustanawia wymogów wobec przedsiębiorców.

Spodziewane skutki projektowanych rozwiązań to uproszczenie procedur przede wszystkim po stronie przedsiębiorców – zmniejszenie ilości proceduralnych obciążeń administracyjnych oraz przyśpieszenie postępowań, a także zmniejszenie obciążeń administracji polegające na wyeliminowaniu konieczności sporządzenia decyzji administracyjnej (czy innego aktu kończącego postępowanie w sprawie) po przeprowadzeniu postępowania.  

Wprowadzenie uproszczeń procedur administracyjnych, przez dodanie trybów milczącego załatwienia sprawy, będzie powodować, że decyzje będą podejmowane szybciej, a obywatele i przedsiębiorcy nie będą musieli czekać na formalne rozstrzygnięcie, jeżeli organ nie podejmie decyzji w określonym terminie. Zyskają oni jasność co do maksymalnego czasu trwania procedury, co pozwoli im skuteczniej planować swoje działania i inwestycje, a zatem prowadzić będzie do zwiększenia poziomu pewności prawnej i przewidywalności.

Projektowana ustawa wprowadza zmiany w:

  1. ustawie z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i zapobieganiu alkoholizmowi (Dz. U. z 2023 r. poz. 2151);
  2. ustawie z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 2025 r. poz. 1344);
  3. ustawie z dnia 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych (Dz. U. z 2024 r. poz. 82);
  4. ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2024 r. poz. 1251, z późn. zm.);
  5. ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2024 r. poz. 1145, z późn. zm.);
  6. ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2025 r. poz. 111, z późn. zm.);
  7. ustawie z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2024 r. poz. 1539, z późn. zm.);
  8. ustawie z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. z 2024 r. poz. 1292, z późn. zm.);
  9. ustawie z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (Dz. U. z 2024 r. poz. 1034, z późn. zm.);
  10. ustawie z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2024 r. poz. 1112, z późn. zm.);
  11. ustawie z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych (Dz. U. z 2023 r. poz. 616);
  12. ustawie z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych (Dz. U. z 2025 r. poz. 611, z późn. zm.);
  13. ustawie z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2023 r. poz. 1587, z późn. zm.);
  14. ustawie z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2025 r. poz. 1043, z późn. zm.);
  15. ustawie z dnia 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne (Dz. U. z 2025 r. poz. 960);
  16. ustawie z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz. U. z 2025 r. poz. 644);
  17. ustawie z dnia 14 kwietnia 2023 r. o konsumenckiej pożyczce lombardowej (Dz. U. z 2024 r. poz. 1111).