AMERYKANIE ZACHWYCENI POLSKĄ WYSTAWĄ!

Miło nam donieść o kolejnym sukcesie firmy członkowskiej Związku Pracodawców Polska Miedź. Spółka Projekt Multimedia z Lubina zaprojektowała i wykonała nowoczesną trasę zwiedzania w Podziemnym Mieście „Osówka”. Projekt zdobył uznanie kapituły konkursu AV Experience 2020 i zakwalifikował się do finałowej trójki w kategorii „Best Immersive Experience” obok takich realizacji jak Muzeum Statuy Wolności w Nowym Jorku oraz ekstrawaganckiej restauracji Alchemist w Kopenhadze. Czy nagroda główna trafi w ręce Lubinian będzie wiadomo już za kilka tygodni.

Firma Projekt Multimedia znana jest już z tego, że każda jej realizacja walczy o laury podczas międzynarodowych konkursów branży audiowizualnej. Zwycięzców tegorocznego plebiscytu AV Experience 2020 mieliśmy poznać w czerwcu, podczas największych na świecie targów technologicznych InfoComm w Las Vegas, jednak z uwagi na pandemię finał odbędzie się wirtualnie. W konkursie firma przedstawiła projekt trasy zwiedzania Podziemnego Miasta „Osówka”, jednego z najbardziej tajemniczych miejsc na Dolnym Śląsku.
Kompleks „Osówka” to część nazistowskiego projektu pod kryptonimem „Riese”, którego budowa rozpoczęła się pod koniec 1943 r. Prawdziwe przeznaczenie obiektu do dnia dzisiejszego nie jest znane. Wg. licznych teorii „Osówka” miała być największą kwaterą Hitlera, ukrytą w podziemiach Gór Sowich na Dolnym Śląsku. Przy budowie obiektu pracowali więźniowie obozów koncentracyjnych i jeńcy wojenni, a także wysokiej klasy specjaliści z całej Europy. Na początku 1945 r., z powodu zbliżającej się ofensywy Armii Czerwonej i wojsk polskich, nacierających na Dolny Śląsk, przerwano prace. Niemcy wywieźli więźniów, pracowników i niektóre maszyny oraz zamaskowali podziemia. Puste sztolnie straszyły, ale jednocześnie stały się miejscem wypraw dla śmiałków szukających skarbów oraz złota. W połowie lat 90. XX w. podziemia zabezpieczono i zagospodarowano, odtąd można je zwiedzać, ucząc się historii II wojny światowej.
Aby podnieść atrakcyjność obiektu, postawiono na opracowanie multimedialnej ekspozycji. W tym celu w 2018 r. Gmina Głuszyca zdobyła 1,5 mln. złotych dofinansowania w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego „Przekraczamy Granice” 2014-2020.
Jako generalny wykonawca firma Projekt Multimedia znacząco odmieniła Podziemne Miasto „Osówka”. Surowe sztolnie wypełniły się multimedialnymi stanowiskami, które jak wehikuł czasu przenoszą zwiedzających do trudnych dziejów II wojny światowej. Otwarta we wrześniu ubiegłego roku nowoczesna ekspozycja, w grudniu weszła do finału międzynarodowego konkursu InAVation Awards 2020, a obecnie bierze również udział w Ogólnopolskim Konkursie Otwartym Modernizacja Roku&Budowa XXI w. Kwalifikacja do konkursu AV Experience 2020 to kolejny sukces na koncie obiektu. Plebiscyt organizowany jest przez amerykańskie stowarzyszenie AVIXA, zrzeszające najwyższej klasy specjalistów branży audiowizualnej.
– Jesteśmy pod ogromnym wrażeniem różnorodności projektów AV, które wpłynęły do nas z całego świata – od Brazylii po Katar. Widzieliśmy projekty z ponad 20 krajów – powiedział Dan Goldstein, dyrektor ds. marketingu AVIXA. – Specjaliści AV używają technologii w pomysłowy sposób, aby bawić, edukować i inspirować ludzi. Jesteśmy dumni, że możemy uhonorować te przejawy kreatywności i ogromną wartość, jaką niosą dla świata.
Modernizacja trasy sprawiła, że zwiedzanie „Osówki” zmieniło się we wciągające doświadczenie, które na długo zapada w pamięć i skłania do refleksji na temat wojny i holokaustu. Wystawa robi ogromne wrażenie na turystach, którzy po wyjściu z podziemi z jednej strony są pod wrażeniem nowoczesnych środków przekazu, z drugiej mocno poruszeni przedstawioną historią.
Zwiedzając „Osówkę” turyści napotykają hologramy: ubranych w pasiaki więźniów obozów koncentracyjnych, niemieckich żołnierzy, w pośpiechu zacierających ślady po budowie obiektu, a także popularnego aktora Adama Ferency, który opowiada o początkach II wojny światowej. W ciemnych tunelach rozbrzmiewają głosy najznamienitszych polskich lektorów: Krystyny Czubówny, Tomasza Knapika i Macieja Gudowskiego. Rozmach przedsięwzięcia, jakim był tajny projekt Riese, można poznać oglądając mapping oraz udając się wirtualną windą na powierzchnię kompleksu. W gablotach wykonanych ze stali kortenowej, które doskonale wpasowują się w surowy klimat przestrzeni, wyeksponowano przemawiające do wyobraźni przedmioty, m.in. podziurawione od kul hełmy żołnierzy czy pordzewiałe karabiny. Perełką dla fanów motoryzacji jest piękna, jeżdżąca replika VW KdF typ 82 Kubelwagen, zbudowana specjalnie na potrzeby tej wystawy.
– Grono ekspertów zadecydowało o wyróżnieniu polskiej wystawy ze względu na wyjątkowe cechy, które stanowiły przykład integracji przestrzeni, treści i technologii, w celu zapewnienia lepszego doświadczenia zwiedzających i dających się udowodnić rezultatów dla zamawiającego. Podziemne Miasto „Osówka” to właśnie ten typ projektu, jaki chcemy pokazywać innym specjalistom w branży, aby mogli czerpać z niego inspirację dla swoich realizacji. – Przekonuje Pamela M. Taggart, Starszy dyrektor ds. Relacji strategicznych AVIXA.
Zwycięzcy AV Experience Awards 2020 zostaną ogłoszeni 16 czerwca 2020 r. Pierwotnie wręczenie nagród miało się odbyć w Las Vegas, podczas międzynarodowych targów technologicznych InfoComm. Ze względu na panującą pandemię, wydarzenie jednak anulowano, a finał zostanie przeprowadzony podczas wirtualnej transmisji online.
Trzymamy kciuki za sukces firmy Projekt Multimedia, a Was zapraszamy do zwiedzania Podziemnego Miasta „Osówka”.
Zdjęcia: Agnieszka Potocka / Projekt Multimedia Sp.z.o.o.