Bezpieczeństwo pojazdów – rejestratory danych na temat zdarzeń (nowe przepisy dotyczące homologacji typu pojazdów ciężkich i oddzielnych zespołów technicznych)

Komisja Europejska prowadzi konsultacje publiczne przepisów prawa gospodarczego w UE (pojazdy) – ocena na podstawie analizy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie wymogów dotyczących homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, w odniesieniu do ich ogólnego bezpieczeństwa oraz ochrony osób znajdujących się w pojeździe i niechronionych uczestników ruchu drogowego oraz Rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2022/545 z dnia 26 stycznia 2022 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 poprzez określenie szczegółowych przepisów dotyczących konkretnych procedur badań i wymogów technicznych w zakresie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do rejestratorów danych na temat zdarzeń i homologacji typu tych układów jako oddzielnych zespołów technicznych oraz zmieniające załącznik II do tego rozporządzeniawniosek w sprawie rozporządzenia delegowanego KE uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 poprzez ustanowienie szczegółowych przepisów dotyczących szczegółowych procedur badań i wymagań technicznych dotyczących homologacji typu ciężkich pojazdów silnikowych w odniesieniu do rejestratora danych dotyczących ich zdarzeń oraz homologacji typu tych układów jako oddzielnych zespołów technicznych i zmieniająca załącznik II do tego rozporządzenia.

Ostateczny termin na przesłanie opinii to 18 czerwca 2024 r.

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 nakłada obowiązek wyposażenia pojazdów silnikowych kategorii M2, M3, N2 i N3 w rejestratory danych o zdarzeniach (EDR) od dnia 7 stycznia 2026 r. w przypadku nowych typów pojazdów, a także od dnia 7 stycznia 2029 r. dla wszystkich nowych pojazdów.

Według badań EDR może dostarczyć cennych danych o wypadkach, które mogą pomóc w poprawie bezpieczeństwa pojazdów. Informacje o stanie pojazdu i jego układów w chwili zderzenia, a także krótko przed i po zderzeniu powinny umożliwić lepsze zrozumienie przyczyn i okoliczności wypadków oraz funkcjonowania systemów bezpieczeństwa pojazdu. Analiza ta pomoże poprawić bezpieczeństwo pojazdu i zmniejszyć liczbę wypadków. Po Rozporządzeniu Delegowanym Komisji (UE) 2022/545 w sprawie EDR dla pojazdów lekkich (M1 i N1) niniejsza ustawa stanowi drugi akt dotyczący EDR, określający wymagania w odniesieniu do pozostałych kategorii pojazdów M2, N2, M3 i N3.

Akt prawny określa wymagania techniczne i tryb badań w zakresie homologacji typu pojazdu w zakresie EDR oraz homologacji typu EDR jako oddzielnego zespołu technicznego (STU). W zakresie homologacji typu pojazdu ustawa odwołuje się do przepisów Rezolucji ONZ nr 169, wprowadzając jej wymagania w ramach Ogólnego rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa pojazdów (GSR). Wymagania te dotyczą elementów danych, które EDR musi rejestrować, formatu tych danych, wymogów dotyczących gromadzenia danych (w tym wymogów dotyczących rejestrowania i nadpisywania danych, przechowywania na pokładzie i blokowania niektórych zapisów danych) oraz wymagań dotyczących przeprowadzania testów zderzeniowych i przeżywalności.

Rejestratory danych na temat zdarzeń pozwalają uzyskać bardziej dokładne i kompletne dane na potrzeby badania i analizy wypadków. Takie rejestratory są już obowiązkowe w przypadku nowych typów samochodów osobowych i dostawczych. Rozporządzenie w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów zobowiązuje Komisję do przyjęcia wymogów technicznych i procedur badania w odniesieniu do rejestratorów danych na temat zdarzeń dla nowych typów pojazdów ciężkich. Te wymogi i procedury muszą zacząć obowiązywać od stycznia 2026 r.

Inicjatywa ta służy określeniu wymogów dotyczących homologacji typu pojazdów kategorii M2, M3, N2 i N3 w odniesieniu do ich rejestratorów danych na temat zdarzeń.


W załączeniu znajduje się projekt rozporządzenia delegowanego wraz z załącznikiem.
 
Więcej informacji, opinii oraz ocen skutków regulacji jest dostępnych pod linkiem KE:
 
Uprzejmie prosimy o przesłanie wszelkich uwag oraz opinii na adres: szkop@pracodawcy.pl
 

Źródło: Komisja Europejska