Instrument pożyczkowy na rzecz sektora publicznego – ocena śródokresowa

Komisja Europejska prowadzi konsultacje publiczne przepisów prawa finansowego w UE (w powiązaniu z polityką regionalną) – na podstawie analizy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1119 z dnia 30 czerwca 2021 r. w sprawie ustanowienia ram na potrzeby osiągnięcia neutralności klimatycznej i zmiany rozporządzeń (WE) nr 401/2009 oraz Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1229 z dnia 14 lipca 2021 r. w sprawie instrumentu pożyczkowego na rzecz sektora publicznego w ramach mechanizmu sprawiedliwej transformacji.

Ostateczny termin na przesłanie opinii to 1 marca 2024 r.
Instrument pożyczkowy na rzecz sektora publicznego to trzeci filar mechanizmu sprawiedliwej transformacji. W jego ramach finansuje się inwestycje publiczne w regionach najbardziej dotkniętych transformacją UE w kierunku gospodarki neutralnej dla klimatu. Mechanizm sprawiedliwej transformacji składa się z trzech filarów. Są to: 1/ Fundusz na rzecz Sprawiedliwej Transformacji, 2/ specjalny system w ramach Programu InvestEU oraz 3/ instrument pożyczkowy na rzecz sektora publicznego. Celem ogólnym instrumentu jest zapewnienie wsparcia w odpowiedzi na poważne wyzwania społeczne, gospodarcze i środowiskowe związane z procesem transformacji w kierunku: (i) osiągnięcia unijnych celów klimatycznych i energetycznych na 2030 r. oraz (ii) osiągnięcia najpóźniej do 2050 r. celu określonego w rozporządzeniu (UE) 2021/1119, który zakłada neutralność klimatyczną UE. Instrument skonstruowano w taki sposób, aby przynosił korzyści terytoriom UE wskazanym w terytorialnych planach sprawiedliwej transformacji zatwierdzonych przez Komisję. Celem szczegółowym instrumentu jest zwiększenie inwestycji sektora publicznego, które zaspokajają potrzeby rozwojowe terytoriów wskazanych w terytorialnych planach sprawiedliwej transformacji, dzięki ułatwieniu finansowania projektów, które nie generują strumieni dochodów wystarczających do pokrycia kosztów inwestycyjnych. Przedmiotem oceny śródokresowej jest obecny stan wdrażania instrumentu. Analizie podlega jego skuteczność, efektywność, spójność z innymi obszarami polityki, adekwatność i unijna wartość dodana. Przedmiotem zbliżającej się ewaluacji jest obecny stan wdrażania instrumentu. Wyciągnięte zostaną też wnioski, które można by wykorzystać do poprawy jego wdrażania w pozostałym okresie jego obowiązywania. Zgodnie z wytycznymi dotyczącymi lepszego stanowienia prawa ewaluacja będzie uwzględniać – w możliwie najbardziej szczegółowy sposób – wszystkie pięć kryteriów, a mianowicie: (i) skuteczność, (ii) efektywność, (iii) odpowiedniość, (iv) spójność oraz (v) europejską wartość dodaną instrumentu.
Uprzejmie prosimy o przesłanie wszelkich uwag oraz opinii na adres: szkop@pracodawcy.pl W załączeniu znajduje się zaproszenie do zgłaszania uwag dotyczących oceny. Więcej informacji, opinii oraz ocen skutków regulacji jest dostępnych pod linkiem KE: https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say/initiatives/13972-Instrument-pozyczkowy-na-rzecz-sektora-publicznego-ocena-srodokresowa_pl Źródło: Komisja Europejska