Konsultacje publiczne projektów rozporządzeń Rady Ministrów – ustawa z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny

Uprzejmie informujemy, że do konsultacji społecznych zostały przekazane dwa projekty rozporządzeń Rady Ministrów stanowiące akty wykonawcze do ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny.

Projekty rozporządzeń wraz z uzasadnieniami oraz OSR znajdują się w załączeniu.

Uprzejmie prosimy o przekazywanie ewentualnych uwag, opinii i stanowisk do projektów w terminie do 9 maja 2024 roku również w formie edytowalnej na adres szkop@pracodawcy.pl.

Podstawa prawna: Ustawa z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny

1. Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie przygotowania systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym

Projekt rozporządzenia w sprawie przygotowania systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. z 2024 r. poz. 248).

W projektowanym rozporządzeniu określono organizację i tryb przygotowania systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym, w tym obroną państwa, który tworzą organy władzy publicznej wraz z organami dowodzenia Siłami Zbrojnymi Rzeczypospolitej Polskiej, a także z Marszałkiem Sejmu i Marszałkiem Senatu. Ponadto w rozporządzeniu określono sposób realizacji zadań przez organy władzy publicznej w systemie kierowania oraz ich funkcjonowanie na stanowiskach kierowania. Celem projektu jest określenie organizacji i trybu przygotowania systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym, który tworzą organy władzy publicznej. Określa się również warunki jakie muszą zostać spełnione przez organy władzy publicznej na stanowiskach kierowania.

W rozporządzeniu wyszczególniono wszystkie organy władzy publicznej, które tworzą system kierowania bezpieczeństwem narodowym. Wymieniono przy tym jakie zadania są konieczne do wykonania w ramach tworzonego systemu oraz jakie warunki muszą przy tym zostać spełnione. Przyjęto dwa typy stanowisk kierowania dla organów. Główne stanowiska kierowania i zapasowe stanowiska kierowania. Wyjaśniono kiedy i w jakich okolicznościach tworzy się dane stanowiska oraz stworzono katalog wymagań koniecznych do spełnienia przy ich tworzeniu. Wyjaśniono kwestie związane z finansowaniem zadań realizowanych w ramach przygotowania stanowisk kierowania.

Dodatkowo opisano tryb przejścia poszczególnych organów na określone stanowiska kierowania. Rozwiązano kwestię realizacji zadań szczegółowych w zakresie systemu kierowania, które realizowane są w ramach planowania operacyjnego na podstawie oddzielnych przepisów.

Link do rozporządzenia: https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12384600

2. Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie gotowości obronnej państwa

Projekt rozporządzenia w sprawie gotowości obronnej państwa stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 27 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. z 2024 r. poz. 248) w brzmieniu nadanym art. 10 w pkt 3 ustawy o Agencji Mienia Wojskowego oraz niektórych innych ustaw.

Projektowane rozporządzenie stanowi wypełnienia upoważnienia zawartego w art. 27 ust. 2 pkt. 3 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny i określa stany gotowości obronnej państwa, ich rodzaje, warunki wprowadzania, zadania związane z podwyższaniem gotowości obronnej państwa i trybem ich realizacji. Ponadto w projekcie określono organizację i zadania w zakresie tworzenia systemu stałych dyżurów na potrzeby podwyższania gotowości obronnej państwa oraz właściwość organów w tych sprawach.

W projekcie określono warunki wprowadzenia, obszar zadań realizowany dla każdego ze stanów gotowości obronnej państwa, organizację i zadania związane z systemem stałych dyżurów, a także doprecyzowano kompetencje w zakresie przekazywania decyzji i zadań wynikających z określonych stanów na każdym szczeblu administracji. W stosunku do obowiązującego stanu prawnego w projektowanym rozporządzeniu zmniejszono liczbę stanów gotowości obronnej państwa z trzech do dwóch, a także rozszerzono system stałych dyżurów poprzez dodanie brakujących uczestników. 

W projekcie uregulowano również sprawy związane z systemem stałych dyżurów tworzonych zarówno przez administrację rządową, jak i samorządową. Dodano brakujące w stosunku do obowiązującego stanu prawnego regulacje mówiące o centralnych organach administracji rządowej podległych lub nadzorowanych przez Prezesa Rady Ministrów lub Ministrów, marszałkach województw, jako odrębnej grupie mającej obowiązek utworzenia systemu stałych dyżurów, wójtach, burmistrzach, prezydentach miast, a także doprecyzowano kompetencje w zakresie przekazywania decyzji i zadań wynikających z określonych stanów na każdym szczeblu administracji.

Link do rozporządzenia: https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12384601