11
kwiecień
Komisja Europejska prowadzi konsultacje publiczne przepisów prawa ochrony środowiska w UE (działania w dziedzinie klimatu) – zgodnie z założeniami Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/842 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie wiążących rocznych redukcji emisji gazów cieplarnianych przez państwa członkowskie od 2021 r. do 2030 r. przyczyniających się do działań na rzecz klimatu w celu wywiązania się z zobowiązań wynikających z Porozumienia paryskiego oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 525/2013, Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/857 z dnia 19 kwietnia 2023 r. zmieniające rozporządzenie (UE) 2018/842 w sprawie wiążących rocznych redukcji emisji gazów cieplarnianych przez państwa członkowskie od 2021 r. do 2030 r. przyczyniających się do działań na rzecz klimatu w celu wywiązania się z zobowiązań wynikających z porozumienia paryskiego oraz zmieniające rozporządzenie (UE) 2018/1999 oraz Dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego I Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiająca system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie – projekt rozporządzenia delegowanego zmieniającego rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/1122.
Ostateczny termin na przesłanie opinii to 5 maja 2025 r.
W rejestrze Unii prowadzony jest dokładny rejestr operacji związanych z rocznymi limitami emisji na podstawie rozporządzenia w sprawie wspólnego wysiłku redukcyjnego. Po wprowadzeniu nowych, bardziej ambitnych celów redukcji emisji gazów cieplarnianych do 2030 r., zapisanych w rozporządzeniu w sprawie wspólnego wysiłku redukcyjnego, rozporządzenie w sprawie rejestru Unii musi teraz zostać zmienione, aby odzwierciedlało te nowe wymogi.
Akt delegowany zmienia przepisy rozporządzenia w sprawie rejestru Unii regulujące rozliczanie transakcji na mocy rozporządzenia w sprawie wspólnego wysiłku wysiłkowego (ESR).
ESR ustala wiążące roczne cele redukcji emisji gazów cieplarnianych (GHG), które państwa członkowskie muszą osiągnąć do 2030 r. ESR zapewnia państwom członkowskim zestaw „elastyczności”, aby pomóc im osiągnąć ich cele. Z zastrzeżeniem warunków i ograniczeń, ESR pozwala państwom członkowskim na przenoszenie rocznych przydziałów emisji (AEA) do innych państw członkowskich, realokację AEA z jednego roku na drugi (artykuł 5 ESR), a niektóre państwa członkowskie mogą uzyskać dodatkowe AEA z rezerwy bezpieczeństwa, która zostanie utworzona, jeśli i w zakresie, w jakim państwa członkowskie wspólnie osiągną cel redukcji emisji GHG UE na rok 2030 w sektorach ESR (artykuły 1 i 11 ESR).
Ponadto państwa członkowskie mogą mieć ograniczoną ilość netto pochłaniania, objętą rozporządzeniem LULUCF, uwzględnioną w celu zgodności z ich rocznymi limitami ESR, a niektóre państwa członkowskie mogą uzyskać dodatkowe AEA poprzez tzw. „elastyczność ETS” (poprzez anulowanie ilości uprawnień EU ETS, wydanych na mocy dyrektywy EU ETS, uzyskują odpowiadającą ilość AEA). Elastyczność ta jest ustanowiona w artykułach 6 i 7 ESR.
Aby zapewnić zgodność z poprawionym ESR, konieczna jest zmiana przepisów rozporządzenia w sprawie rejestru Unii, które dotyczą transakcji objętych zmianami ESR z 2023 r. Ponadto delegacja wyjaśnia wymogi mające zastosowanie do korzystania z elastyczności ETS.
Więcej informacji, opinii oraz ocen skutków regulacji jest dostępnych pod linkiem KE: https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say/initiatives/13874-Limity-emisji-wspolny-wysi%C5%82ek-redukcyjny-zmiana-rozporzadzenia-w-sprawie-rejestru-Unii_pl
Uprzejmie prosimy o przesłanie wszelkich uwag oraz opinii na adres: szkop@pracodawcy.pl.
W załączeniu znajduje się projekt rozporządzenia delegowanego wraz z załącznikiem.
Źródło: Komisja Europejska
Najnowsze wpisy