Metodyka określania ograniczenia emisji gazów cieplarnianych pochodzących z paliw niskoemisyjnych

Komisja Europejska prowadzi konsultacje publiczne przepisów prawa energetycznego w UE – zgodnie z założeniami Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1788 z dnia 13 czerwca 2024 r. w sprawie wspólnych zasad rynków wewnętrznych gazu odnawialnego, gazu ziemnego i wodoru oraz Rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2023/1185 z dnia 10 lutego 2023 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/2001 poprzez ustanowienie minimalnego progu ograniczenia emisji gazów cieplarnianych w przypadku pochodzących z recyklingu paliw węglowych oraz poprzez określenie metodyki oceny ograniczenia emisji gazów cieplarnianych, uzyskanego dzięki odnawialnym ciekłym i gazowym paliwom transportowym pochodzenia niebiologicznego oraz pochodzącym z recyklingu paliwom węglowymprojekt rozporządzenia delegowanego KE uzupełniającego dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1788 poprzez określenie metodyki oceny oszczędności emisji gazów cieplarnianych w przypadku paliw niskoemisyjnych.

Ostateczny termin na przesłanie opinii to 25 października 2024 r.

Dyrektywa (UE) 2024/1788 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 czerwca 2024 r. w sprawie wspólnych zasad rynku wewnętrznego gazu odnawialnego, gazu ziemnego i wodoru wymaga od Komisji określenia metodologii oceny oszczędności emisji gazów cieplarnianych z paliw niskoemisyjnych. Metodologia rozliczania paliw niskoemisyjnych powinna uwzględniać emisje w całym cyklu życia i emisje pośrednie wynikające z przekierowania sztywnych nakładów z produkcji paliw niskoemisyjnych, a także emisje metanu w górnym biegu rzeki i rzeczywiste wskaźniki wychwytywania dwutlenku węgla. Aby zapewnić wymaganą spójność, metodologia stosuje podobne podejścia, jak metodologia określona w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2023/1185 w celu oceny oszczędności emisji gazów cieplarnianych z paliw odnawialnych o pochodzeniu niebiologicznym i z paliw węglowych pochodzących z recyklingu.

Mając charakter techniczny, ten akt delegowany nie wymagał oceny skutków ani otwartych konsultacji publicznych. Zazwyczaj są one wymagane tylko w przypadku dużych inicjatyw.

Akt delegowany jest przyjmowany zgodnie z artykułem 9(5) Dyrektywy. Upoważnia on Komisję do przyjęcia aktu delegowanego określającego metodologię oceny oszczędności emisji gazów cieplarnianych z paliw niskoemisyjnych.

Paliwa niskoemisyjne mogą odgrywać rolę w transformacji energetycznej, zwłaszcza w perspektywie krótko- i średnioterminowej, ponieważ emitują mniej emisji niż istniejące paliwa i wspierają upowszechnianie paliw odnawialnych.

UE wprowadziła procedurę certyfikacji, aby zagwarantować, że w praktyce paliwa niskoemisyjne ograniczają emisje.

W akcie delegowanym określono metodykę określania ograniczenia emisji gazów cieplarnianych pochodzących z paliw niskoemisyjnych. Opiera się ona na ocenie cyklu życia całkowitych emisji gazów cieplarnianych z tych paliw.

Więcej informacji, opinii oraz ocen skutków regulacji jest dostępnych pod linkiem KE:
https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say/initiatives/14303-Metodyka-okreslania-ograniczenia-emisji-gazow-cieplarnianych-pochodzacych-z-paliw-niskoemisyjnych_pl
 
Uprzejmie prosimy o przesłanie wszelkich uwag oraz opinii na adres: szkop@pracodawcy.pl.

W załączeniu znajduje się projekt rozporządzenia delegowanego KE wraz z załącznikiem.

Źródło: Komisja Europejska