04
październik
Komisja Europejska prowadzi ostatnią fazę konsultacji publicznych przepisów dotyczących prawa ochrony środowiska (klimat) – m.in ocena Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1242 z dnia 20 czerwca 2019 r. określające normy emisji CO2 dla nowych pojazdów ciężkich oraz rozporządzenia (UE) 2017/2400 w sprawie certyfikacji emisji CO2 oraz rozporządzenia (UE) 2018/956 w sprawie monitorowania i sprawozdawczości – wniosek dotyczący rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie (UE) 2019/1242 w zakresie wzmocnienia norm wydajności emisji CO₂ dla nowych pojazdów ciężkich i integracji sprawozdawczości zobowiązań i uchylające rozporządzenie (UE) 2018/95.
Ostateczny termin na przesłanie opinii to 5 maja 2023 r.
Obecne normy emisji CO2 dla pojazdów ciężkich, określone w rozporządzeniu (UE) 2019/1242 ustanawiają średnie normy emisji CO2 dla nowych ciężkich samochodów ciężarowych (powyżej 16 t) od 2025 r., które zostaną zaostrzone od 2030 r. Rozporządzenie zawiera również klauzulę przeglądową: do końca 2022 r. Komisja jest zobowiązana dokonać przeglądu skuteczności rozporządzenia oraz, w stosownych przypadkach, przedstawić wniosek dotyczący jego zmiany.
Normy emisji CO2 dla pojazdów ciężkich opierają się na rozporządzeniu (UE) 2017/2400 w sprawie certyfikacji emisji CO2 oraz rozporządzeniu (UE) 2018/956 w sprawie monitorowania i sprawozdawczości.
Inicjatywa ta jest również powiązana z innymi politykami UE, w tym z dyrektywą w sprawie eurowiniety,
dyrektywą w sprawie ekologicznie czystych pojazdów, proponowanym rozporządzeniem w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych, dyrektywą w sprawie energii odnawialnej i dyrektywą w sprawie efektywności energetycznej, unijnym systemem handlu uprawnieniami do emisji, normami w zakresie zanieczyszczeń powietrza dla nowych pojazdów ciężkich, oraz proponowanym nowym systemem handlu emisjami dla transportu drogowego i budynków.
Najnowsze wpisy