21
listopad
Komisja Europejska prowadzi konsultacje publiczne przepisów prawa ochrony środowiska w UE (działania w dziedzinie klimatu – homologacja pojazdów) – na podstawie analizy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1242 z dnia 20 czerwca 2019 r. określające normy emisji CO2 dla nowych pojazdów ciężkich oraz Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 z dnia 18 czerwca 2009 r. dotyczące homologacji typu pojazdów silnikowych i silników w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z pojazdów ciężarowych o dużej ładowności (Euro VI) oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i obsługi technicznej pojazdów – projekt rozporządzenia wykonawczego KE wdrażającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1242 w drodze określenia procedur weryfikacji eksploatacyjnej emisji CO2 pojazdów ciężkich.
Ostateczny termin na przesłanie opinii to 10 października 2024 r.
UE ustanawia normy emisji CO2 dla pojazdów ciężkich (rozporządzenie (UE) 2019/1242) w ramach swojej strategii na rzecz osiągnięcia celów w zakresie emisji gazów cieplarnianych na lata 2021–2030.
Akt ten określa szczegółowe procedury weryfikacji emisji CO2 i zużycia paliwa przez użytkowane pojazdy ciężkie (weryfikacja w trakcie eksploatacji).
Artykuł 9 rozporządzenia (UE) 2019/1242 nakłada na organy udzielające homologacji obowiązek zgłaszania Komisji wszelkich odchyleń w wartościach emisji CO2 pojazdów ciężkich w eksploatacji w porównaniu z wartościami wskazanymi w świadectwach zgodności lub w dokumentacji informacyjnej klienta dołączonej do tych pojazdów w wyniku weryfikacji przeprowadzonych zgodnie z art. 13 tego rozporządzenia.
Na mocy art. 13 rozporządzenia (UE) 2019/1242 organy udzielające homologacji, które udzieliły producentom licencji na obsługę narzędzia symulacyjnego na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 oraz rozporządzenia Komisji (UE) 2017 /2400 („organy udzielające homologacji”) mają zweryfikować producentów, na podstawie odpowiednich i reprezentatywnych próbek pojazdów, że wartości emisji CO2 i zużycia paliwa zapisane w dokumentach informacyjnych klienta odpowiadają emisji CO2 i zużyciu paliwa przez pojazdy ciężkie w eksploatacji, jak określono zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 595/2009 i środkami wykonawczymi do niego, jak również obecność na pokładzie lub w odniesieniu do pojazdów objętych próbą, które sztucznie poprawiają osiągi pojazdów w badaniach wykonanych lub w obliczeniach dokonanych w celu poświadczenia emisji CO2 i zużycia paliwa („weryfikacja eksploatacyjna”).
Źródło: Komisja Europejska
Najnowsze wpisy
19
listopad