Pojazdy użytkowe – masa i wymiary (ocena)

Komisja Europejska prowadzi konsultacje publiczne przepisów prawa gospodarczego w UE (transport, pojazdy użytkowe) – na podstawie analizy Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/719 z dnia 29 kwietnia 2015 r. zmieniającej dyrektywę Rady 96/53/WE ustanawiającą dla niektórych pojazdów drogowych poruszających się na terytorium Wspólnoty maksymalne dopuszczalne wymiary w ruchu krajowym i międzynarodowym oraz maksymalne dopuszczalne obciążenia w ruchu międzynarodowym oraz Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1242 z dnia 20 czerwca 2019 r. określające normy emisji CO2 dla nowych pojazdów ciężkich – rewizja Dyrektywy Rady 96/53/WE z dnia 25 lipca 1996 r. ustanawiająca dla niektórych pojazdów drogowych poruszających się na terytorium Wspólnoty maksymalne dopuszczalne wymiary w ruchu krajowym i międzynarodowym oraz maksymalne dopuszczalne obciążenia w ruchu międzynarodowym w kontekście Komunikatu KE Strategia na rzecz zrównoważonej i inteligentnej mobilności – europejski transport na drodze ku przyszłości. Przedmiotowa dyrektywa określa normy dotyczące maksymalnej masy i maksymalnych wymiarów dla pojazdów ciężkich wykorzystywanych w transporcie krajowym i międzynarodowym w celu zapewnienia swobodnego przepływu towarów. Eliminuje ona przeszkody w ruchu między państwami członkowskimi i poprawia warunki konkurencji, a jednocześnie chroni infrastrukturę i zapewnia bezpieczeństwo ruchu drogowego.

Ostateczny termin na przesłanie opinii to 15 lipca 2025 r.

Transport jest kluczowym elementem jednolitego rynku, ponieważ usługi transportowe pomagają zapewnić swobodny przepływ towarów i pasażerów. Pandemia COVID-19 pokazała również, że utrzymanie sprawnego funkcjonowania jednolitego rynku ma istotne znaczenie dla UE. W tym kontekście celem przepisów UE jest zapewnienie uczciwych warunków konkurencji w sektorze transportu i wyeliminowanie przeszkód w ruchu między państwami członkowskimi.

Uczynienie Europy kontynentem neutralnym dla klimatu do 2050 r. jest jednym z głównych priorytetów politycznych Komisji (Europejski Zielony Ład). Emisje gazów cieplarnianych z sektora transportu stanowią jedną czwartą całkowitych emisji w UE. Przewozy drogowe odpowiadają za około 72 % emisji pochodzących z transportu, z czego 26 % pochodzi z pojazdów ciężkich, takich jak samochody ciężarowe. Aby ograniczyć emisje gazów cieplarnianych, zgodnie z założeniami strategii na rzecz zrównoważonej i inteligentnej mobilności, Komisja skoncentruje swoje przyszłe działania na trzech aspektach:

  1. wszystkie rodzaje transportu będą bardziej zrównoważone;
  2. zostanie zapewniona szeroka dostępność zrównoważonych rozwiązań alternatywnych w systemie transportu multimodalnego;
  3. zostaną wprowadzone odpowiednie zachęty pobudzające do transformacji.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami unijnymi pojazdy użytkowe w UE przewożące towary lub pasażerów drogą lądową muszą odpowiadać dopuszczalnym masom i wymiarom. W ramach inicjatywy ocenione zostanie, czy przedmiotowe przepisy:

  • zapewniają sprawne funkcjonowanie jednolitego rynku;
  • poprawiają efektywność środowiskową tych pojazdów przy jednoczesnym zapewnieniu bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Na podstawie tych ustaleń Komisja dokona oceny możliwości wyeliminowania wszelkich stwierdzonych niedoskonałości regulacyjnych i rynkowych.

Celem przedmiotowych konsultacji ma być zebranie opinii i dowodów na temat potencjalnego wpływu (pozytywnego i negatywnego) możliwych środków i wariantów strategicznych. Aby w pełni wykorzystać potencjał jednolitego rynku i ograniczyć emisje gazów cieplarnianych z transportu, konieczna może być nowelizacja dyrektywy w sprawie obciążeń i wymiarów. Pomoże to w realizacji Europejskiego Zielonego Ładu i stanowić będzie kluczowy element wdrażania strategii na rzecz zrównoważonej i inteligentnej mobilności.

Obecne przepisy dotyczące masy i wymiarów pojazdów użytkowych powinny być zgodne z zobowiązaniami Komisji dotyczącymi wykorzystania pełnego potencjału jednolitego rynku i znacznego ograniczenia emisji gazów cieplarnianych pochodzących z transportu. Rewizja dyrektywy Rady 96/53/WE w sprawie maksymalnej masy i maksymalnych wymiarów pojazdów ciężkich („dyrektywa w sprawie obciążeń i wymiarów”) jest częścią strategii na rzecz zrównoważonej i inteligentnej mobilności oraz związanego z nią planu działania.

Więcej informacji, opinii oraz ocen skutków regulacji jest dostępnych pod linkiem KE: https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say/initiatives/13278-Pojazdy-uzytkowe-masa-i-wymiary-ocena-_pl


Uprzejmie prosimy o przesłanie wszelkich uwag oraz opinii na adres: szkop@pracodawcy.pl

W załączeniu znajduje się wniosek dotyczący dyrektywy wraz z załącznikiem oraz streszczenie oceny skutków.

Źródło: Komisja Europejska