Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji zmieniającego rozporządzenie w sprawie doradztwa zawodowego (numer z wykazu 90)

Szanowni Państwo, Członkowie Związku Pracodawców Polska Miedź

Uprzejmie informuję, że do konsultacji publicznych skierowany został projekt rozporządzenia Ministra Edukacji zmieniającego rozporządzenie w sprawie doradztwa zawodowego (numer z wykazu 90).

Przedmiotowy projekt aktu prawnego wraz z Uzasadnieniem oraz Oceną Skutków Regulacji dostępny jest na stronach Rządowego Centrum Legislacji pod adresem:

https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12402900/katalog/13162164#13162164

Uprzejmie proszę o przekazywanie ewentualnych uwag, opinii i stanowisk do projektu w terminie do 14 października 2025 roku na adres: kuydowicz@pracodawcy.pl w wersji elektronicznej umożliwiającej edytowanie tekstu.

Projektowane rozporządzenie Ministra Edukacji zmieniające rozporządzenie w sprawie doradztwa zawodowego jest wydawane na podstawie upoważnienia ustawowego zawartego 26a ust. 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, zgodnie z którym minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określa, w drodze rozporządzenia treści programowe z zakresu doradztwa zawodowego, sposób realizacji doradztwa zawodowego, a także zadania doradcy zawodowego, uwzględniając rolę doradztwa zawodowego w przygotowaniu uczniów do wyboru zawodu i kierunku kształcenia.

Konieczność wprowadzenia zmian w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz. U. poz. 325) jest konsekwencją wprowadzenia do systemu oświaty nowych rozwiązań mających istotny wpływ na realizację doradztwa zawodowego, do których należą: prognoza zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy, monitoring karier absolwentów publicznych i niepublicznych szkół ponadpodstawowych, branżowe centra umiejętności oraz narzędzia informatyczne, takie jak Zintegrowana Platforma Edukacyjna i Infozawodowe.

Celem projektowanej zmiany rozporządzenia jest dostosowanie obowiązujących przepisów do wyzwań współczesnego rynku pracy, oczekiwań społecznych oraz potrzeb uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych w zakresie planowania ścieżki edukacyjno-zawodowej. Dotychczasowe regulacje wymagają aktualizacji zarówno w mechanizmach organizacyjnych jak treściach programowych, tak aby proces doradztwa zawodowego był bardziej zintegrowany ze środowiskiem społeczno-gospodarczym i lepiej odpowiadał na dynamiczne zmiany gospodarcze i technologiczne.

Projektowane rozporządzenie wprowadza zmiany, które pozwolą na wdrożenie następujących rozwiązań.

Uwzględnienie nowej instytucjonalnej infrastruktury doradztwa zawodowego: w związku z utworzeniem branżowych centrów umiejętności, projektowane przepisy przewidują włączenie tych podmiotów w działania doradcze szkół. Centra będą pełniły rolę wsparcia merytorycznego i praktycznego, umożliwiając uczniom korzystanie z profesjonalnych zasobów, warsztatów i szkoleń, a nauczycielom – podnoszenie kwalifikacji w zakresie doradztwa.

Wykorzystanie narzędzi analitycznych dotyczących rynku pracy: w procesie doradczym szkoły będą zobowiązane do uwzględniania corocznych prognoz zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego, zarówno na poziomie krajowym, jak i wojewódzkim, ogłaszanych w drodze obwieszczenia przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, a także prognoz prowadzonych na zlecenie ministra właściwego do spraw pracy. Ponadto analizowane będą wyniki monitoringu karier absolwentów szkół ponadpodstawowych wdrażanego od 2021 roku. Dzięki temu uczniowie otrzymają informacje o faktycznych możliwościach zatrudnienia i rozwoju kariery w określonych zawodach, co zwiększy trafność podejmowanych przez nich decyzji.

Zwiększenie udziału rodziców w procesie doradczym: aktywna współpraca rodziców ze szkołą w zakresie wspierania wyborów edukacyjno-zawodowych dzieci pozwoli na lepsze zrozumienie predyspozycji i potrzeb ucznia oraz na świadome planowanie jego przyszłości. Rodzice stanowią istotne ogniwo w procesie podejmowania decyzji edukacyjnych, dlatego ich zaangażowanie zostaje podniesione do rangi systemowego elementu doradztwa zawodowego.

Zacieśnienie współpracy szkoły z otoczeniem społeczno-gospodarczym: przewiduje się obowiązek angażowania pracodawców w opracowywanie programu realizacji doradztwa zawodowego. Dzięki temu treści i formy działań doradczych będą lepiej dostosowane do realnych potrzeb rynku pracy, a uczniowie uzyskają bezpośredni kontakt z przedstawicielami różnych branż i zawodów. Rozwiązanie to przyczyni się do zwiększenia atrakcyjności i praktycznego wymiaru działań doradczych.

Rozszerzenie dostępu do zasobów cyfrowych i nowoczesnych technologii: szkoły będą zobowiązane do wykorzystywania narzędzi informatycznych i zasobów elektronicznych zamieszczonych na ogólnodostępnych platformach edukacyjnych i stronach internetowych, w tym platform Ministerstwa Edukacji Narodowej – Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej oraz Infozawodowe. Dzięki temu uczniowie uzyskają możliwość korzystania z nowoczesnych narzędzi wspierających planowanie kariery oraz rozwijania kompetencji niezbędnych w gospodarce cyfrowej.  

Aktualizacja treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego: uzupełnione zostaną treści programowe z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII i VIII szkół podstawowych (załącznik nr 3 do rozporządzenia) oraz dla szkół ponadpodstawowych: branżowych szkół I stopnia (załącznik nr 4 do rozporządzenia), liceów ogólnokształcących (załącznik nr 5 do rozporządzenia), techników (załącznik nr 6 do rozporządzenia), oraz branżowych szkół II stopnia, szkół policealnych i szkół dla dorosłych (załącznik nr 7 do rozporządzenia). Aktualizacja treści programowych obejmie tzw. kompetencje przyszłości, w tym umiejętności cyfrowe (korzystanie z nowoczesnych technologii i narzędzi informatycznych, rozpoznawanie wpływu nowych technologii, w tym sztucznej inteligencji na zmiany na rynku pracy), a także analizowanie i interpretowanie wymagań rynku pracy, doświadczania różnych form zatrudnienia, sporządzania dokumentów aplikacyjnych (CV, list motywacyjny) i przygotowania do rozmów kwalifikacyjnych poprzez udział w symulacjach. Zmiana ta odpowiada na rosnące znaczenie kompetencji miękkich i cyfrowych w kontekście zatrudnienia.  

Wprowadzenie powyższych rozwiązań ma charakter kompleksowy i systemowy. Z jednej strony wzmacnia współpracę szkół z otoczeniem społeczno-gospodarczym i rodzicami, z drugiej – wyposaża uczniów w wiedzę, umiejętności i narzędzia, które zwiększą ich szanse na rynku pracy. Projektowane zmiany przyczynią się do podniesienia jakości doradztwa zawodowego, jego większej praktyczności oraz lepszego dopasowania do wyzwań przyszłości.

Z wyrazami szacunku