04
listopad
Członkowie Związku Pracodawców Polska Miedź
Uprzejmie informuję, że do konsultacji publicznych skierowany został projekt rozporządzenia Ministra Energii w sprawie maksymalnej ilości i wartości energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji objętej wsparciem oraz jednostkowych wysokości premii gwarantowanej w roku 2026 (numer z wykazu 8).
Przedmiotowy projekt aktu prawnego wraz z Uzasadnieniem oraz Oceną Skutków Regulacji dostępny jest na stronach Rządowego Centrum Legislacji pod adresem:
https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12403258/katalog/13164367#13164367
Uprzejmie proszę o przekazywanie ewentualnych uwag, opinii i stanowisk do projektu w terminie do 21 października 2025 roku na adres: kuydowicz@pracodawcy.pl w wersji elektronicznej umożliwiającej edytowanie tekstu.
Art. 56 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2018 r. o promowaniu energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji, zwanej dalej „ustawą CHP”, nakłada na ministra właściwego do spraw energii obowiązek określenia, w drodze rozporządzenia, w terminie do dnia 31 października każdego roku, maksymalnej ilości energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji oraz maksymalnej wartości premii kogeneracyjnej oraz premii kogeneracyjnej indywidualnej, a także maksymalnej mocy zainstalowanej elektrycznej, jednostkowej wysokości premii gwarantowanej oraz maksymalnej wysokości premii kogeneracyjnej indywidualnej w kolejnym roku kalendarzowym.
Rozstrzygnięcia normatywne w tym zakresie są istotnym sygnałem dla inwestorów pozwalającym na określenie, czy dany projekt inwestycyjny uzyska wsparcie w ramach wsparcia energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji.
Jedynym możliwym rekomendowanym rozwiązaniem jest wydanie rozporządzenia, które określi następujące wartości obowiązujące w 2026 r.:
Maksymalne ilości energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji, której sprzedaż może zostać objęta premią kogeneracyjną oraz premią kogeneracyjną indywidualną, a także maksymalna moc zainstalowana elektryczna nowych małych jednostek kogeneracji lub znacznie zmodernizowanych małych jednostek kogeneracji, dla których wytwórca może uzyskać premię gwarantowaną w roku 2026, zostały określone zgodnie z danymi przedstawionymi w Tabeli 6 w Ocenie Skutków Regulacji rządowego projektu ustawy o promowaniu energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji (druk sejmowy nr 3502 Sejmu Rzeczpospolitej Polskiej VIII Kadencji: https://www.sejm.gov.pl/sejm8.nsf/druk.xsp?nr=3052).
W związku z niewykorzystaniem w poprzednich latach pełnej puli energii, której sprzedaż może zostać objęta wsparciem, zaproponowano ustalenie wartość maksymalnej ilości energii na aktualnie obowiązującym poziomie.
Wysokość premii gwarantowanej w odniesieniu do istniejących jednostek kogeneracji oraz istniejących małych jednostek kogeneracji została wyliczona na podstawie metody LCOE (Levelized Cost Of Electricity – uśredniony koszt energii elektrycznej) i odpowiada luce finansowej pomiędzy prognozowanymi kosztami operacyjnymi a prognozowanymi przychodami jednostki referencyjnej (odpowiednio o mocy zainstalowanej elektrycznej 30 MW oraz 500 kW) opalanej danego rodzaju paliwem (odpowiednio: paliwa gazowe, biomasa i pozostałe paliwa, z wyłączeniem paliw węglowych, oraz paliwa gazowe i pozostałe paliwa, z wyłączeniem paliw węglowych) z tytułu sprzedaży energii elektrycznej. Przyjęte do kalkulacji założenia techniczno-ekonomiczne oraz makroekonomiczne i rynkowe zostały zamieszczone w załącznikach do Oceny Skutków Regulacji.
Do kalkulacji premii gwarantowanej nie wlicza się poniesionych nakładów inwestycyjnych (w tym: nakładów odtworzeniowych), co wynika z decyzji Komisji Europejskiej z dnia 15 kwietnia 2019 r. w sprawie State Aid SA.51192 (2019/N) – Poland – CHP support and State aid SA.52530 (2019/N) – Poland – Reductions from CHP charges for Energy Intensive Users (Dz. Urz. UE C 268 z 9.08.2019, str. 1).
Wysokości premii gwarantowanej w odniesieniu do zmodernizowanych jednostek kogeneracji, znacznie zmodernizowanych małych jednostek kogeneracji oraz zmodernizowanych małych jednostek kogeneracji zostały wyliczone na podstawie metody LCOE i odpowiadają luce finansowej pomiędzy prognozowanymi kosztami operacyjnymi oraz nakładami kapitałowymi poniesionymi na znaczną modernizację lub modernizację a prognozowanymi przychodami jednostki referencyjnej (odpowiednio o mocy zainstalowanej elektrycznej 30 MW oraz 500 KW) opalanej danego rodzaju paliwem (odpowiednio: paliwa gazowe, biomasa i pozostałe paliwa, z wyłączeniem paliw węglowych, oraz paliwa gazowe i pozostałe paliwa, z wyłączeniem paliw węglowych) z tytułu sprzedaży energii elektrycznej.
Dodatkowo, wysokość premii gwarantowanej dla znacznie zmodernizowanych małych jednostek kogeneracji odpowiada iloczynowi wysokości premii gwarantowanej jak dla nowej małej jednostki kogeneracji oraz współczynników korygujących dla znacznie zmodernizowanych jednostek kogeneracji, o których mowa w art. 15 ust. 6 ustawy CHP, co wpłynie na uzależnienie wysokości premii od poziomu poniesionych na znaczną modernizację nakładów inwestycyjnych. Przyjęte do kalkulacji założenia techniczno-ekonomiczne oraz makroekonomiczne i rynkowe zostały zamieszczone w załącznikach do Oceny Skutków Regulacji.
Wysokość premii gwarantowanej w odniesieniu do nowych małych jednostek kogeneracji również odpowiada luce finansowej pomiędzy uśrednionym kosztem energii elektrycznej LCOE z jednostki kogeneracji opalanej danego rodzaju paliwem a prognozowanym przychodem z tytułu sprzedaży energii elektrycznej. Jednostkami referencyjnymi przyjętymi na potrzeby ustalenia wysokości premii gwarantowanych są jednostki kogeneracji o mocy zainstalowanej elektrycznej równej 500 kW, opalane danym rodzajem paliwa (paliwa gazowe oraz pozostałe paliwa). Przyjęte do kalkulacji założenia techniczno-ekonomiczne oraz makroekonomiczne i rynkowe zostały zamieszczone w załącznikach do Oceny Skutków Regulacji.
Rolą zróżnicowania wysokości premii gwarantowanych jest zapobieżenie przekroczeniu przez wsparcie wysokości odpowiadających faktycznym kosztom funkcjonowania jednostek kogeneracji opalanych danego rodzaju paliwem (paliwa gazowe, biomasa oraz pozostałe paliwa, z wyłączeniem paliw węglowych) i wyeliminowanie przez to możliwości nadkompensaty.
W pracach nad projektem rozporządzenia wykorzystano model oparty o metodę LCOE oraz potwierdzone przez przedstawicieli branży elektrociepłowniczej i ciepłowniczej dane dotyczące funkcjonowania jednostek kogeneracji dla poszczególnych technologii, tj. m.in. przewidywany roczny czas pracy, współczynnik skojarzenia, wolumen produkcji ciepła użytkowego w przeliczeniu na jednostkę mocy elektrycznej zainstalowanej, koszty operacyjne i koszty zmienne (z wyłączeniem kosztów paliwowych oraz uprawnień do emisji CO2) w przeliczeniu na 1 MW mocy zainstalowanej elektrycznej.
Osiągnięcie celu proponowanej regulacji nie jest możliwe za pomocą innych środków niż wydanie rozporządzenia.
Najnowsze wpisy