04
listopad
Członkowie Związku Pracodawców Polska Miedź
Uprzejmie informuję, że do konsultacji publicznych skierowany został projekt rozporządzenia Ministra Energii w sprawie wartości referencyjnych dla nowych i znacznie zmodernizowanych jednostek kogeneracji w roku 2026 (numer z wykazu 7).
Przedmiotowy projekt aktu prawnego wraz z Uzasadnieniem oraz Oceną Skutków Regulacji dostępny jest na stronach Rządowego Centrum Legislacji pod adresem:
https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12403257/katalog/13164324#13164324
Uprzejmie proszę o przekazywanie ewentualnych uwag, opinii i stanowisk do projektu w terminie do 21 października 2025 roku na adres: kuydowicz@pracodawcy.pl w wersji elektronicznej umożliwiającej edytowanie tekstu.
Art. 15 ust. 7 ustawy z dnia 14 grudnia 2018 r. o promowaniu energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji, zwanej dalej „ustawą CHP”, nakłada na ministra właściwego do spraw energii obowiązek określenia, w drodze rozporządzenia, w terminie do dnia 31 października każdego roku, wartości referencyjnych z podziałem dla nowych jednostek kogeneracji oraz znacznie zmodernizowanych jednostek kogeneracji. Wartości te obowiązują podczas aukcji na premię kogeneracyjną w kolejnym roku kalendarzowym.
W przypadku braku realizacji powyższego obowiązku, niemożliwe będzie w roku 2026 ogłoszenie oraz rozstrzygnięcie aukcji na premię kogeneracyjną dla jednostek kogeneracji o mocy zainstalowanej elektrycznej 1–50 MWe, ze względu na brak określenia i ogłoszenia parametrów aukcji, tj. wartości referencyjnych.
Coroczne określanie wartości referencyjnych przez ministra właściwego do spraw energii jest niezbędne dla rozwoju liczby jednostek kogeneracji wytwarzających energię elektryczną z wysokosprawnej kogeneracji w Polsce oraz w celu umożliwienia poprawy jakości powietrza przez wsparcie rozwoju ciepłownictwa systemowego. Ponadto zapewnia to wzrost bezpieczeństwa dostaw energii elektrycznej i ciepła oraz poprawę efektywności energetycznej.
Informacje dotyczące wartości referencyjnej są ważnym sygnałem dla inwestorów pozwalającym na określenie, czy dany projekt inwestycyjny ma szansę na partycypację w aukcyjnym systemie wsparcia, a tym samym na jego realizację.
Projektowane rozporządzenie, w odróżnieniu od dotychczasowych rozporządzeń wydawanych na podstawie art. 15 ust. 7 ustawy CHP, nie obejmuje jednostek kogeneracji opalanych paliwami stałymi. Art. 5 pkt 3 ustawy z dnia 27 listopada 2024 r. o zmianie ustawy o odnawialnych źródłach energii oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1847), w związku z Komunikatem Komisji – Wytycznymi w sprawie pomocy państwa na ochronę klimatu i środowiska oraz cele związane z energią z 2022 r. (Dz. Urz. UE C 80 z 18.02.2022, str. 1), określającym zasady, którymi Komisja kieruje się przy uznawaniu pomocy publicznej za zgodną z rynkiem wewnętrznym Unii Europejskiej, wprowadził zmiany w art. 15 ust. 7 ustawy CHP, będące konsekwencją zastąpienia w art. 2 pkt 24 ustawy CHP definicji paliw stałych definicją paliw węglowych z enumeratywnym katalogiem tych paliw. Zmiana ta, w powiązaniu z innymi zmianami odnoszącymi się do konkretnych rodzajów wsparcia, uniemożliwia wspieranie, w ramach mechanizmu wsparcia energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji, jednostek kogeneracji opalanych paliwami węglowymi.
Jedynym możliwym rekomendowanym rozwiązaniem jest wydanie rozporządzenia, które określi maksymalną wysokość premii kogeneracyjnej w złotych za 1 MWh, która może zostać złożona w ofercie przez uczestnika aukcji na premię kogeneracyjną w odniesieniu do energii elektrycznej wytworzonej w wysokosprawnej kogeneracji, wprowadzonej do sieci i sprzedanej. Wprowadzenie wartości referencyjnej oznacza, że oferty powyżej tej wartości będą automatycznie odrzucane (art. 21 ust. 8 pkt 1 ustawy CHP) nawet, jeśli nie będzie innych ofert, co skutkować może brakiem osiągnięcia założonego dla danej aukcji celu w zakresie zakontraktowania odpowiedniego wolumenu energii.
Wysokość wartości referencyjnej jest to maksymalny poziom premii kogeneracyjnej, który odpowiada wielkości luki finansowej między uśrednionym kosztem energii elektrycznej (Levelized Cost Of Electricity – LCOE) z jednostki kogeneracji opalanej danego rodzaju paliwem a prognozowanym przychodem z tytułu sprzedaży energii elektrycznej. Rolą zróżnicowania poziomu wartości referencyjnych dla poszczególnych porównywalnych ze względu na parametry ekonomiczne technologii jest zapobieżenie przekroczeniu przez wsparcie wysokości odpowiadających faktycznym kosztom funkcjonowania jednostek kogeneracji opalanych danego rodzaju paliwem (paliwa gazowe, biomasa oraz pozostałe paliwa, z wyłączeniem paliw węglowych) i wyeliminowanie przez to możliwości nadkompensaty, a także nadmiernemu obciążeniu odbiorców końcowych.
Jednostkami referencyjnymi przyjętymi na potrzeby ustalenia wartości referencyjnych są jednostki kogeneracji o mocy zainstalowanej elektrycznej równej 30 MWe, opalane danym rodzajem paliwa (odrębnie: paliwa gazowe, biomasa oraz pozostałe paliwa, z wyłączeniem paliw węglowych).
W pracach nad projektem rozporządzenia wykorzystano model oparty o metodę LCOE oraz przekazane przez przedstawicieli branży elektrociepłowniczej dane dotyczące funkcjonowania jednostek kogeneracji dla poszczególnych technologii, tj. m.in. przewidywany roczny czas pracy, współczynnik skojarzenia, wolumen produkcji ciepła użytkowego w przeliczeniu na jednostkę mocy elektrycznej zainstalowanej, nakłady inwestycyjne w przeliczeniu na 1 MW mocy zainstalowanej elektrycznej, koszty operacyjne i koszty zmienne (z wyłączeniem kosztów paliwowych oraz uprawnień do emisji CO2) w przeliczeniu na 1 MW mocy zainstalowanej elektrycznej.
Do określenia wysokości wartości referencyjnych w roku 2025 przyjęto założenia przedstawione w załącznikach do Oceny Skutków Regulacji.
Wartości referencyjne dla znacznie zmodernizowanych jednostek kogeneracji zostały obliczone jako iloczyn wartości referencyjnej dla nowej jednostki kogeneracji opalanej danego rodzaju paliwem oraz współczynników korygujących określonych w art. 15 ust. 6 ustawy CHP.
Osiągnięcie celu proponowanej regulacji nie jest możliwe za pomocą innych środków niż wydanie rozporządzenia.
Najnowsze wpisy