20
grudzień
Uprzejmie informuję, że do konsultacji publicznych skierowany został projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia rejestru pośredników ubezpieczeniowych oraz udostępniania informacji z tego rejestru.
Projektowane rozporządzenie ma na celu wykonanie upoważnienia ustawowego zawartego w art. 52 ust. 10 ustawy z dnia 15 grudnia 2017 r. o dystrybucji ubezpieczeń (Dz. U. z 2023 r. poz. 1111, z późn. zm.), dalej: „ustawa o dystrybucji ubezpieczeń”.
2) sposób współpracy organu nadzoru i Polskiej Izby Ubezpieczeń w zakresie dotyczącym udzielania informacji określonych w art. 52 ust. 6 ustawy o dystrybucji ubezpieczeń,
3) sposób udostępniania zakładowi ubezpieczeń informacji, o której mowa w art. 52 ust. 4a ustawy o dystrybucji ubezpieczeń,
4) sposób udostępniania informacji z tego rejestru
– uwzględniając konieczność zapewnienia sprawnego funkcjonowania rejestru pośredników ubezpieczeniowych.
Dotychczasowa treść upoważnienia ustawowego została zmieniona przez art. 32 pkt 9 lit. b ustawy z dnia 16 sierpnia 2023 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem rozwoju rynku finansowego oraz ochrony inwestorów na tym rynku (Dz. U. poz. 1723), dalej: „ustawa o zmianie niektórych innych ustaw”, która weszła w życie z dniem 29 września 2023 r. Wprowadzona zmiana polega na określeniu sposobu udostępniania przez organ nadzoru zakładowi ubezpieczeń, nie częściej niż raz na kwartał, zbiorczej informacji o aktualnych wpisach w rejestrze agentów, objętych wpisem danego zakładu. W pozostałym zakresie obowiązujące upoważnienie ustawowe, o którym mowa w art. 52 ust. 10 ustawy o dystrybucji ubezpieczeń, jest tożsame z dotychczasowym.
Zgodnie z art. 50 ust. 3 ww. ustawy o zmianie niektórych innych ustaw, dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 52 ust. 10 ustawy zmienianej w art. 32 zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 52 ust. 10 ustawy zmienianej w art. 32, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, jednak nie dłużej niż przez 12 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy. W związku z tym, obecnie obowiązujące rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2018 r. w sprawie prowadzenia rejestru pośredników ubezpieczeniowych oraz udostępniania informacji z tego rejestru (Dz. U. z 2022 r. poz. 2040), które zostało wydane na podstawie art. 52 ust. 10 ustawy o dystrybucji ubezpieczeń, traci moc z dniem 30 września 2024 roku.
Uprzejmie proszę o przekazywanie ewentualnych uwag, opinii i stanowisk do projektu w terminie do 19 lipca 2024 roku na adres: kuydowicz@pracodawcy.pl – w wersji elektronicznej umożliwiającej edytowanie tekstu.
Przedmiotowy projekt rozporządzenia wraz z Uzasadnieniem oraz Oceną Skutków Regulacji dostępny jest na stronach Rządowego Centrum Legislacji pod adresem:
https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12386501/katalog/13066001#13066001
Najnowsze wpisy
20
grudzień
18
grudzień