Projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowania

Szanowni Państwo

Członkowie Związku Pracodawców Polska Miedź

Uprzejmie informuję, że do konsultacji publicznych skierowany został projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie (numer z wykazu 29).

Przedmiotowy projekt aktu prawnego wraz z Uzasadnieniem oraz Oceną Skutków Regulacji dostępny jest na stronach Rządowego Centrum Legislacji pod adresem:

https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12388354/katalog/13075390#13075390

Uprzejmie proszę o przekazywanie ewentualnych uwag, opinii i stanowisk do projektu w terminie do 23 sierpnia 2024 roku na adres: kuydowicz@pracodawcy.pl w wersji elektronicznej umożliwiającej edytowanie tekstu.

Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie nowego upoważnienia określonego w art. 7 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane. Projekt rozporządzenia, zgodnie z upoważnieniem ustawowym, określa warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie, z uwzględnieniem wytycznej wynikającej z art. 7 ust. 4 ustawy – Prawo budowlane związanej z zapewnieniem dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, określonej w ustawie z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. z 2022 r. poz. 2240, z późn. zm.). Opracowany projekt, w odniesieniu do budowli kolejowych, m.in. przez wprowadzenie uregulowań w zakresie budowy, a w szczególności wyznaczenie standardów i procedur oznakowania stref zagrożenia, pozwala zapewnić w sposób właściwy bezpieczeństwo osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej możliwości poruszania się w rozumieniu rozporządzenia Komisji (UE) nr 1300/2014 z dnia 18 listopada 2014 r. w sprawie technicznych specyfikacji interoperacyjności odnoszących się do dostępności systemu kolei Unii dla osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej możliwości poruszania (Dz. Urz. UE L 356 z 12.12.2014, str. 110, z późn. zm.) oraz osób ze szczególnymi potrzebami w rozumieniu art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.

Rekomendowane jest wydanie nowego rozporządzenia określającego warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie. Istota rozwiązań w projektowanym rozporządzeniu polega na uwzględnieniu nowego brzmienia art. 7 ust. 4 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane, zgodnie z którym określając warunki techniczne, należy uwzględnić wymagania, o których mowa w art. 5 ust. 1-2b tej ustawy, a także potrzeby osób ze szczególnymi potrzebami, o których mowa w ustawie z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. Ponadto, w związku z licznymi wątpliwościami dotyczącymi interpretacji dotychczas obowiązującego rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 10 września 1998 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie (Dz. U. poz. 987, z późn. zm.), przy projektowaniu nowych przepisów, uwzględniono również wnioski, postulaty, propozycje oraz wątpliwości zgłaszane do Ministerstwa Infrastruktury przez zarządców infrastruktury kolejowej, przewoźników kolejowych, organy administracji, organizacje i inne podmioty. Mając również na względzie ponad 20-letni okres obowiązywania rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 10 września 1998 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie oraz zmiany jakie dokonały się w tym okresie w zakresie stosowanych rozwiązań technicznych dotyczących budowli kolejowych i ich usytuowania, projektowane rozporządzenie będzie dostosowane do aktualnego stanu wiedzy technicznej w przedmiotowym zakresie.

Z wyrazami szacunku