20
grudzień
Szanowni Państwo, Członkowie Związku Pracodawców Polska Miedź
Uprzejmie informuję, że do konsultacji publicznych skierowany został projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury zmieniającego rozporządzenie w sprawie kart do tachografów cyfrowych (numer z wykazu 54).
Przedmiotowy projekt aktu prawnego wraz z załącznikami (szt. 4), Uzasadnieniem oraz Oceną Skutków Regulacji dostępny jest na stronach Rządowego Centrum Legislacji pod adresem:
https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12389550/katalog/13081008#13081008
Uprzejmie proszę o przekazywanie ewentualnych uwag, opinii i stanowisk do projektu w terminie do 15 października 2024 roku na adres: kuydowicz@pracodawcy.pl w wersji elektronicznej umożliwiającej edytowanie tekstu.
Projektowane rozporządzenie stanowi realizację upoważnienia ustawowego zawartego w 45 ust. 1 ustawie z dnia 5 lipca 2018 r. o tachografach (Dz. U. z 2024 r. poz. 1037) w zakresie określenia w drodze rozporządzenia wzorów wniosków o wydanie, przedłużenie lub wymianę kart oraz szczegółowych wymogów technicznych dotyczących załączników do wniosków. Projektowane rozporządzenie ma na celu zapewnienie kierowcom możliwości wcześniejszej fakultatywnej i dobrowolnej wymiany dotychczas użytkowanych kart w związku z wymogiem rejestracji, wydłużonego z 28 dni do 56 dni, okresu aktywności podlegającego kontroli na drodze, którego stosowanie, zgodnie z art. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1054 z dnia 15 lipca 2020 r. zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 561/2006 w odniesieniu do minimalnych wymogów dotyczących maksymalnego dziennego i tygodniowego czasu prowadzenia pojazdu, minimalnych przerw oraz dziennego i tygodniowego okresu odpoczynku oraz zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 165/2014 w odniesieniu do określania położenia za pomocą tachografów (Dz. Urz. UE L 249 z 31.07.2020, str. 1), będzie obowiązywać od dnia 31 grudnia 2024 r. Prawodawca unijny w art. 2 pkt 3 rozporządzenia (UE) 2020/1054 ustanowił wymóg, zgodnie z którym karty do tachografu inteligentnego najnowszej wersji – G2V2 posiadają m.in. pamięć o pojemności wystarczającej do przechowywania wszystkich wymaganych danych. Jednocześnie, zgodnie z art. 2 pkt 10 rozporządzenia (UE) 2020/1054 właściwy organ w państwie członkowskim, które wydało kartę kierowcy, może zobowiązać kierowcę do wymiany tej karty na nową, jeżeli jest to konieczne w celu zapewnienia zgodności z odpowiednimi specyfikacjami technicznymi. Dodatkowo, o analogiczny powód wymiany karty uzupełniono wniosek dotyczący karty warsztatowej, bowiem tylko najnowsza jej wersja umożliwia aktywację tachografu G2V2, tj. uzyskanie przez taki tachograf pełnej funkcjonalności i uruchomienie wszystkich jego funkcji. Ponadto, aby zapewnić kierowcom możliwość niezakłóconego wykonywania przewozów drogowych oraz pozostałym wnioskodawcom możliwość nieprzerwanej pracy, doprecyzowano również w jakich przypadkach nie jest wymagany wcześniejszy zwrot karty ani dołączenie jej do wniosku o wymianę. Dodano również przepis mający na celu uniemożliwienie kierowcy posiadania dwóch ważnych kart kierowcy, bowiem zgodnie z art. 27 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 165/2014, kierowca może posiadać nie więcej niż jedną ważną kartę kierowcy. Jednocześnie, brzmienie oświadczenia zawartego we wniosku o wydanie karty przedsiębiorstwa zostało dostosowane do przepisów ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o tachografach. Wreszcie, zgodnie z planowanym wejściem w życie z dniem 1 lutego 2026 r. obowiązkiem wystawiania faktur w ramach KSeF – Krajowego systemu e-faktur dostosowuje się aktualnie obowiązujące wzory wniosków o wydanie, przedłużenie lub wymianę kart do tachografów cyfrowych do wymogów niezbędnych dla prawidłowego wystawiania e-faktur.
Mając na uwadze wprowadzone regulacje oraz potrzebę zapewnienia efektywności i skuteczności procesu wydawania kart do tachografów cyfrowych niezbędne jest rozbudowanie obecnych wniosków o wydanie, przedłużenie lub wymianę karty, określonych w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 19 maja 2023 r. w sprawie kart do tachografów cyfrowych o dodatkowe elementy w zakresie obowiązku prawidłowego wystawiania faktur w KSeF – o dane nabywcy niezbędne do wystawienia faktury. Ponadto, należy zapewnić kierowcom możliwość fakultatywnej i dobrowolnej wymiany kart w przypadku braku możliwości rejestracji na dotychczas używanej karcie, wydłużonego z 28 dni do 56 dni, okresu aktywności podlegającego kontroli na drodze. W tym celu, w załączniku do projektowanego rozporządzenia stanowiącego wniosek o wydanie, przedłużenie lub wymianę karty kierowcy (załącznik nr 6), należy dodać odpowiednie pole wyboru, opisujące powód wymiany karty. Jednocześnie, o analogiczny powód wymiany karty należy uzupełnić wniosek o wydanie, przedłużenie lub wymianę karty warsztatowej (załącznik nr 8), bowiem tylko najnowsza jej wersja umożliwia aktywację tachografu G2V2. Dodatkowo, w celu uwzględnienia przypadków przewoźników drogowych wykonujących wyłącznie krajowe przewozy drogowe, gdzie posiadanie pojazdu wyposażonego w inteligentny tachograf cyfrowy nie jest obligatoryjne, należy zmienić brzmienie oświadczenia przedsiębiorcy w załączniku nr 7 do projektowanego rozporządzenia. Wreszcie, co jest szczególnie istotne w przypadku kierowców, aby zapewnić im możliwość niezakłóconego wykonywania pracy, należy doprecyzować w jakich przypadkach nie jest wymagany wcześniejszy zwrot karty ani dołączenie jej do wniosku o wymianę. Należy również dodać przepis mający na celu uniemożliwienie kierowcy posiadania dwóch ważnych kart kierowcy, bowiem zgodnie z art. 27 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 165/2014, kierowca może posiadać nie więcej niż jedną ważną kartę kierowcy. Przeprowadzona analiza wykazała, że nie jest możliwe osiągnięcie celu projektu rozporządzenia za pomocą innych środków niż działania legislacyjne.
Z wyrazami szacunku
Najnowsze wpisy
20
grudzień
18
grudzień