Projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury zmieniającego rozporządzenie w sprawie systemu oceny ryzyka podmiotów wykonujących przewóz drogowy

Szanowni Państwo, Członkowie Związku Pracodawców Polska Miedź

Uprzejmie informuję, że do konsultacji publicznych skierowany został projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury zmieniającego rozporządzenie w sprawie systemu oceny ryzyka podmiotów wykonujących przewóz drogowy (numer z wykazu 76).

Przedmiotowy projekt aktu prawnego wraz z Uzasadnieniem oraz Oceną Skutków Regulacji dostępny jest na stronach Rządowego Centrum Legislacji pod adresem:

https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12389452/katalog/13080510#13080510

Uprzejmie proszę o przekazywanie ewentualnych uwag, opinii i stanowisk do projektu w terminie do 13 października 2024 roku na adres: kuydowicz@pracodawcy.pl w wersji elektronicznej umożliwiającej edytowanie tekstu.

Projektowane rozporządzenie stanowi realizację upoważnienia zawartego w art. 89 ust. 5 pkt 5 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2024 r. poz. 728 i 731). Wprowadzone projektowanym rozporządzeniem zmiany mają na celu wdrożenie do polskiego porządku prawnego przepisów dyrektywy delegowanej Komisji (UE) 2024/846 z dnia 14 marca 2024 r. zmieniającej dyrektywę 2006/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie minimalnych warunków wykonania rozporządzeń (WE) nr 561/2006 i (UE) nr 165/2014 oraz dyrektywy 2002/15/WE w odniesieniu do przepisów socjalnych dotyczących działalności w transporcie drogowym (Dz. Urz. UE L z 31.05.2024), zwana dalej „dyrektywą 2024/846”, której transpozycja do prawa krajowego powinna nastąpić najpóźniej do dnia 14 lutego 2025 r.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 dyrektywy 2006/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie minimalnych warunków wykonania rozporządzeń (WE) nr 561/2006 i (UE) nr 165/2014 oraz dyrektywy 2002/15/WE w odniesieniu do przepisów socjalnych dotyczących działalności w transporcie drogowym oraz uchylającej dyrektywę Rady 88/599/EWG (Dz. Urz. UE L 102 z 11.04.2006, str. 35, z późn. zm.), zwanej dalej „dyrektywą 2006/22/WE” – Państwa Członkowskie wprowadzają system oceny ryzyka przedsiębiorstw, oparty na względnej liczbie i wadze naruszeń przepisów rozporządzenia (WE) nr 561/2006 lub rozporządzenia (UE) nr 165/2014 lub przepisów krajowych transponujących dyrektywę 2002/15/WE, popełnionych w poszczególnych przedsiębiorstwach. Zgodnie z art. 9 ust. 3 dyrektywy 2006/22/WE wykaz naruszeń przepisów rozporządzenia (WE) nr 561/2006 i rozporządzenia (UE) nr 165/2014 i ich wagi znajduje się w załączniku III do tej dyrektywy.

Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1054 z dnia 15 lipca 2020 r. zmieniającym rozporządzenie (WE) nr 561/2006 w odniesieniu do minimalnych wymogów dotyczących maksymalnego dziennego i tygodniowego czasu prowadzenia pojazdu, minimalnych przerw oraz dziennego i tygodniowego okresu odpoczynku oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 165/2014 w odniesieniu do określania położenia za pomocą tachografów (Dz. Urz. UE L 249 z 31.07.2020, str. 1), wprowadzone zostały nowe przepisy w odniesieniu do naruszeń prowadzących do ryzyka poważnych obrażeń ciała lub ofiar śmiertelnych bądź zakłócenia konkurencji na rynku transportu drogowego. W związku z powyższym dyrektywą 2024/846 został zmieniony załącznik III do dyrektywy 2006/22/WE w celu uwzględnienia tych nowych rodzajów naruszeń.

Niniejszy projekt rozporządzenia dokonuje zmiany załącznika w obecnie obowiązującym rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 24 marca 2023 r. w sprawie systemu oceny ryzyka podmiotów wykonujących przewóz drogowy (Dz. U. poz. 626), poprzez jego dostosowanie do załącznika III do dyrektywy 2006/22/WE w brzmieniu nadanym dyrektywą 2024/846.

Mając na uwadze dyrektywę 2024/846, która dokonała zmiany załącznika III do dyrektywy 2006/22/WE, powstała konieczność zmiany załącznika obecnie obowiązującego rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 24 marca 2023 r. w sprawie systemu oceny ryzyka podmiotów wykonujących przewóz drogowy i dostosowanie go do zmian wprowadzonych niniejszą dyrektywą.

Przeprowadzona analiza wykazała, że nie jest możliwe osiągnięcie celu projektu rozporządzenia za pomocą innych środków niż działania legislacyjne.

Z wyrazami szacunku