Projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych dozoru technicznego w zakresie projektowania, wytwarzania, eksploatacji, naprawy i modernizacji specjalistycznych urządzeń ciśnieniowych (numer z wykazu 111)

Szanowni Państwo, Członkowie Związku Pracodawców Polska Miedź

Uprzejmie informuję, że do konsultacji publicznych skierowany został projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych dozoru technicznego w zakresie projektowania, wytwarzania, eksploatacji, naprawy i modernizacji specjalistycznych urządzeń ciśnieniowych (numer z wykazu 111).

Przedmiotowy projekt aktu prawnego wraz z Uzasadnieniem oraz Oceną Skutków Regulacji dostępny jest na stronach Rządowego Centrum Legislacji pod adresem:

https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12403050/katalog/13163152#13163152

Uprzejmie proszę o przekazywanie ewentualnych uwag, opinii i stanowisk do projektu w terminie do 21 października 2025 roku na adres: kuydowicz@pracodawcy.pl w wersji elektronicznej umożliwiającej edytowanie tekstu.

Projekt rozporządzenia zakłada zmianę przepisów dotyczących przeprowadzania badań technicznych zbiorników LPG, CNG, LNG i wodoru służących do zasilania silników pojazdów samochodowych i statków żeglugi śródlądowej a także terminów tych badań technicznych, przy jednoczesnym utrzymaniu wysokiego poziomu bezpieczeństwa ich eksploatacji. 

Przewiduje się, że zmiana częstotliwości przeprowadzania badań technicznych, przede wszystkim zbiorników CNG, LNG i wodoru, zamontowanych na stałe w pojazdach samochodowych, jak również zniesienie obowiązku przeprowadzania badań technicznych co 10 lat w zakresie rewizji wewnętrznej i próby ciśnieniowej dla zbiorników CNG, LNG i wodoru zamontowanych na stałe w pojazdach samochodowych, wprowadzenie obowiązku przestrzegania terminów ww. badań według zaleceń producenta zbiorników wpłynie korzystnie na ekonomikę stosowania paliw alternatywnych do zasilania pojazdów samochodowych. Uproszczenie procedur badań pojazdów wyposażonych w zbiorniki ciśnieniowe powinno przyczynić się do większej popularności napędów wykorzystujących paliwa alternatywne. 

Dodatkowo w odniesieniu do urządzeń służących do podawania pod ciśnieniem płynnego betonu, zamontowanych na pojazdach drogowych, z wysięgnikiem, rewizja wewnętrzna została zastąpiona badaniem nieniszczącym powierzchniowym, a także wprowadzone zostały zmiany w zakresie terminów przeprowadzania badań tj. rewizji wewnętrznej i próby ciśnieniowej hydroakumulatorów zamontowanych na stałe w układach hamulcowych, napinających i sterujących kolei linowych, wyciągów narciarskich, które będą przeprowadzane według zaleceń producenta.

Przeprowadzona analiza wykazała, że nie jest możliwe osiągnięcie celu projektu rozporządzenia za pomocą innych środków niż zmiana przepisów.

Z wyrazami szacunku