Projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych oraz bocznic kolejowych z drogami i ich usytuowanie

Szanowni Państwo

Członkowie Związku Pracodawców Polska Miedź

Uprzejmie informuję, że do konsultacji publicznych skierowany został projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych oraz bocznic kolejowych z drogami i ich usytuowanie (numer z wykazu 77).

Przedmiotowy projekt aktu prawnego wraz z Uzasadnieniem oraz Oceną Skutków Regulacji dostępny jest na stronach Rządowego Centrum Legislacji pod adresem:

https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12388353/katalog/13075364#13075364

Uprzejmie proszę o przekazywanie ewentualnych uwag, opinii i stanowisk do projektu w terminie do 23 sierpnia 2024 roku na adres: kuydowicz@pracodawcy.pl w wersji elektronicznej umożliwiającej edytowanie tekstu.

Obowiązujące przepisy rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 20 października 2015 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych oraz bocznic kolejowych z drogami i ich usytuowanie (Dz. U. poz. 1744, z późn. zm.) nie regulują przypadku zamknięcia toru dla ruchu pociągów w związku z koniecznością wykonywania pracy pociągu roboczego w strefie oddziaływania urządzeń samoczynnego systemu przejazdowego (ssp), z możliwością wyłączenia czujników z identyfikacją toru na szlaku dwu- lub wielotorowym przy jednoczesnym spełnieniu warunku niezależności działania urządzeń samoczynnego systemu przejazdowego na pozostałych torach czynnych, które to rozwiązania stosowane są na liniach kolejowych zarządzanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. W związku z tym w każdym przypadku niedziałania urządzeń przejazdowych jest obowiązek wprowadzania ograniczenia prędkości do 20 km/h dla pociągów jadących przez przejazd kolejowo-drogowy lub przejście, również dla pociągów jadących torem czynnym, na którym działają urządzenia przejazdowe. Prowadzi to do znacznie wydłużonego czasu jazdy pociągów rozkładowych i opóźnień w stosunku do rozkładu jazdy.

Projektowane zmiany polegają na dodaniu w załączniku nr 4 do rozporządzenia rozwiązań, zgodnie z którymi w przypadku czasowej dezaktywacji lub czasowego demontażu czujników systemu przejazdowego w torze zamkniętym, nie będzie konieczności wprowadzania ograniczenia prędkości pociągów przez przejazd kolejowo-drogowy lub przejście w torze czynnym lub torach czynnych przy zachowaniu określonych warunków. Ruch pociągów po torze czynnym prowadzony będzie z prędkością rozkładową, jednakże nie większą niż ustaloną w regulaminie tymczasowym prowadzenia ruchu w czasie wykonywania robót. Jednocześnie proponuje się nałożenie na kierownika pociągu oraz maszynistę pociągu jadącego po torze zamkniętym, odpowiedzialności za zapewnienie bezpieczeństwa na przejeździe kolejowo-drogowym i przejściu podczas przejazdu pociągu roboczego przez skrzyżowanie. Zapewnienie bezpieczeństwa użytkownikom skrzyżowań, w przypadku pociągu roboczego pracującego na torze zamkniętym w strefie przejazdu kolejowo-drogowego lub przejścia, będzie realizowane przez wzrokową ocenę sytuacji przez kierownika pociągu na skrzyżowaniu oraz wprowadzenie bezpiecznej prędkości jazdy (10 km/h) dla czoła pociągu roboczego. Ponadto z obu stron przejazdu kolejowo-drogowego będzie ustawiany znak drogowy B-20 „stop” wraz z tablicą ostrzegawczą z napisem „Strzeż się pociągu”. Nie ma możliwości osiągnięcia celu projektu za pomocą innych środków niż zmiana rozporządzenia.

Z wyrazami szacunku