Projekt rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie parametrów aukcji głównej dla roku dostaw 2030 oraz parametrów aukcji dodatkowych dla roku dostaw 2027, a także parametrów aukcji wstępnych do tych aukcji

Szanowni Państwo, Członkowie Związku Pracodawców Polska Miedź

Uprzejmie informuję, że do konsultacji publicznych skierowany został projekt rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie parametrów aukcji głównej dla roku dostaw 2030 oraz parametrów aukcji dodatkowych dla roku dostaw 2027, a także parametrów aukcji wstępnych do tych aukcji (numer z wykazu 1256).

Przedmiotowy projekt aktu prawnego wraz z Uzasadnieniem oraz Oceną Skutków Regulacji dostępny jest na stronach Rządowego Centrum Legislacji pod adresem:

https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12398907/katalog/13135835#13135835

Uprzejmie proszę o przekazywanie ewentualnych uwag, opinii i stanowisk do projektu w terminie do 20 czerwca 2025 roku na adres: kuydowicz@pracodawcy.pl w formie tabeli uwag przesyłanej w załączeniu w wersji elektronicznej umożliwiającej edytowanie tekstu.

Zgodnie z upoważnieniem ustawowym zawartym w art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 8 grudnia 2017 r. o rynku mocy (Dz. U. z 2025 r. poz. 610), zwanej dalej „ustawą”, minister właściwy do spraw energii określa w drodze rozporządzenia parametry najbliższej aukcji głównej i najbliższych aukcji dodatkowych oraz aukcji wstępnych do tych aukcji. Oznacza to każdorazową konieczność wskazania parametrów aukcji, które nie są zawarte bezpośrednio w ustawie ani innych aktach wykonawczych czy regulaminie rynku mocy. Rozporządzenie musi być wydawane corocznie w zakresie: parametrów aukcji głównych – na 5 lat przed okresem dostaw, parametrów aukcji dodatkowych – na 2 lata przed okresem dostaw (w tym parametrów aukcji wstępnych do tych aukcji). Bez publikacji parametrów niemożliwe jest przeprowadzenie najbliższych aukcji mocy, co może skutkować przerwami w dostawach do wszystkich odbiorców energii.

Projektowane rozporządzenie dotyczy określenia parametrów aukcji głównej dla roku dostaw 2030, przeprowadzanej w 2025 r., oraz parametrów aukcji dodatkowych dla wszystkich kwartałów roku dostaw 2027, przeprowadzanych w 2026 r., a także parametrów aukcji wstępnych do tych aukcji.

Zgodnie z art. 32 ust. 1 ustawy parametrami aukcji głównej, które zostaną określone w rozporządzeniu, są:

  1. wielkości wyznaczające popyt w aukcji, tj. zapotrzebowanie na moc, cena wejścia na rynek nowej jednostki wytwórczej, współczynnik zwiększający tę cenę, parametr wyznaczający wielkość mocy poniżej zapotrzebowania na moc, dla której cena osiąga wartość maksymalną oraz parametr wyznaczający wielkość mocy ponad zapotrzebowanie na moc, dla której cena osiąga wartość minimalną;
  2. cena maksymalna określona dla cenobiorcy, wyznaczona na podstawie kapitałowych i operacyjnych kosztów stałych;
  3. maksymalna liczba rund aukcji;
  4. jednostkowe poziomy nakładów inwestycyjnych odniesione do mocy osiągalnej netto, warunkujące kwalifikację jednostki rynku mocy jako:
    1. nowej jednostki rynku mocy wytwórczą – uprawnionej do oferowania obowiązków mocowych na nie więcej niż 15 okresów dostaw w aukcji głównej,
    2. nowej jednostki rynku mocy wytwórczą, modernizowanej jednostki rynku mocy wytwórczą albo jednostki rynku mocy redukcji zapotrzebowania – uprawnionej do oferowania obowiązków mocowych na nie więcej niż 5 okresów dostaw w aukcji głównej;
  5. minimalne wielkości obowiązków mocowych planowanych do pozyskania w wyniku aukcji dodatkowych na poszczególne kwartały roku dostaw, którego dotyczy aukcja główna;
  6. korekcyjne współczynniki dyspozycyjności dla poszczególnych grup technologii;
  7. maksymalne wolumeny obowiązków mocowych dla stref, o których mowa w art. 6 ust. 6 ustawy.

Zgodnie z art. 34 ust. 1 ustawy minister właściwy do spraw energii, określa, w drodze rozporządzenia, parametry najbliższej aukcji wstępnej, parametry najbliższej aukcji głównej i najbliższych aukcji dodatkowych, po zasięgnięciu opinii Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki, a także mając na względzie politykę energetyczną państwa, adekwatność stosowanych parametrów do potrzeb systemu, zapewnienie bezpieczeństwa systemu, równoprawne i niedyskryminacyjne traktowanie dostawców mocy oraz mając na względzie przewidywaną dostępność zdolności przesyłowych oraz ich udział w zapewnieniu bezpieczeństwa dostaw energii elektrycznej.

W związku z faktem, że ustawa nakłada obowiązek uregulowania materii parametrów aukcji mocy w drodze rozporządzenia ministra właściwego do spraw energii, regulacja wynika wprost z przepisów ustawy. Stosowanie alternatywnych rozwiązań byłoby niezgodne z ustawą. Rekomendowanym rozwiązaniem jest wydanie rozporządzenia w zakresie i na podstawie upoważnienia przewidzianego w ustawie. Oczekiwanym efektem jest wyznaczenie parametrów dla aukcji głównej dla roku dostaw 2030 oraz parametrów aukcji dodatkowych dla wszystkich kwartałów roku dostaw 2027 w celu umożliwienia ich przeprowadzenia. Termin do wydania rozporządzenia wynika wprost z art. 34 ust. 2 ustawy, który wskazuje, że minister właściwy do spraw energii wydaje ww. rozporządzenie nie później niż 18 tygodni przed rozpoczęciem każdej aukcji głównej. Terminy aukcji głównej i aukcji dodatkowych zostały już opublikowane na stronie Polskich Sieci Elektroenergetycznych S.A.

Z wyrazami szacunku