05
sierpień
Szanowni Państwo, Członkowie Związku Pracodawców Polska Miedź
Uprzejmie informuję, że do konsultacji publicznych skierowany został projekt rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wniosków i realizacji umów o dofinansowanie podjęcia działalności gospodarczej oraz o refundację kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy (numer z wykazu 76).
Przedmiotowy projekt aktu prawnego wraz z Uzasadnieniem oraz Oceną Skutków Regulacji dostępny jest na stronach Rządowego Centrum Legislacji pod adresem:
https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12400607/katalog/13146866#13146866
Uprzejmie proszę o przekazywanie ewentualnych uwag, opinii i stanowisk do projektu w terminie do 25 sierpnia 2025 roku na adres: kuydowicz@pracodawcy.pl w wersji elektronicznej umożliwiającej edytowanie tekstu.
Projekt rozporządzenia jest wynikiem realizacji przez ministra właściwego do spraw pracy upoważnienia do wydania rozporządzenia zawartego w art. 160 ustawy z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia (Dz. U. poz. 620), zwanej dalej „ustawą”.
Dotychczasowe rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 lipca 2017 r. w sprawie dokonywania z Funduszu Pracy refundacji kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy oraz przyznawania środków na podjęcie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2022 r. poz. 243 oraz z 2024 r. poz. 1100) zostało wydane na podstawie art. 46 ust. 6 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2025 r. poz. 214), która została uchylona ustawą z dniem 1 czerwca 2025 r.
Z uwagi na to, że dotychczasowe przepisy wykonawcze zgodnie z art. 459 ust. 1 pkt 1 ustawy zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 160 ustawy, nie dłużej niż przez okres 6 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy, zachodzi konieczność wydania nowego rozporządzenia.
Projekt rozporządzenia wykonawczego umożliwi skorzystanie przez uprawnionych z instrumentów przewidzianych w ramach regulacji art. 147–159 ustawy.
Zgodnie z delegacją ustawową wynikającą z art. 160 ustawy, projektowane rozporządzenie reguluje sposób składania i rozpatrywania wniosków o dofinansowanie podjęcia działalności gospodarczej i wniosków o refundację kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy. W projekcie rozporządzenia zawarta jest regulacja określająca postępowanie w razie stwierdzenia przez starostę braków we wniosku.
Projekt rozporządzenia określa informacje zawarte we wniosku o dofinansowanie podjęcia działalności gospodarczej, o które to dofinansowanie – podobnie jak dotychczas – może ubiegać się bezrobotny, absolwent CIS, absolwent KIS, jak również poszukujący pracy niezatrudniony i niewykonujący innej pracy zarobkowej opiekun osoby niepełnosprawnej, zwany dalej „opiekunem”.
Projekt rozporządzenia określa także informacje, jakie we wniosku o refundację kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego lub skierowanego opiekuna zamieszcza ten sam co dotychczas podmiot uprawniony, tj. przedsiębiorca, w tym żłobek lub klub dziecięcy, przedsiębiorca świadczący usługi rehabilitacyjne, producent rolny, niepubliczne przedszkole, niepubliczna szkoła, a ponadto niepubliczna inna forma wychowania przedszkolnego. Nowym podmiotem jest świadczące usługi rehabilitacyjne przedsiębiorstwo społeczne, o którym mowa w art. 3 ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. o ekonomii społecznej (Dz. U. z 2025 r. poz. 806).
Projekt rozporządzenia dostosowuje do regulacji ustawy oświadczenia dołączane do przedmiotowych wniosków. Wskazuje również wprost, które warunki ubiegania się o środki powiatowe urzędy pracy powinny sprawdzać w rejestrach publicznych lub w systemie teleinformatycznym, do których ma dostęp.
Projekt określa sposób rozliczenia wydatkowanych środków. W przypadku dofinansowania utrzymano dotychczasowy obowiązek złożenia rozliczenia środków w terminie 2 miesięcy od dnia rozpoczęcia działalności gospodarczej, z możliwością przedłużenia lub przywrócenia terminu na wydatkowanie lub rozliczenie otrzymanych środków w przypadku, gdy za jego przedłużeniem przemawiają względy społeczne, w szczególności przypadki losowe i sytuacje niezależne od osoby, która otrzymała dofinansowanie podjęcia działalności gospodarczej. W tym samym terminie, kiedy następuje rozliczenie środków, bezrobotny zobowiązany jest do zwrotu niewydatkowanych środków.
Utrzymano także dotychczasową zasadę, że starosta na wniosek bezrobotnego, absolwenta CIS, absolwenta KIS, lub opiekuna uznaje w rozliczeniu za prawidłowo poniesione również wydatki odbiegające od zawartych w szczegółowej specyfikacji, mieszczące się w kwocie przyznanego dofinansowania, jeżeli starosta stwierdzi zasadność ich poniesienia, biorąc pod uwagę charakter prowadzonej działalności.
W przypadku refundacji, jeżeli podmiotowi o nią się ubiegającemu przysługuje prawo do obniżenia podatku od towarów i usług należnego o kwotę podatku naliczonego, refundacja obejmuje wydatki na wyposażenie lub doposażenie stanowiska pracy bez podatku od towarów i usług.
Takie same możliwości jak w przypadku dofinansowania w zakresie uznania innych wydatków niż przewidziane we wniosku za prawidłowo poniesione przewiduje projekt w odniesieniu do refundacji. W projekcie przewidziano również termin na złożenie rozliczenia, co jest nowością w przypadku refundacji. Rozliczenie składane jest w terminie 2 miesięcy od dnia podpisania umowy. Podobnie jak przy dofinansowaniu, w tym przypadku również przewidziano możliwość przedłużenia lub przywrócenia terminu na wydatkowanie lub rozliczenie środków, jeżeli za jego przedłużeniem przemawiają względy społeczne, w szczególności przypadki losowe i sytuacje niezależne od strony umowy.
Starosta weryfikuje realizację pozostałych warunków umowy. W przypadku umowy o dofinansowanie sprawdza, czy działalność gospodarcza była wykonywana przez okres co najmniej 12 miesięcy, czy osoba ją prowadząca w tym okresie nie podejmowała zatrudnienia, czy nie zawieszała wykonywania działalności gospodarczej łącznie na okres dłuższy niż 6 miesięcy oraz, czy nabyła prawo do obniżenia kwoty podatku od towarów i usług należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeśli tak, to czy dokonała zwrotu równowartości podatku od towarów i usług zakupionych w ramach umowy. Jeżeli bezrobotny lub inna uprawniona osoba, która podpisała umowę o dofinansowanie, nie stanie się płatnikiem podatku od towarów i usług, starosta będzie zobowiązany sprawdzać przynajmniej raz do roku, czy bezrobotny, absolwent CIS, absolwent KIS lub opiekun nie nabył tego prawa, nie dłużej jednak niż przez 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
W przypadku umowy o refundację starosta sprawdza, czy stanowisko pracy zostało utrzymane przez okres 18 miesięcy lub 12 miesięcy (w zależności od kwoty przyznanej refundacji), czy na stanowisku zostało utrzymane zatrudnienie skierowanego bezrobotnego lub opiekuna w wymiarze czasu pracy określonym w umowie oraz, podobnie jak przy dofinansowaniu, jeżeli podmiot otrzymał refundację w kwotach brutto, czy nie nabył prawa do obniżenia podatku od towarów i usług należnego o kwotę podatku naliczonego. Jeżeli podmiot nie stał się płatnikiem podatku od towarów i usług, starosta będzie zobowiązany sprawdzać, czy nie nabył tego prawa przez 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Projekt reguluje formy zabezpieczenia umowy. Samodzielnym zabezpieczeniem może być: poręczenie, weksel z poręczeniem wekslowym (aval), w tym weksel in blanco z poręczeniem wekslowym, gwarancja bankowa, zastaw rejestrowy na prawach lub rzeczach, blokada środków zgromadzonych na rachunku płatniczym. Możliwe jest również ustanowienie zabezpieczenia w postaci aktu notarialnego o poddaniu się egzekucji przez dłużnika i weksla in blanco, ale tylko jako zabezpieczenia dodatkowego.
W sytuacji, gdy po realizacji podstawowego warunku wynikającego z umowy o dofinansowanie, tj. wykonywania działalności gospodarczej przez okres co najmniej 12 miesięcy, bezrobotnemu nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku od towarów i usług należnego o kwotę podatku naliczonego, starosta zmniejsza zabezpieczenie wykonania umowy o dofinansowanie podjęcia działalności gospodarczej w celu zabezpieczenia zwrotu równowartości podatku od towarów i usług. Analogiczny przepis dotyczy refundacji. Jeżeli przedsiębiorcy, w tym żłobkowi lub klubowi dziecięcemu, lub podmiotowi świadczącemu usługi rehabilitacyjne, niepublicznemu przedszkolu lub niepublicznej innej formie wychowania przedszkolnego, niepublicznej szkole lub producentowi rolnemu do dnia spełnienia warunków utrzymania stanowiska pracy utworzonego w związku z przyznaną refundacją oraz zatrudnienia na tym stanowisku pracy skierowanego bezrobotnego lub skierowanego opiekuna przez okres 12 lub 18 miesięcy, nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku od towarów i usług należnego o kwotę podatku naliczonego, zabezpieczenie umowy o refundację kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy ulega zmniejszeniu w celu zabezpieczenia zwrotu równowartości podatku od towarów i usług.
Z wyrazami szacunku
Najnowsze wpisy
04
sierpień