Projekt rozporządzenia MRiT zmieniającego rozporządzenie w sprawie wysokości opłat za czynności jednostek dozoru technicznego

Uprzejmie informujemy, że do konsultacji publicznych został skierowany projekt rozporządzenia Ministra Rozwoju i Technologii zmieniającego rozporządzenie w sprawie wysokości opłat za czynności jednostek dozoru technicznego.

Projekt rozporządzenia Ministra Rozwoju i Technologii zmieniającego rozporządzenie w sprawie wysokości opłat za czynności jednostek dozoru technicznego jest realizacją upoważnienia ustawowego zawartego w art. 34 ust. 3 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o dozorze technicznym (Dz. U. z 2023 r. poz. 1622).

Aktualny stan programu jądrowego wymaga powstania cennika dotyczącego czynności dozoru technicznego nad urządzeniami i urządzeniami technicznymi w elektrowni jądrowej jako niezbędnego dla dalszej realizacji programu polskiej energetyki jądrowej. Projektowanie i wytwarzanie urządzeń i urządzeń technicznych działających w elektrowni wymaga wykonywania dozoru nad tymi procesami. W związku z obecnie zintensyfikowaną realizacją założeń polityki energetycznej, niezbędnym dla zapewnienia warunków wdrożenia energetyki jądrowej już na etapie projektowania oraz na pozostałych etapach jest określenie wysokości opłat za poszczególne rodzaje czynności wykonywanych przez jednostki dozoru w tym obszarze.

W projekcie rozporządzenia określono opłaty według czterech stawek osobowo-godzinowych. Przyjęcie sposobu wyliczenia stawki osobowo-godzinowej wynika z faktu, że niektóre czynności dozoru technicznego wymagać będą zaangażowania większej liczby specjalistów, co w przypadku wykonywania dozoru technicznego poza elektrownią jądrową nie ma zastosowania.

Podobnie projektowane rozporządzenie przyjmuje zasadę, że stawki opłat za czynności dozoru technicznego również będą różnicowane wedle czterech stawek osobowo-godzinowych. Przyjęte stawki osobowo-godzinowe zostały obliczone na podstawie stawek funkcjonujących w Finlandii oraz skalkulowane biorąc pod uwagę produkt krajowy brutto na mieszkańca (PKB per capita) wyrażony w PPS (Purchasing Power Standards), czyli uwzględniając standard siły nabywczej. Wysokość stawek osobowo-godzinowych została wyrażona w wartości procentowej, a jako wskaźnik przyjęte zostało przeciętne wynagrodzenie miesięczne w gospodarce narodowej w roku poprzednim ogłoszone przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”, zgodnie z art. 5 ust. 7 ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 2024 r. poz. 288). Stawki osobowo-godzinowe wynoszą odpowiednio 13,4% ‒ I stawka; 11,1% ‒ II stawka; 9,70% ‒ III stawka; oraz 9% ‒ IV stawka – ww. wynagrodzenia.

Podstawa prawna: Ustawa z dnia 21 grudnia 2000 r. o dozorze technicznym

Szczegóły dotyczące projektu aktu prawnego zawarte są w uzasadnieniu oraz Ocenie Skutków Regulacji (OSR), które wraz z projektem aktu prawnego znajdują się w załączeniu.

Link do informacji szczegółowych: https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12384302

Uprzejmie prosimy o przekazywanie ewentualnych uwag, opinii i stanowisk do projektu, także w wersji elektronicznej (edytowalnej), w terminie do dnia 26 kwietnia 2024 r. na adres szkop@pracodawcy.pl, w formie tabeli, według wzoru przedstawionego poniżej.