11
sierpień
Szanowni Państwo, Członkowie Związku Pracodawców Polska Miedź
Uprzejmie informuję, że do konsultacji publicznych skierowany został projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie rocznych opłat za prawo do dysponowania częstotliwością lub prawo do wykorzystywania częstotliwości (numer z wykazu RD210).
Przedmiotowy projekt aktu prawnego wraz z Uzasadnieniem oraz Oceną Skutków Regulacji dostępny jest na stronach Rządowego Centrum Legislacji pod adresem:
https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12400851/katalog/13148507#13148507
Uprzejmie proszę o przekazywanie ewentualnych uwag, opinii i stanowisk do projektu w terminie do 29 sierpnia 2025 roku na adres: kuydowicz@pracodawcy.pl w wersji elektronicznej umożliwiającej edytowanie tekstu.
Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie rocznych opłat za prawo do dysponowania częstotliwością lub prawo do wykorzystywania częstotliwości jest wydawany na podstawie art. 24 ust. 19 z dnia 12 lipca 2024 r. – Prawo komunikacji elektronicznej, zwanej dalej „PKE”.
Konieczność wydania nowego rozporządzenia wynika z zastąpienia ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. z 2024 r. poz. 34, 731 i 834), zwanej dalej „Pt”, nową ustawą regulującą rynek komunikacji elektronicznej w Polsce – PKE. Należy przy tym zauważyć, że zgodnie z art. 104 pkt 29 lit. a ustawy z dnia 12 lipca 2024 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo komunikacji elektronicznej (Dz. U. poz. 1222), dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 185 ust. 11 Pt, tj. rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 grudnia 2013 r. w sprawie rocznych opłat za prawo do dysponowania częstotliwością (Dz.U. z 2016 r. poz. 276, z 2017 r. poz. 2407, z 2018 r. poz. 2002 oraz z 2022 r. poz. 2513), poprzedzające procedowany projekt, zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 24 ust. 19 PKE, nie dłużej jednak niż przez 24 miesiące od dnia wejścia w życie PKE.
Projekt określa wysokość, terminy i sposób uiszczania rocznych opłat za prawo do dysponowania częstotliwością lub prawo do wykorzystywania częstotliwości przez podmioty, które uzyskały prawo do dysponowania częstotliwością lub prawo do wykorzystywania częstotliwości na podstawie innej niż rezerwacja częstotliwości (np. wykorzystywanie częstotliwości czasowo, w celach eksperymentu, badań), mając na uwadze maksymalne opłaty, o których mowa w art. 24 ust. 10 PKE. Zgodnie z delegacją zawartą w art. 24 ust. 19 PKE, Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, wysokość, terminy i sposób uiszczania opłat, o których mowa w art. 24 ust. 1 PKE, mając na uwadze:
Rozporządzenie określa wysokość, terminy i sposób uiszczania rocznych opłat za prawo do dysponowania częstotliwością lub prawo do wykorzystywania częstotliwości przez podmioty, które uzyskały prawo do dysponowania częstotliwością lub prawo do wykorzystywania częstotliwości na podstawie innej niż rezerwacja częstotliwości, mając na uwadze limity rocznych opłat, o których mowa w art. 24 ust. 10 PKE.
Rozporządzenie wskazuje na podział opłat w zależności od służby radiokomunikacyjnej, w której podmiot posiada prawo do dysponowania częstotliwościami lub prawo do wykorzystywania częstotliwości i są to: służba satelitarna, służba radiolokalizacyjna, służba lotnicza oraz służba morska i żeglugi śródlądowej, służba radiodyfuzji naziemnej, służba stała i służba ruchoma lądowa. Ponadto w rozporządzeniu wskazano roczne opłaty za jedną stację radiową na obszarze morza terytorialnego lub w wyłącznej strefie ekonomicznej.
Rozporządzenie reguluje kwestie dotyczące ponoszenia opłat za prawo do dysponowania częstotliwością lub ją wykorzystuje na tym samym obszarze w różnych rodzajach służb radiokomunikacyjnych lub w różnych typach systemów wykorzystywanych w tych służbach a także wskazuje na kwestie dotyczące opłat za prawo do dysponowania częstotliwością lub wykorzystywania częstotliwości na zasadach współużytkowania z innym podmiotem. Ponadto rozporządzenie określa terminy regulowania należności z tytułu za prawa do dysponowania częstotliwością lub prawa do wykorzystywania częstotliwości przez podmioty.
Cel projektu może zostać osiągnięty jedynie za pomocą środków o charakterze legislacyjnym.
Z wyrazami szacunku
Najnowsze wpisy
08
sierpień