Projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie ustalenia pomocy regionalnej na lata 2022-2027

Szanowni Państwo, Członkowie Związku Pracodawców Polska Miedź

Uprzejmie informuję, że do konsultacji publicznych skierowany został projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie ustalenia pomocy regionalnej na lata 2022-2027 (numer z wykazu RC8).

Przedmiotowy projekt aktu prawnego wraz z załącznikiem Uzasadnieniem oraz Oceną Skutków Regulacji dostępny jest na stronach Rządowego Centrum Legislacji pod adresem:

https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12390951/katalog/13090651#13090651

Uprzejmie proszę o przekazywanie ewentualnych uwag, opinii i stanowisk do projektu w terminie do 6 listopada 2024 roku na adres: kuydowicz@pracodawcy.pl w wersji elektronicznej umożliwiającej edytowanie tekstu.

Opracowanie projektu rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie Rady Ministrów z dnia z dnia 14 grudnia 2021 r. w sprawie ustalenia mapy pomocy regionalnej na lata 2022–2027, wynika przede wszystkim ze zmiany wprowadzonej w dniu 3 czerwca 2024 r.3 w komunikacie Komisji – Wytyczne w sprawie regionalnej pomocy państwa (Dz. Urz. UE C 153 z 29.4.2021 r., str. 1), zgodnie z którą w przypadku inwestycji, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/795 z dnia 29 lutego 2024 r. w sprawie ustanowienia Platformy na rzecz Technologii Strategicznych dla Europy (STEP) oraz zmiany dyrektywy 2003/87/WE oraz rozporządzeń (UE) 2021/1058, (UE) 2021/1056, (UE) 2021/1057, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 223/2014, (UE) 2021/1060, (UE) 2021/523, (UE) 2021/695, (UE) 2021/697 i (UE) 2021/241 (Dz.U. L, 2024/795, 29.2.2024), dopuszczalny poziom intensywności pomocy regionalnej można zwiększyć o maksymalnie 10 punktów procentowych na obszarze, który spełnia warunki określone w art. 107 ust. 3 lit. a) Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i o 5 punktów procentowych na obszarze, który spełnia warunki określone w art. 107 ust. 3 lit. c) Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Zasadne jest zatem wprowadzenie odpowiedniej zmiany w nowelizowanym rozporządzeniu w celu umożliwienia udzielania pomocy regionalnej o zwiększonej intensywności również w odniesieniu do projektów realizowanych w Polsce.

W nowelizowanym rozporządzeniu wprowadzona zostanie również zmiana wynikająca z ostatniej nowelizacji4 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu z dnia 23 czerwca 2023 r. (Dz.U. L 187 z 26.6.2014, s. 1, z poźn. zm.), w ramach której zmienione zostały progi powodujące obowiązek notyfikacji pomocy regionalnej Komisji Europejskiej.

Ponadto w nowelizowanym rozporządzeniu wprowadzone zostaną zmiany o charakterze redakcyjnym mające na celu wskazanie w nim wszystkich maksymalnych intensywności pomocy regionalnej, które rozproszone są obecnie w różnych dokumentach. Należy bowiem zauważyć, że obecnie maksymalne intensywności pomocy regionalnej dla poszczególnych obszarów kraju określone są zarówno w przepisach nowelizowanego rozporządzenia, jak również w decyzji Komisji Europejskiej z dnia 16 lutego 2023 r. w sprawie zwiększenia intensywności pomocy dla terytoriów wybranych do objęcia wsparciem z Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji (stosownie do § 8 nowelizowanego rozporządzenia). W konsekwencji ustalenie maksymalnej intensywności pomocy regionalnej dla poszczególnych obszarów wymaga znajomości zarówno przepisów ww. rozporządzenia, jak również treści decyzji Komisji Europejskiej. W związku z powyższym zasadne jest jednoznaczne wskazanie w nowelizowanym rozporządzeniu wszystkich maksymalnych intensywności pomocy regionalnej dla poszczególnych obszarów kraju.

Z wyrazami szacunku