04
październik
Uprzejmie informujemy, że do konsultacji publicznych został skierowany projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie jednostkowych stawek opłat za usługi wodne. Konieczność procedowania nowego rozporządzenia opłatowego wynika z obecnie procedowanego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw (UD280, numer druku sejmowego: 3238), który w zakresie dotyczącym ustawy – Prawo wodne przewiduje zmiany obejmujące m.in. art. 270 ust. 6, art. 271 ust. 2 i 3 oraz art. 274 ust. 1. Celem tych zmian jest wyeliminowanie trudności praktycznych w ustaleniu średnich niskich przepływów z wielolecia (SNQ) dla poszczególnych wód a także dostępnych zasobów wód podziemnych, które w wielu przypadkach nie są ustalone. Ustawa – Prawo wodne przewiduje powiązanie wysokości opłaty jednostkowej za usługi wodne za pobór wód podziemnych oraz wód powierzchniowych odpowiednio z dostępnymi zasobami wód podziemnych oraz SNQ, przy czym zastosowanie wskazanych kryteriów, różnicujących wysokość jednostkowej stawki opłaty zostało odroczone w czasie (pierwotnie do końca 2019 r., a obecnie do końca 2023 r.). Ze względu na trudności praktyczne w ustaleniu SNQ dla poszczególnych wód, a także dostępnych zasobów wód podziemnych, które w wielu przypadkach nie są ustalone, zadecydowano o odstąpieniu w ustawie Prawo wodne od powiązania wysokości opłat za usługi wodne za pobór wód podziemnych oraz wód powierzchniowych odpowiednio z dostępnymi zasobami wód podziemnych oraz SNQ. W związku z powyższymi zmianami ustawowymi konieczne jest także uwzględnienie przedstawionych zmian w nowym rozporządzeniu opłatowym. Celem wprowadzenia nowego rozporządzenia opłatowego jest odstąpienie od powiązania wysokości opłat za usługi wodne za pobór wód podziemnych oraz wód powierzchniowych odpowiednio z dostępnymi zasobami wód podziemnych oraz średnim niskim przepływem z wielolecia (SNQ). Przedmiotowa zmiana ma na celu także uproszczenie systemu opłat za usługi wodne a także wyeliminowanie mogących powstać znacznych wątpliwości interpretacyjnych dotyczących sposobu ustalania SNQ i dostępnych zasobów wód podziemnych. W porównaniu do obowiązującego rozporządzenia, przewiduje się więc zmiany w treści § 2 i § 3 rozporządzenia opłatowego umożliwiającego stosowanie jednostkowych stawek opłat. Konieczność procedowania nowego rozporządzenia opłatowego wynika także z obecnie procedowanego projektu ustawy o rewitalizacji rzeki Odry (UD488, numer druku sejmowego: 3303). – art. 270 ust. 2, ust. 4a i ust. 12, art. 272 ust. 3a i 3b, 16c i 16d, art. 274 pkt 3 lit. d i pkt 10a, art. 279 pkt 2a – zakładających wprowadzenie odrębnych mechanizmów ustalania opłat dla działalności w zakresie dotyczącym ATES. Przedstawiona proekologiczna działalność w niewielkim stopniu ingerująca w środowisko uzyska preferencyjne i specjalne warunki w zakresie ponoszenia opłat za usługi wodne z uwagi na korzystny wpływ na środowiska w porównaniu z innymi przedsięwzięciami zapewniającymi energię cieplną na potrzeby różnego rodzaju działalności. W tym zakresie przewiduje się, że wskazana działalność będzie obciążona, co do zasady, opłatą zmienną za ilość energii cieplnej wyprodukowanej i pobranej przez instalację z wykorzystaniem wody. Preferencyjnymi warunkami będzie objęta działalność, w ramach której, co do zasady, nie nastąpi pogorszenie parametrów wykorzystywanej wody (oprócz jej temperatury). – art. 277 ust. 3 i 4 – wprowadzenie współczynników różnicujących jednostkową stawkę opłaty za usługę wodną jaką jest korzystanie z systemu retencyjno-dozującego lub innego systemu pozwalającego uzyskać ten sam efekt, co system retencyjno-dozujący – w przypadku zakładów odprowadzających ścieki o zwiększonym zasoleniu oraz współczynnik różnicujący jednostkową stawkę opłaty za usługę wodną jaką jest oczyszczenie lub podczyszczanie ścieków lub wód pochodzących z odwadniania zakładów górniczych, zawierających chlorki i siarczany, w systemie oczyszczania lub podczyszczania ścieków przemysłowych. – art. 270 ust. 9, art. 272 ust. 6a, art. 274 pkt 8 lit. d – zmiany w systemie opłat za usługi wodne, które mają mobilizować zakłady, przede wszystkim zakłady o zwiększonym zasoleniu, do podejmowania działań inwestycyjnych prowadzących do ograniczenia ilościowego i czasowego wstrzymania odprowadzania chlorków i siarczanów do wód w sytuacji wystąpienia suszy hydrologicznej. Podstawa prawna: ustawa z dnia 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne Szczegóły dotyczące projektu aktu prawnego zawarte są w uzasadnieniu oraz Ocenie Skutków Regulacji (OSR), które wraz z projektem aktu prawnego znajdują się w załączeniu. Link do informacji szczegółowych: https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12375304 Uprzejmie prosimy o przekazywanie ewentualnych uwag, opinii i stanowisk do projektu, także w formie elektronicznej (edytowalnej) w terminie do 11 sierpnia 2023 roku na adres szkop@pracodawcy.pl.
Najnowsze wpisy