30
styczeń
Szanowni Państwo, Członkowie Związku Pracodawców Polska Miedź
Uprzejmie informuję, że do konsultacji publicznych skierowany został projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z przekazywaniem informacji do europejskiego pojedynczego punktu dostępu (numer z wykazu UC73).
Przedmiotowy projekt aktu prawnego wraz z Uzasadnieniem, Oceną Skutków Regulacji, Tabelą zgodności ESAP oraz Tabelą zgodności MiFID dostępny jest na stronach Rządowego Centrum Legislacji pod adresem:
https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12393951/katalog/13108357#13108357
Uprzejmie proszę o przekazywanie ewentualnych uwag, opinii i stanowisk do projektu w terminie do 14 lutego 2025 roku na adres: kuydowicz@pracodawcy.pl w wersji elektronicznej umożliwiającej edytowanie tekstu.
Na podstawie obowiązujących przepisów podmioty oraz krajowe organy (organy nadzoru lub inne podmioty publiczne) są zobowiązane do udostępniania informacji, które mają znaczenie dla odbiorców usług finansowych (inwestorów), rynku finansowego czy zrównoważonego rozwoju. Informacje te znajdują się na stronach właściwych organów, rejestrach publicznych czy stronach internetowych poszczególnych podmiotów. Nie istnieje jedna baza danych zawierająca takie informacje.
Projektowane przepisy uzupełnią istniejące obowiązki udostępniania określonych informacji przez podmioty oraz krajowe organy o równoległe udostępnianie informacji w europejskim pojedynczym punkcie dostępu (European Single Access Point), dalej „ESAP”.
ESAP będzie platformą internetową, utworzoną na poziomie UE, zawierającą informacje o podmiotach (np. banki, firmy inwestycyjne). Jego prowadzenie powierzono Europejskiemu Urzędowi Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych, dalej „EUNGiPW”.
Celem projektu jest dokonanie zmian w krajowym porządku prawnym zapewniających wdrożenie przepisów UE dotyczących utworzenia ESAP. Regulacje stanowią tzw. pakiet ESAP, który składa się z:
· dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2864 z dnia 13 grudnia 2023 r. zmieniającą niektóre dyrektywy w odniesieniu do ustanowienia i działania europejskiego pojedynczego punktu dostępu (Dz. Urz. UE L 2023/2864 z 20.12.2023), dalej „dyrektywa 2023/2864”;
· rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2859 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie ustanowienia europejskiego pojedynczego punktu dostępu zapewniającego scentralizowany dostęp do publicznie dostępnych informacji mających znaczenie dla usług finansowych, rynków kapitałowych i zrównoważonego rozwoju (Dz. Urz. UE L 2023/2859 z 20.12.2023), dalej „rozporządzenie 2023/2859”;
· rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2869 z dnia 13 grudnia 2023 r. zmieniającego niektóre rozporządzenia w odniesieniu do ustanowienia i działania europejskiego pojedynczego punktu dostępu (Dz. Urz. UE L 2023/2869 z 20.12.2023).
ESAP będzie źródłem publicznie dostępnych informacji o podmiotach i ich produktach, gdy informacje te mają znaczenie dla usług finansowych, rynków kapitałowych i zrównoważonego rozwoju, w tym podmiotach rynku finansowego i produktach inwestycyjnych z obszaru UE, niezależnie od ich lokalizacji lub pochodzenia. Tym samym przyczyni się do zmniejszenia barier w dostępie do informacji za pomocą środków cyfrowych, e zwiększy przepływ informacji w UE oraz przyczyni się do wsparcia cyfrowego wykorzystania tych informacji.
ESAP jest skierowany przede wszystkim do użytkowników takich jak inwestorzy, analitycy finansowi i pośrednicy rynkowi, jednak zapewni także dostęp do informacji uczelniom czy osobom prywatnym. Co od zasady, informacje w ESAP będą dostępne dla wszystkich zainteresowanych, bez opłat lub licencji. Niemniej, od tej zasady przewidziano wyjątki – obowiązek uiszczania opłat będzie wprowadzony wyłącznie w przypadku użytkowników wyszukujących i pobierających duże ilości informacji. Wysokość opłat nie będzie mogła jednak przekroczyć kosztów udostępnienia informacji, ponoszonych przez EUNGiPW. Szczegółowe rozwiązania dotyczące ponoszenia opłat, w tym określenie charakteru i zakresu usług, za które mogą być pobierane opłaty, oraz związanej z nimi struktury opłat, zostaną ustalone w wykonawczych standardach technicznych opracowanych przez EUNGiPW.
Nowe obowiązki obejmują opatrzenie informacji odpowiednimi metadanymi oraz sporządzenie ich w formacie zgodnym z wytycznymi określonymi dla poszczególnych sektorów rynku finansowego przez Europejskie Urzędy Nadzoru, tj. EUNGiPW, Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych oraz Europejski Urząd Nadzoru Bankowego, w wykonawczych standardach technicznych.
Celem projektu jest również dokonanie zmian w krajowym porządku prawnym w związku z wejściem w życie przepisów UE dotyczących rynków instrumentów finansowych zawartych w:
· dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/790 z dnia 28 lutego 2024 r. zmieniającej dyrektywę 2014/65/UE w sprawie rynków instrumentów finansowych (Dz. Urz. UE L 2024/790 z 08.03.2024), dalej „dyrektywa 2024/790”;
· rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/791 z dnia 28 lutego 2024 r. zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 600/2014 w odniesieniu do zwiększenia przejrzystości danych, usuwania przeszkód w powstawaniu systemów publikacji informacji skonsolidowanych, optymalizacji obowiązków obrotu oraz zakazu otrzymywania płatności za przepływ zleceń (Dz. Urz. UE L 2024/791 z 08.03.2024).
Celem tych zmian jest zwiększenie przejrzystości i skuteczności regulacji rynku instrumentów finansowych w UE, wzmocnienie ochrony inwestorów oraz zmniejszenie obciążeń regulacyjnych dla firm inwestycyjnych i innych uczestników rynku.
Rekomendowanym (koniecznym) rozwiązaniem jest inicjatywa legislacyjna, która prowadzi do implementacji i zapewnienia stosowania przepisów UE dotyczących utworzenia ESAP.
Projektowane przepisy uzupełnią istniejące obowiązki udostępniania określonych informacji przez podmioty o nowy obowiązek, jakim jest równoległe udostępnianie informacji w ESAP.
Podmioty będą zobowiązane do przekazania określonych informacji organowi zbierającemu dane. Organ ten będzie je udostępniał w ESAP, z zastosowaniem specjalnie do tego przeznaczonej infrastruktury IT. Jednocześnie, część informacji, które będą udostępniane w ESAP, będzie pochodziła nie od podmiotów, ale od krajowego organu (np. informacje o nałożonych sankcjach czy zidentyfikowanych instytucjach o znaczeniu systemowym). W takim przypadku to ten organ będzie zamieszczał informacje w ESAP, ponieważ jednocześnie będzie pełnił rolę organu zbierającego dane.
Organami zbierającymi dane będą Komisja Nadzoru Finansowego (KNF), Bankowy Fundusz Gwarancyjny (BFG), Polska Agencja Nadzoru Audytowego, Centralna Informacja Krajowego Rejestru Sądowego oraz Krajowa Rada Biegłych Rewidentów.
Projektowane przepisy określą także m. in. wymagania techniczne dotyczące przekazywanych danych – informacje udostępniane w ESAP muszą być sporządzane w odpowiednim formacie i każdorazowo opatrzone właściwymi metadanymi przed takim udostępnieniem.
Podmioty zobowiązane do udostępniania informacji w ESAP będą sporządzać informacje w formacie pozwalającym na ekstrakcję (pobór) danych lub w formacie pozwalającym na ich odczyt maszynowy. Stosowane będą dwa rodzaje (grupy) formatów, w zależności od rodzaju informacji. Wykaz dopuszczalnych formatów oraz ich charakterystyka zostaną określone w wykonawczych standardach technicznych opracowanych przez Europejskie Urzędy Nadzoru.
Katalog metadanych, którymi będzie opatrywana informacja, będzie odpowiedni do jej rodzaju, niemniej w każdym przypadku, będą wymagane będą:
· imię i nazwisko/nazwa podmiotu;
· w przypadku podmiotu będącego osobą prawną – identyfikator, określony zgodnie z wykonawczymi standardami technicznymi;
· rodzaj przekazywanych informacji, określony zgodnie z wykonawczymi standardami technicznymi;
· wskazanie, czy informacje zawierają dane osobowe (co jest konieczne do identyfikowania w ESAP okresu przechowywania danych).
Do zakresu metadanych zmiennych, którymi będą opatrywane określone rodzaje informacji, będą zaliczane m.in. wielkość podmiotu, którego dane dotyczą, lub sektor przemysłu, w których podmiot prowadzi działalność gospodarczą.
W celu zapewnienia odpowiedniego poboru informacji podlegających udostępnieniu w ESAP, odpowiedni Europejski Urząd Nadzoru opracuje wykonawcze standardy techniczne, w których zostaną określone dodatkowe metadane oraz struktura danych zawartych w informacjach, a także zostanie wskazane, dla których informacji jest wymagany określony format pozwalający na odczyt maszynowy.
Przekazywanie informacji w celu ich udostępnienia w ESAP będzie się odbywać w możliwie jak największym stopniu z wykorzystaniem istniejących kanałów komunikacji z organami zbierającymi dane.
Organ zbierający dane będzie zobowiązany do przeprowadzania zautomatyzowanej walidacji technicznej otrzymywanych informacji w celu weryfikacji, czy spełniają one wymagania dotyczące formatu, metadanych oraz ich opatrzenia kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną (w określonych przypadkach). Negatywna walidacja będzie skutkować odrzuceniem informacji i koniecznością ich poprawienia oraz ponownego przekazania. Organy zbierające dane będą usuwać informacje, które uznają za niewłaściwe, stanowiące nadużycie lub wykraczające poza wymagany zakres, zgodnie z przepisami rozporządzenia 2023/2859.
Koszty ponoszone przez organy zbierające dane w związku z realizowanymi zadaniami będą pokrywane zgodnie z obowiązującymi przepisami dotyczącymi ich finansowania.
Europejskie Urzędy Nadzoru opracują również wykonawcze standardy techniczne określające sposób przeprowadzania walidacji technicznej oraz cechy API (Application programming interface), który będzie wykorzystywany do udostępniania informacji w ESAP.
Zakres danych objętych wymogiem udostępniania w ESAP obejmie informacje, które podmioty udostępniaj obecnie w różnych formatach i na różnych platformach, np. na stronach internetowych lub właściwych rejestrach. ESAP będzie funkcjonował jako scentralizowany punkt dostępu do tych informacji – ułatwiając tym samym ich wyszukiwanie i wykorzystanie. Katalog danych obejmie m.in. informacje publikowane na podstawie:
· ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2023 r. poz. 120, z późn zm.), m. in. sprawozdania z działalności, roczne sprawozdanie finansowe, sprawozdania w zakresie zrównoważonego rozwoju w odniesieniu do jednostek z państw trzecich i powiązaną z nimi opinię atestacyjną oraz sprawozdanie dotyczące płatności na rzecz administracji rządowych;
· ustawy z dnia 28 sierpnia 1997 r. o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1113), tj. politykę dotyczącą zaangażowania, która opisuje, w jaki sposób zaangażowanie akcjonariuszy jest przez pracowniczy fundusz uwzględniane w jego strategii inwestycyjnej oraz sprawozdanie z realizacji polityki oraz informacje o tym, w jaki sposób główne elementy strategii inwestycji kapitałowych pracowniczego funduszu są spójne z profilem i terminami zapadalności jego pasywów, w szczególności o charakterze długoterminowym, oraz w jaki sposób przyczyniają się one do średnio- i długoterminowych wyników uzyskiwanych z jego aktywów;
· ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe (Dz. U. z 2024 r. poz. 1646, z późn. zm.), m. in. informacje o nałożeniu przez KNF prawomocnej sankcji administracyjnej, w tym o rodzaju i charakterze naruszenia wraz ze wskazaniem imienia i nazwiska osoby lub nazwy (firmy) podmiotu, na które nałożono sankcję, informację o zawarciu umowy dotyczącej wsparcia finansowego w ramach holdingu, stronach umowy, jej przedmiocie oraz ponoszonych kosztach oraz informacje, czy bank komercyjny jest stroną umowy dotyczącej wsparcia finansowego w ramach grupy, opis ogólnych warunków umowy i listę podmiotów powiązanych będących stronami umowy;
· ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o listach zastawnych i bankach hipotecznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 110, z późn. zm.), m. in. informacje o emisjach listów zastawnych przez bank hipoteczny oraz informacje o nałożeniu przez KNF sankcji, złożeniu wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy oraz wyniki postępowania w tej sprawie, wniesieniu skargi do sądu administracyjnego na decyzję administracyjną o nałożeniu sankcji oraz o treści orzeczenia sądu administracyjnego w tej sprawie;
· ustawy z dnia 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2024 r. poz. 18, z późn. zm.), m. in. informacje związane z przygotowywaniem przez doradcę akcjonariusza badań, porad i rekomendacji dotyczących głosowania, informacje o stosowanych przez doradcę akcjonariusza zasad etyki zawodowej oraz sprawozdania dotyczące stosowania tych zasad, informacje dotyczące ewentualnego niestosowania tych zasad lub częściowego odstąpienia od ich stosowania oraz wyniki głosowań walnego zgromadzenia, o których mowa w art. 421 tej ustawy;
· ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (Dz. U. z 2024 r. poz. 1034, z późn. zm.), m. in. polityki dotyczące zaangażowania, które opisują, w jaki sposób zaangażowanie akcjonariuszy spółek jest uwzględnianie w strategii inwestycyjnej funduszu, alternatywnej spółki inwestycyjnej oraz sprawozdania z realizacji polityk oraz kwartalne informacje o udzielonych oraz cofniętych przez KNF zezwoleniach na zarządzanie alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi oraz zezwoleniach na wykonywanie działalności przez zarządzającego ASI;
· ustawy z dnia 15 kwietnia 2005 r. o nadzorze uzupełniającym nad instytucjami kredytowymi, zakładami ubezpieczeń, zakładami reasekuracji i firmami inwestycyjnymi wchodzącymi w skład konglomeratu finansowego (Dz. U. z 2020 r. poz. 1413), m. in. szczegółowe informacje o strukturze prawnej, strukturze zarządzania i strukturze organizacyjnej podmiotów regulowanych wchodzących w skład konglomeratu finansowego, w tym o podmiotach zależnych niebędących podmiotami regulowanymi oraz istotnych oddziałach instytucji kredytowych, istotnych oddziałach domów maklerskich i istotnych oddziałach zakładów reasekuracji;
· ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 620, z późn. zm.), m. in. polityki wynagrodzeń spółek oraz uchwały w sprawie polityki wynagrodzeń, coroczne sprawozdania o wynagrodzeniach przedstawiające kompleksowy przegląd wynagrodzeń, w tym wszystkich świadczeń, niezależnie od ich formy, otrzymanych przez poszczególnych członków zarządu i rady nadzorczej lub należnych poszczególnym członkom zarządu i rady nadzorczej w ostatnim roku obrotowym, zgodnie z polityką wynagrodzeń spółki oraz treść decyzji KNF w sprawie wniosku wzywającego o udzielenie zgody na zaproponowanie w wezwaniu ceny niespełniającej wymaganych kryteriów wraz z uzasadnieniem;
· ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o nadzorze nad rynkiem kapitałowym (Dz. U. z 2024 r. poz. 1161, z późn. zm.), m. in. informacje o przypadkach naruszenia przepisów, informacje o środkach prawnych podjętych przez KNF w celu przeciwdziałania takim naruszeniom oraz informacje o zaistnieniu okoliczności i wskazujących na dokonanie manipulacji lub popełnieniu przestępstwa lub wykroczenia;
· ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. z 2024 r. poz. 722, z późn. zm.), m.in. listy akcjonariuszy spółek prowadzących rynek regulowany i zmiany na listach, informacje o podjęciu decyzji przez firmę inwestycyjną prowadzącą ASO lub OTF o zawieszeniu lub wykluczeniu z obrotu instrumentów pochodnych powiązanych z zawieszonym lub wykluczonym z obrotu instrumentem finansowym, zezwolenia wydane przez KNF na prowadzenie ASO lub OTF udzielone spółce prowadzącej rynek regulowany, zezwolenia na prowadzenie działalności maklerskiej, zezwolenia na prowadzenie przez firmę inwestycyjną ASO lub OTF oraz informacje, czy dom maklerski jest stroną umowy o udzielenie wsparcia finansowego;
· ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nadzorze makroostrożnościowym nad systemem finansowym i zarządzaniu kryzysowym w systemie finansowym (Dz. U. z 2024 r. poz. 559), m.in. informacje o zidentyfikowanych przez KNF globalnych instytucjach o znaczeniu systemowym oraz innych instytucjach o znaczeniu systemowym, kategoriach przyporządkowania poszczególnych globalnych instytucji o znaczeniu systemowym, uzasadnieniu przyporządkowania do tych kategorii oraz o poziomach nałożonych buforów;
· ustawy z dnia 11 września 2015 r. o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej (Dz. U. z 2024 r. poz. 838, z późn. zm.), m.in. informacje o wydaniu przez organ nadzoru zezwolenia na wykonywanie działalności ubezpieczeniowej lub reasekuracyjnej dla krajowego zakładu ubezpieczeń i dla krajowego zakładu reasekuracji, politykę zaangażowania zakładu ubezpieczeń i zakładu reasekuracji w spółkę notowaną na rynku regulowanym, sprawozdanie z realizacji tej polityki lub wyjaśnienie powodów ich nieopracowania lub nieopublikowania oraz sprawozdania o wypłacalności i kondycji finansowej zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji;
· ustawy z dnia 10 czerwca 2016 r. o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym, systemie gwarantowania depozytów oraz przymusowej restrukturyzacji (Dz. U. z 2024 r. poz. 487), m.in. informacje w zakresie funduszy własnych, zobowiązań kwalifikowalnych i innych zobowiązań mogących podlegać umorzeniu lub konwersji wynikających z określenia przez BFG minimalnego poziomu funduszy własnych i zobowiązań kwalifikowanych wobec danego podmiotu, decyzje BFG o wszczęciu przymusowej restrukturyzacji oraz pozostałe decyzje wydane w ramach przymusowej restrukturyzacji oraz informacje o karach nałożonych przez BFG i KNF;
· ustawy z dnia 11 maja 2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (Dz. U. z 2024 r. poz. 1035, z późn. zm.), m.in. informacje ujęte w rejestrze biegłych rewidentów, w tym dane biegłych rewidentów i formę wykonywania zawodu, dane ujęte na liście firm audytorskich oraz informacje o popełnionych przez biegłych rewidentów przewinieniach dyscyplinarnych i orzeczonych za nie karach;
· ustawy z dnia 15 grudnia 2017 r. o dystrybucji ubezpieczeń (Dz. U. z 2024 r. poz. 1214), m.in. informacje o karach nałożonych przez KNF.
Zawarte w projekcie zmiany służące wdrożeniu do krajowego porządku prawnego dyrektywy 2024/790 zakładają, w szczególności:
· zmianę definicji podmiotu systematycznie internalizującego transakcje, tj. firmy inwestycyjnej, która w sposób zorganizowany, częsty, systematycznie i w znacznych wielkościach zawiera transakcje na własny rachunek, wykonując zlecenia klientów poza rynkiem regulowanym, alternatywnym systemem obrotu (ASO) lub zorganizowaną platformą obrotu (OTF). Dotychczasowa definicja nie uzależnia przyznania statusu takiego podmiotu od kategorii instrumentów finansowych, które są przedmiotem transakcji dokonywanych przez firme inwestycyjną – po zmianie definicja zostanie ograniczona do podmiotów zawierających transakcje na instrumentach udziałowych;
· zniesienie obowiązku sporządzania i udostępniania przez systemy obrotu (rynek regulowany, ASO i OTF oraz podmioty systematycznie internalizujące transakcje) corocznych danych dotyczących jakości wykonywanych transakcji w tym systemie, a także nałożonego na firmy inwestycyjne wykonujące zlecenia klientów obowiązku udostępniania informacji z wykazem pięciu systemów wykonywania zleceń najlepszych pod względem wolumenu obrotów (best execution). Badania przeprowadzone przez Komisję Europejską wykazały, że inwestorzy nie korzystali z tych informacji, z drugiej strony ich sporządzanie i udostępnianie wiąże się z kosztami po stronie firm inwestycyjnych i systemów obrotu;
· zmianę wymogów dotyczących reakcji systemów obrotu na znaczące wahania cen instrumentów finansowych, przede wszystkim przez zwiększenie transparentności tego procesu w wyniku wprowadzenia obowiązku upubliczniania przez podmioty prowadzące systemy obrotu informacji na temat okoliczności prowadzących do wstrzymania lub ograniczenia obrotu oraz sposobu wyznaczania parametrów skutkujących wstrzymaniem lub ograniczeniem obrotu.
Z wyrazami szacunku
Najnowsze wpisy