Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw

Uprzejmie informujemy, że do konsultacji publicznych został skierowany projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw.

Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw zawiera regulacje dotyczące zmiany ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 1542, z późn. zm.), ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zdrowiu publicznym (Dz. U. z 2022 r. poz. 1608, z późn. zm.) oraz innych ustaw, których zmiana jest konsekwencją zmian wprowadzanych w ww. ustawach, tj. ustawy z dnia 10 września 1999 r. Kodeks karny skarbowy (Dz. U. z 2024 r. poz. 628), ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 226, z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 2805, z późn. zm.).

Zmiany w ustawie o podatku akcyzowym polegają na:

a) objęciu podatkiem akcyzowym nowych kategorii wyrobów akcyzowych tj. saszetek nikotynowych oraz innych wyrobów nikotynowych

Proponuje się aby powyższe wyroby zostały zaliczone do wyrobów akcyzowych; sformułowano ich definicje oraz określono zasady opodatkowania. Do saszetek nikotynowych oraz innych wyrobów nikotynowych będą miały zastosowanie ogólne przepisy dotyczące opodatkowania akcyzą wyrobów akcyzowych, w tym przedmiotu opodatkowania, powstania obowiązku podatkowego, opodatkowania ubytków, właściwości organów podatkowych, rejestracji podmiotów, deklaracji akcyzowych, ewidencji, terminów płatności akcyzy oraz postępowania w przypadku importu.

W odniesieniu do saszetek nikotynowych oraz innych wyrobów nikotynowych proponuje się wprowadzenie zwolnień od podatku akcyzowego, w ramach określonych norm, w przypadku:

– nabycia wewnątrzwspólnotowego saszetek nikotynowych oraz innych wyrobów nikotynowych przez osobę fizyczną osobiście na jej własny użytek, nie w celach handlowych,

– importu saszetek nikotynowych oraz innych wyrobów nikotynowych przywożonych w bagażu osobistym podróżnego, który ukończył 17 lat,

– importu saszetek nikotynowych oraz innych wyrobów nikotynowych umieszczonych w przesyłce wysyłanej z terytorium państwa trzeciego przez osobę fizyczną i przeznaczonych dla osoby fizycznej przebywającej na terytorium kraju.

Wprowadzone do ustawy o podatku akcyzowym nowe kategorie wyrobów akcyzowych będą podlegać ogólnym zasadom w zakresie rejestracji, ewidencji, składania deklaracji i zapłaty akcyzy, analogicznym do obecnie obowiązujących zasad w odniesieniu do płynu do papierosów elektronicznych oraz wyrobów nowatorskich. 

b) rozszerzenia definicji wyrobów nowatorskich celem objęcia podatkiem akcyzowym również wyrobów nowatorskich beztytoniowych.

W obecnym stanie prawnym ustawa definiuje wyroby nowatorskie jako wyroby będące:

  1. a) mieszaniną, w której składzie znajduje się tytoń lub susz tytoniowy,
  2. b) mieszaniną, o której mowa w lit. a, oraz zawierające odrębnie płyn do papierosów elektronicznych

– inne niż papierosy, tytoń do palenia, cygara i cygaretki i susz tytoniowy, które dostarczają aerozol bez spalania mieszaniny.

Oznacza to, że warunkiem uznania za wyrób nowatorski wyrobu spełniającego kryteria ustawowe jest obecność w jego składzie tytoniu. Pojawienie się na rynku wyrobów beztytoniowych, także z nikotyną, spowodowało potrzebę dostosowania obecnej definicji ustawowej wyrobów nowatorskich poprzez objęcie nią także wyrobów beztytoniowych. Do  beztytoniowych wyrobów nowatorskich będą miały zastosowanie ogólne przepisy dotyczące opodatkowania akcyzą wyrobów akcyzowych, m. in. te dotychczas stosowane wobec opodatkowanych wyrobów nowatorskich zawierających tytoń.

Zmiany w ustawie o zdrowiu publicznym dotyczą:

a) wprowadzenia zmian w zakresie wysokości dodatkowej opłaty od środków spożywczych mających na celu miarkowanie dodatkowej opłaty w zależności od stopnia i sposobu stwierdzenia uchybienia. Dodatkowa opłata będzie określana w odniesieniu do wysokości zaniżenia opłaty, a nie w odniesieniu do całej należnej opłaty,

b) zróżnicowania procentowego wysokości dodatkowej opłaty:

  • do 50% wysokości zaniżenia opłaty – w przypadku gdy ujawnienie nieprawidłowości zostanie dokonane przez organ właściwy w sprawie opłaty w toku czynności sprawdzających lub kontroli podatkowej,
  • do 25% wysokości zaniżenia opłaty – w przypadku gdy ujawnienie nieprawidłowości zostanie dokonane w toku kontroli podatkowej, a podmiot przed wydaniem decyzji przez organ złoży korektę informacji lub informację i wpłaci opłatę w należnej wysokości wraz z odsetkami za zwłokę

c) wyłączenia stosowania dodatkowej opłaty w przypadku gdy podmiot złożył korektę informacji z wykazaną opłatą w prawidłowej wysokości lub złożył informację z wykazaną opłatą w prawidłowej wysokości oraz wpłacił opłatę w należnej wysokości wraz z odsetkami za zwłokę przed dniem wszczęcia kontroli podatkowej oraz wobec osób, które za ten sam czyn ponoszą odpowiedzialność za wykroczenie skarbowe albo za przestępstwo skarbowe.

Zmiany dostosowujące w innych ustawach.

Projekt przewiduje zmiany dostosowawcze w:

  1. ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych, które są konsekwencją nowelizacji ustawy o zdrowiu publicznym tj. dodania w art. 12i ust. 1a odnoszącego się do dodatkowej opłaty. W świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wydatki na dodatkową opłatę od środków spożywczych nie stanowią kosztów uzyskania przychodów;
  2. ustawie – Kodeks karny skarbowy, które są konsekwencją nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym w zakresie wprowadzenia saszetek nikotynowych oraz innych wyrobów nikotynowych; zmieniany przepis kks uzupełnia zawarty w nim katalog wyrobów akcyzowych (tj. wyrobów tytoniowych, suszu tytoniowego, płynu do papierosów elektronicznych i wyrobów nowatorskich), wobec których następuje wykonanie orzeczenia sądu o ich przepadku poprzez ich zniszczenie, o nowe kategorie wyrobów.

Szczegóły dotyczące proponowanych zmian w prawnych zawarte są w uzasadnieniu oraz Ocenie Skutków Regulacji (OSR), które wraz z projektem aktu prawnego znajdują się w załączeniu.

Link do informacji szczegółowych: https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12384805

Uprzejmie prosimy o przekazywanie ewentualnych uwag, opinii i stanowisk do projektu w terminie do 17 maja 2024 r. na adres: szkop@pracodawcy.pl.