Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych

Szanowni Państwo , Członkowie Związku Pracodawców Polska Miedź

Uprzejmie informuję, że do konsultacji publicznych skierowany został projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (numer z wykazu UD299).

Przedmiotowy projekt aktu prawnego wraz z Uzasadnieniem oraz Oceną Skutków Regulacji dostępny jest na stronach Rządowego Centrum Legislacji pod adresem:

https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12401857/katalog/13154615#13154615

Uprzejmie proszę o przekazywanie ewentualnych uwag, opinii i stanowisk do projektu w terminie do 12 września 2025 roku na adres: kuydowicz@pracodawcy.pl w wersji elektronicznej umożliwiającej edytowanie tekstu.

Zgodnie z aktualnym brzmieniem art. 22j ust. 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2025 r. poz. 163, z późn. zm.) oraz art. 16j ust. 7 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2025 r. poz. 278, z późn. zm.), podatnicy będący mikro-, małymi lub średnimi przedsiębiorcami mogą stosować indywidualne stawki amortyzacyjne dla wytworzonych we własnym zakresie środków trwałych (budynki i budowle – grupy 1 i 2 KŚT), pod warunkiem że środki te znajdują się na terenie gminy spełniającej dwa kryteria:

1. gmina znajduje się w powiecie lub mieście na prawach powiatu, w którym przeciętna stopa bezrobocia wynosi co najmniej 120% przeciętnej stopy bezrobocia w kraju oraz

2. indywidualny wskaźnik zamożności gminy (lub miasta na prawach powiatu) jest niższy niż 100% wskaźnika zamożności ogółu gmin (miast na prawach powiatu).

Niezasadne jest uzależnianie korzystania z przyśpieszonej amortyzacji od stopnia zamożności w poszczególnych gminach. Analiza obowiązujących warunków prowadzi do wniosku, że ich zakres zastosowania jest bardzo zbliżony. Ponadto, uzasadnione jest uproszczenie regulacji podatkowych poprzez usunięcie warunku, który nie jest istotny z punktu widzenia adresatów tej regulacji.

Proponowanym rozwiązaniem problemu są zmiany upraszczające zasady korzystania z amortyzacji na podstawie ww. przepisów poprzez rezygnację z kryterium wskaźnika zamożności oraz pozostawienie jedynie przesłanki przeciętnej stopy bezrobocia jako warunku lokalizacyjnego do skorzystania z preferencyjnej amortyzacji. Oczekiwanym efektem projektowanego rozwiązania jest uproszczenie regulacji podatkowych poprzez usunięcie warunku. Ponadto, usunięcie ww. warunku wpłynie pozytywnie na większe możliwości inwestycyjne na terenie gmin o wysokim bezrobociu.

Z wyrazami szacunku