Projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych

Szanowni Państwo, Członkowie Związku Pracodawców Polska Miedź

Uprzejmie informuję, że do konsultacji publicznych skierowany został projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych (numer z wykazu UDER42).

Przedmiotowy projekt aktu prawnego wraz z Uzasadnieniem oraz Oceną Skutków Regulacji dostępny jest na stronach Rządowego Centrum Legislacji pod adresem:

https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12398601/katalog/13133522#13133522

Uprzejmie proszę o przekazywanie ewentualnych uwag, opinii i stanowisk do projektu w terminie do 27 czerwca 2025 roku na adres: kuydowicz@pracodawcy.pl w wersji elektronicznej umożliwiającej edytowanie tekstu.

W obowiązującym stanie prawnym na podstawie art. 36 ust. 8 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2025 r. poz. 350, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą systemową”, w przypadku przekazywania do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) zgłoszeń do ubezpieczeń społecznych w postaci dokumentu elektronicznego, płatnik składek jest zobowiązany do przechowywania przez okres 5 lat zgłoszenia w postaci dokumentu pisemnego z własnoręcznym podpisem osoby zgłaszanej.

Obowiązek ten jest postrzegany przez przedsiębiorców jako nadmiarowy, gdyż zgłoszenia do ubezpieczeń widnieją w systemie – zarówno po stronie ZUS, jak i płatnika, co sprawia, że nie ma potrzeby dokonywania dodatkowej, osobnej archiwizacji.

Brak jest możliwości osiągnięcia celu projektu za pomocą innych środków niż przyjęcie projektowanej ustawy.

Projektowane rozwiązania dotyczą likwidacji obowiązku przechowywania przez płatników składek zgłoszeń do ubezpieczeń przez uchylenie w art. 36 ust. 8 ustawy systemowej.

Z wyrazami szacunku