Projekt ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach

Szanowni Państwo, Członkowie Związku Pracodawców Polska Miedź

Uprzejmie informuję, że do konsultacji publicznych skierowany został projekt ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (numer z wykazu UD252).

Przedmiotowy projekt aktu prawnego wraz z Uzasadnieniem oraz Oceną Skutków Regulacji dostępny jest na stronach Rządowego Centrum Legislacji pod adresem:

https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12403751/katalog/13166769#13166769

Uprzejmie proszę o przekazywanie ewentualnych uwag, opinii i stanowisk do projektu w terminie do 18 listopada 2025 roku na adres: kuydowicz@pracodawcy.pl w formie tabeli uwag przesyłanej w załączeniu w wersji elektronicznej umożliwiającej edytowanie tekstu.

Projekt ustawy został opracowany w odpowiedzi na postulaty zgłaszane przez jednostki samorządu terytorialnego (JST), mieszkańców i pozostałych interesariuszy, którzy wskazywali na trudności w realizacji obowiązków wynikających z obecnych przepisów. Dodatkowo w obliczu zmian, które zaszły w ostatnim czasie w przepisach Unii Europejskiej oraz mając na uwadze cele określone w Krajowym planie gospodarki odpadami 2028, zidentyfikowano potrzeby związane z uszczelnieniem systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, w tym m.in. związane z koniecznością zapewnienia dodatkowych narzędzi wspierających gminy w egzekwowaniu przestrzegania przepisów ustawy.

Unijne przepisy narzucają na kraje członkowskie osiągnięcie poziomu przygotowania do ponownego użycia i recyklingu wynoszącego minimum 60% do 2030 r., 65% do 2035 r. podczas gdy Polska za rok 2023 osiągnęła poziom 34% (wartość ta może ulec zmianie w związku z weryfikacją danych ze sprawozdań komunalnych). Dotychczasowe, ustawowo określone poziomy przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych są trudne do osiągnięcia w obecnych warunkach organizacyjnych i finansowych gmin.

Zidentyfikowane problemy:

      Rewizja systemu opłat za odpady

  1. Potrzeba zwiększenia jakości segregacji odpadów komunalnych w powiązaniu z wysokością opłat.
  2. Konieczność doprecyzowania przepisów ograniczających stosowanie indywidualnego rozliczania opłat w budynkach wielolokalowych.
  3. Potrzeba rozszerzenia zakresu ulg za kompostowanie bioodpadów u źródła.
  4. Zwiększenie elastyczności w systemie opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
  5. Doprecyzowanie kwestii dotyczących zgłaszania zmiany właściciela nieruchomości w kontekście opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

Uszczelnienie systemu gospodarowania odpadami

  1. Konieczność wprowadzenia przepisów wspierających wdrożenie ROP.
  2. Kwestie związane z możliwością wyłączania się nieruchomości letniskowych z systemu gminnego.
  3. Doprecyzowanie zasad naliczania podwyższonej opłaty za nieselektywne zbieranie odpadów komunalnych.
  4. Luka w systemie opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi w przypadku unieważnienia uchwały określającej stawki opłat.
  5. Zapewnienie odpowiednich narzędzi do weryfikacji poprawności złożonych deklaracji.
  6. Trudności w egzekwowaniu właściwej segregacji odpadów i nałożeniu opłaty podwyższonej za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

Obowiązki sprawozdawcze i ich skutki

  1. Konieczność doprecyzowania przepisów dotyczących raportowania.
  2. Zmiany dotyczące nadmiernej restrykcyjności kar za nieterminowe złożenie sprawozdania.

Usprawnienie działania Punktów Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (PSZOK)

  1. Rozszerzenie katalogu usług świadczonych przez PSZOK-i.
  2. Zwiększenie dostępności PSZOK-ów.

Z wyrazami szacunku