Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw

Szanowni Państwo, Członkowie Związku Pracodawców Polska Miedź

Uprzejmie informuję, że do konsultacji publicznych skierowany został projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw (numer z wykazu UC84).

Przedmiotowy projekt aktu prawnego wraz z Uzasadnieniem, Oceną Skutków Regulacji, Tabelami zgodności oraz Odwróconą tabelą zgodności dostępny jest na stronach Rządowego Centrum Legislacji pod adresem:

https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12396003/katalog/13118093#13118093

Uprzejmie proszę o przekazywanie ewentualnych uwag, opinii i stanowisk do projektu w terminie do 9 kwietnia 2025 roku na adres: kuydowicz@pracodawcy.pl w formie tabeli uwag przesyłanej w załączeniu w wersji elektronicznej umożliwiającej edytowanie tekstu.

Regulacje sektora i rynku energii elektrycznej na poziomie UE ulegają nieustannym zmianom. Od ostatniej obszernej zmiany ustawy – Prawo energetyczne z dnia sierpnia 2023 r., która służyła kompleksowemu dostosowaniu przepisów prawa polskiego do prawa Unii Europejskiej, przyjęty został szereg aktów prawnych wymagających wdrożenia. W szczególności ,niezbędne jest wprowadzenie w ustawie – Prawo energetyczne zmian dostosowujących do wymogów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1711 z dnia 13 czerwca 2024 r. zmieniającej dyrektywy (UE) 2018/2001 i (UE) 2019/944 w odniesieniu do poprawy struktury unijnego rynku energii elektrycznej (dalej – „dyrektywa 2024/1711”) oraz rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1106 z dnia 11 kwietnia 2024 r. w sprawie zmiany rozporządzeń (UE) nr 1227/2011 i (UE) 2019/942 w odniesieniu do poprawy ochrony Unii przed manipulacjami na hurtowym rynku energii (dalej – „rozporządzenie 2024/1106”).

Pakiet aktów prawnych wspólnie określanych jako pakiet „Czysta energia dla wszystkich Europejczyków”, przyjęty w 2018 i 2019 r., umożliwia Unii Europejskiej czerpanie korzyści gospodarczych z jednolitego rynku energii, zapewniając bezpieczeństwo dostaw przy utrzymaniu procesu obniżania emisyjności, aby osiągnąć unijny cel neutralności klimatycznej. W skład pakietu wchodzi:

·       rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1999 z dnia 11 grudnia 2018 r. w sprawie zarządzania unią energetyczną i działaniami w dziedzinie klimatu, zmiany rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 663/2009 i (WE) nr 715/2009, dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady 94/22/WE, 98/70/WE, 2009/31/WE, 2009/73/WE, 2010/31/UE, 2012/27/UE i 2013/30/UE, dyrektyw Rady 2009/119/WE i (EU) 2015/652 oraz uchylenia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 525/2013,

·       rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/942 z dnia 5 czerwca 2019 r. ustanawiające Agencję Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki,

·       rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/943 z dnia 5 czerwca 2019 r. w sprawie rynku wewnętrznego energii elektrycznej,

·       dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/2001 z dnia 11 grudnia 2018 r. w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych,

·       dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/2002 z dnia 11 grudnia 2018 r. zmieniająca dyrektywę 2012/27/UE w sprawie efektywności energetycznej,

·       dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/944 z dnia 5 czerwca 2019 r. w sprawie wspólnych zasad rynku wewnętrznego energii elektrycznej oraz zmieniająca dyrektywę 2012/27/UE,

      – wspólnie określanych jako pakiet „Czysta energia dla wszystkich Europejczyków”.

Pakiet umożliwia Unii Europejskiej czerpanie korzyści gospodarczych z jednolitego rynku energii, zapewniając bezpieczeństwo dostaw przy utrzymaniu procesu obniżania emisyjności, aby osiągnąć unijny cel neutralności klimatycznej. W reakcji na kryzys energetyczny trwający od 2021 roku państwa członkowskie UE wprowadzały różnego rodzaju krótkoterminowe rozwiązania, co pokazało potrzebę utworzenia wspólnych ram dla bardziej skoordynowanych działań na poziomie unijnym, przy jednoczesnym zapewnieniu bezpieczeństwa dostaw dla odbiorców końcowych. Nadrzędnym celem reformy struktury rynku energii elektrycznej, za którą odpowiada dyrektywa 2024/1711, jest budowa odpornego na wstrząsy systemu elektroenergetycznego, i skutki zawirowań na rynku surowców, ochrona i wspieranie odbiorców końcowych poprzez zapewnienie bezpiecznych i konkurencyjnych cenowo dostaw energii. Poprzez wdrożenie długoterminowych rozwiązań dla rynku energii elektrycznej zwiększy się odporność unijnego rynku energii na przyszłe kryzysy energetyczne i nadzwyczajne wzrosty cen.

Dyrektywa 2024/1711 wprowadza zmiany w następujących obszarach:

·       nowe definicje: umowy na dostawy energii z gwarancją stałej ceny, elastycznej umowy przyłączeniowej,

·       uzupełnienie zasad zmiany sprzedawcy,

·       wzmocnienie pozycji konsumenta poprzez obowiązki informacyjne po stronie sprzedawców energii elektrycznej,

·       zarządzanie ryzykiem związanym ze sprzedawcami energii,

·       ochrona przed wstrzymaniem dostarczania energii elektrycznej,

·       dostęp do przystępnej cenowo energii podczas kryzysu związanego z cenami energii elektrycznej,

·       publikacji przez operatorów systemów dystrybucyjnych informacji dotyczących procesu przyłączeniowego,

·       zapewnienia przez organ regulacyjny wykonywania przez wspólną platformę alokacji jej obowiązków, wykonywania decyzji ACER, oraz wskazywanie przez Prezesa URE wraz z organami regulacyjnymi państw członkowskich przypadków niewykonywania przez wspólną platformę alokacji jej obowiązków.

Rozporządzenie 2024/1106 wymaga wprowadzenia zmian m.in. w następujących obszarach:

·       definicji zawartych w rozporządzeniu 1227/2011,

·       konieczności objęcia zakresem zastosowania przepisów wynikających z rozporządzenia 1227/2011 produktów, które dotychczas były wyłączone, tj. produktów energetycznych sprzedawanych w obrocie hurtowym, które są instrumentami finansowymi,

·       obowiązków uczestników rynku wobec Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki (Prezesa URE) oraz Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki (ACER),

·       rozszerzenia katalogu naruszeń, za które Prezes URE może wymierzyć administracyjną pieniężną karę oraz dostosowania wysokości tych kar, a także sankcji nakładanych przez sąd, przewidzianych za naruszenie rozporządzenia 1227/2011.

Wdrożenie dyrektywy 2024/1711 i umożliwienie stosowania rozporządzenia 2024/1106 będzie wymagało nowelizacji przede wszystkim ustawy– Prawo energetyczne.

Projektowane zmiany ustawy – Prawo energetyczne wynikają również z konieczności realizacji zatwierdzonego przez Komisję Europejską Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, w zakresie reformy G1.2.2 pn. „Usuwanie barier dla integracji odnawialnych źródeł energii z sieciami z sieciami elektroenergetycznymi” i związanego z tą reformą Kamienia Milowego G14G dotyczącego wprowadzenia dodatkowych obowiązków informacyjnych, ułatwień i zwiększenia transparentności oraz przejrzystości procesu przyłączenia do sieci elektroenergetycznych obejmujących system przesyłowy i dystrybucyjny.

W projekcie zmiany ustawy– Prawo energetyczne proponuje się również wprowadzenie zidentyfikowanych w toku prac i dialogu z sektorem energii oraz użytkownikami rynku energii regulacji dotyczących optymalizacji wykorzystania istniejącej infrastruktury oraz dodatkowych zmian usprawniających i upraszczających proces przyłączania do sieci elektroenergetycznych. Rozwiązania te mają na celu zwiększenie liczby obiektów możliwych do przyłączenia przy równoczesnej optymalizacji kosztów i nakładów polegającej np. na odblokowaniu niewykorzystywanych i nierealizowanych wydanych warunków przyłączenia oraz zwiększeniu elastyczności sieci i rozwoju inwestycji w zakresie magazynowania energii. Dostępność mocy przyłączeniowych stanowi główny czynnik determinujący ścieżkę przyrostu nowych mocy wytwórczych obecnie i w nadchodzących latach. Optymalizacja sposobu wykorzystania istniejących zasobów sieciowych pozwoli na osiągnięcie bardziej zrównoważonych profili wytwarzania energii, przyczyniając się do przyspieszenia procesu transformacji energetycznej, a usprawnienie procesu związanego ze składaniem wniosków o przyłączenie przyczyni się do ograniczenia liczby składanych wniosków, ograniczy mechanizmy spekulacyjne i pozwoli inwestorom na realizację planowanych przedsięwzięć.

Rekomendowane rozwiązania:

Dyrektywa 2024/1711

Niezbędne jest zapewnienie mechanizmów wzmocnionej ochrony odbiorców energii elektrycznej oraz wprowadzenie dodatkowych narzędzi do otoczenia regulacyjnego zachęcającego odbiorców do zwiększenia aktywności na rynku. W tym celu konieczne jest wdrożenie nowych bądź zmienionych dyrektywą definicji umowy na dostawy energii elektrycznej na czas określony po stałej cenie, elastycznej umowy przyłączeniowej oraz ubóstwa energetycznego oraz odpowiednich przepisów regulujących merytorycznie te kwestie. 

Prawo do więcej niż jednej umowy

Projekt wprowadza przepisy umożliwiające odbiorcy końcowemu zawarcie więcej niż jednej umowy kompleksowej lub umowy sprzedaży energii elektrycznej jednocześnie.

Elastyczne umowy przyłączeniowe

Ustawa zawiera również przepisy dotyczące tymczasowego przyłączenia do sieci w sytuacjach, w których przepustowość sieci elektroenergetycznej jest ograniczona, tj. do czasu budowy lub modernizacji sieci elektroenergetycznej, pozwalającej na standardowe przyłączenie do sieci w pełnym zakresie.

Prawo do umowy po stałej cenie

Ustawa zagwarantuje, zgodnie z wymogami określonymi w dyrektywie 2024/1711, możliwość zawarcia przez odbiorcę końcowego umowy kompleksowej lub umowy sprzedaży energii elektrycznej na czas określony po stałej cenie na okres co najmniej jednego roku, co stanowi odpowiedź na wzrost cen na rynku energii elektrycznej w Europie w ostatnich latach. W tym celu wskazani zostaną sprzedawcy zobowiązani do realizacji tego obowiązku.

Streszczenie umowy

Projekt wprowadza obowiązek dostarczenia przez sprzedawcę odbiorcy końcowemu krótkiej informacji o jego prawach oraz kluczowych warunkach umowy, tj. łącznej cenie i jej składnikach, rodzaju ceny (stała, zmienna lub dynamiczna), adresie e-mail sprzedawcy i infolinii, oraz informacjach na temat płatności jednorazowych, promocji, dodatkowych usług i rabatów.

Zarządzanie ryzykiem związanym ze sprzedawcami energii elektrycznej

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki (dalej: „Prezes URE”) zostanie zobowiązany do zapewnienia, aby sprzedawcy posiadali strategie ograniczające ryzyka wynikające ze zmian w hurtowych cenach energii elektrycznej. Rozwiązanie ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa funkcjonowania sprzedawców na rynku oraz bezpieczeństwo odbiorców – w wymiarze cenowym oraz ciągłości dostaw.

Ochrona przed wstrzymaniem dostarczania energii elektrycznej

Obecnie obowiązujące przepisy regulują w sposób kompleksowy procedurę wstrzymania dostaw energii elektrycznej do odbiorcy energii elektrycznej w gospodarstwie domowym, w tym do odbiorcy wrażliwego, w szczególności w art. 6a-6g ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne. Przepisy te nie zawierają jednak odrębnych regulacji w zakresie wstrzymania dostaw energii elektrycznej względem odbiorców dotkniętych ubóstwem energetycznym. Przepisy unijne dopuszczają w tym zakresie zastosowanie różnych instrumentów prawnych, poczynając od promowania dobrowolnych kodeksów w zakresie zapobiegania przypadkom zalegania przez odbiorców z płatnościami i zarządzania takimi przypadkami, promowania edukacji i uświadamiania odbiorców w zakresie ich praw dotyczących zarządzania zadłużeniem, ułatwiania i zachęcania do przekazywania odczytów liczników co trzy miesiące lub, w stosownych przypadkach, w krótszych okresach rozliczeniowych, kończąc na właściwych, ze względu na szczególną sytuację danego państwa członkowskiego, mechanizmach finansowania, bonów i dotacji w celu wspierania płatności rachunków.

Przepisy ustawy – Prawo energetyczne uzupełniono o art. 6h, w którym wskazano, że sprzedawca energii elektrycznej oraz przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się przesyłaniem lub dystrybucją energii elektrycznej promuje zachowania mające na celu racjonalne i oszczędne zużycie energii elektrycznej przez odbiorcę końcowego, poprzez przekazywanie odbiorcy końcowemu stosownych informacji oraz poprzez możliwość opracowania przez przedsiębiorstwa kodeksu dobrych praktyk w tym zakresie i udostępnienia go odbiorcom końcowym na stronach internetowych danego przedsiębiorcy.

Nowe kompetencje Prezesa URE

W zakresie kompetencji Prezesa URE projekt wprowadza  zmiany, które polegają m.in. na rozszerzeniu zadań Prezesa URE dotyczących zapewnienia, przy współpracy z organami regulacyjnymi państw członkowskich, wykonywania obowiązków przez wspólną platformę alokacji ustanowioną zgodnie z rozporządzeniem Komisji (UE) 2016/1719, a także obowiązek monitorowanie rynku energii elektrycznej w zakresie zawierania i stosowania umów na czas oznaczony z gwarancją stałej ceny, ofert sprzedawców energii elektrycznej, wpływu tych umów i ofert na ceny i stawki opłat dla odbiorców w gospodarstwach domowych, a także szacowanie ryzyk związanych z tymi umowami.

Publikacja przez operatorów systemów elektroenergetycznych informacji o dostępnych mocach przyłączeniowych na potrzeby nowych przyłączeń

Ustawa wprowadzi rozwiązania służące optymalizacji procesu przyłączania do sieci, w szczególności wydawania warunków przyłączenia. W szczególności, wprowadzony zostanie obowiązek publikowania przez operatora systemu przesyłowego oraz operatorów systemów dystrybucyjnych informacji na temat przepustowości sieci dostępnej dla nowych przyłączeń w celu ułatwienia inwestorom podejmowania decyzji. Ponadto, aby rozwiązać problem długiego czasu rozpatrywania wniosków o przyłączenie do sieci, operatorzy systemów przesyłowych i operatorzy systemów dystrybucyjnych powinni przekazywać użytkownikom systemu jasne i przejrzyste informacje na temat statusu i sposobu rozpatrywania ich wniosków o przyłączenie. Operatorzy będą również mieć obowiązek zapewnienia użytkownikom możliwości wnioskowania o przyłączenie do sieci i umożliwienia składania odpowiednich dokumentów wyłącznie w formie cyfrowej. Zmiany w tym zakresie pozwolą na realizację kamienia milowego Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności.

Rozporządzenie 2024/1106

Projekt ustawy pozwoli na dalsze zwiększenie przejrzystości transakcji zawieranych na rynkach energii oraz uszczelnienie mechanizmów służących zapobieganiu manipulacjom na hurtowym rynku energii. W tym celu:

·       zmieniono brzmienie obecnych definicji i wprowadzono nowe definicje niezbędne do wykonania rozporządzenia UE,

·       rozszerza się zakres kompetencji Prezesa URE o nowe obszary, które zostały wprowadzone rozporządzeniem 2024/1106, tj. w szczególności, związane z przyznaniem Prezesowi URE możliwości prowadzenia kontroli lub postępowań wyjaśniających w sprawach dotyczących m.in. niezgodnego z prawem wykorzystywania informacji wewnętrznej w zakresie produktów energetycznych sprzedawanych w obrocie hurtowym, wykonania obowiązku dostarczenia Agencji danych dotyczących rynku LNG czy wykonania obowiązku zgłaszania Agencji danych dotyczących transakcji zawieranych na hurtowych rynkach energii, w tym składanych zleceń. Ponadto, projekt umożliwi Prezesowi URE prawo wglądu do dokumentów, żądania przedstawienia dokumentów lub informacji mających znaczenie dla oceny wykonywania nowych obowiązków,

·       rozszerza się katalog naruszeń, za które Prezes URE może wymierzyć pieniężną karę administracyjną,

·       porządkuje się przepisy karne oraz przepisy dotyczące nakładania przez Prezesa URE kar pieniężnych i dostosowuje je do przepisów rozporządzenia 1227/2011 – w szczególności w zakresie wysokości kar.

Optymalizacja w zakresie przyłączeń do sieci elektroenergetycznej

W zakresie regulacji upraszczających proces przyłączania do sieci elektroenergetycznych a także w zakresie realizacji zatwierdzonego przez Komisję Europejską, Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, projekt ustawy wprowadza:

1. rozwiązania optymalizujące wykorzystanie istniejącej infrastruktury sieciowej

W projekcie ustawy wprowadza się modyfikacje funkcjonowania przepisów regulujących „cable pooling”, które usprawnią mechanizm, w szczególności poprzez rozszerzenie zakresu rodzajów instalacji, które mogą z niego korzystać. Celem projektowanych przepisów jest zwiększenie integracji energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii w systemie oraz bezpieczeństwa pracy sieci poprzez wzrost efektywności wykorzystania sieci i poprawę zarządzania mocą przyłączeniową.

2. obowiązki informacyjne oraz obowiązek współpracy operatorów systemu przesyłowego i dystrybucyjnego

Projekt określa zakres, zasady i sposób przekazywania informacji dotyczących mocy przyłączeniowych, które mają być publikowane przez operatorów systemów elektroenergetycznych lub przekazywane do użytkowników.

3. ułatwienia i zwiększenie transparentności oraz przejrzystości procesu przyłączenia

Projekt ustawy wprowadza obowiązek stworzenia przez operatora systemu przesyłowego oraz dużych operatorów systemów dystrybucyjnych platformy informacyjnej służącej zwiększeniu transparentności oraz efektywności procesu przyłączeniowego. W szczególności, platforma ma umożliwiać wymianę i udostępnianiu informacji o:

·       dostępnych zdolnościach przyłączeniowych,

·       odrzuconych wnioskach o przyłączenie i powodach odrzucenia wniosku o przyłączenie,

·       podmiotach ubiegających się o przyłączenie źródeł do sieci elektroenergetycznej, magazynów energii i instalacji odbiorczych planowanych do przyłączenia do sieci,

·       wydanych odmowach przyłączenia do sieci elektroenergetycznej wraz z podaniem uzasadnienia,

·       złożonych wnioskach o określenie warunków przyłączenia oczekujących na weryfikację.

Publikowanie online informacji dotyczącej liczby wniosków o przyłączenie złożonych do danej stacji elektroenergetycznej, rodzaju instalacji i wnioskowanej mocy będzie wspierać pewność procesu inwestycyjnego. Podmiot planujący złożyć wniosek o określenie warunków przyłączenia będzie mógł dokonać analizy i oszacowania ryzyka odmowy uzyskania warunków przyłączenia i wybrać inną lokalizację, w której uzyskanie warunków przyłączenia będzie możliwe.

Ponadto, operatorzy systemów elektroenergetycznych będą zobowiązani do umożliwienia składania wniosków o przyłączenie i rozpatrywania tych wniosków w procesie w pełni elektronicznym.

4. rozwiązania uproszczające proces przyłączeniowy i zwiększające liczbę obiektów możliwych do przyłączenia

Projekt wprowadza szereg uproszczeń procedury przyłączania do sieci obejmujących:

·       likwidację obowiązku wykonywania ekspertyz wpływu przyłączanych urządzeń na warunki pracy sieci i system elektroenergetyczny w sytuacji, gdy nie zmieni się moc przyłączeniowa,

·       likwidację wymogu dołączania wypisu i wyrysu z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego lub decyzji o warunkach zabudowy oraz dokumentu potwierdzającego tytuł prawny do korzystania z nieruchomości, na której jest planowana inwestycja określona we wniosku,

·       uporządkowanie zasad składania wniosków o określenie warunków przyłączenia w zależności od typu instalacji, umożliwiające usunięcie luki, która pozwala na przyłączenie instalacji wytwórczych jako OSD, którego sieć dystrybucyjna nie posiada bezpośredniego połączenia z siecią przesyłową OSP,

·       wprowadzenie terminu dla operatora na wezwanie do uzupełnienia wniosku o wydanie warunków przyłączenia,

·       wprowadzenie terminu na złożenie wniosku o rozstrzygnięcie sporu przez Prezesa URE.

5. urealnienie i optymalizacja procesu planowania rozwoju sieci elektroenergetycznej i realizacji warunków przyłączenia

W ramach urealnienia i optymalizacji procesu planowania rozwoju sieci elektroenergetycznej, procesu przyłączeniowego i realizacji wydanych warunków przyłączenia w tym uwolnienia trawle niewykorzystywanych zarezerwowanych mocy przyłączeniowych w projekcie ustawy wprowadza się następujące rozwiązania:

·       zwiększa się kwotę zaliczki na poczet opłaty za przyłączenie,

·       wprowadza się bezzwrotną opłatę za rozpatrzenie wniosku o określenie warunków przyłączenia,

·       ustanawia się kaucję, która będzie weryfikowana na podstawie kamieni milowych inwestycji i będzie przepadała w przypadku niezrealizowania przyłączenia w oparciu o określone warunki przyłączenia,

·       ustala się ważność warunków przyłączenia na okres 1 roku, wprowadza się do umów przyłączeniowych kamienie milowe realizacji inwestycji oraz rezygnuje się z wymogu realizacji przyłączenia OZE w terminie 48 miesięcy od zawarcia umowy o przyłączenie.

Aktualizacja i dostosowanie opłat za przyłączenie do sieci elektroenergetycznej jest kluczowym elementem efektywnego zarządzania infrastrukturą energetyczną. Obecny mechanizm ustalania opłat, określony w ustawie – Prawo energetyczne, jest statyczny i nie uwzględnia dynamicznych zmian na rynku energii oraz potrzeb wynikających z celów polityki energetycznej i klimatycznej Polski. Aktualizacja opłat za przyłączenie do sieci elektroenergetycznej po niemal dwudziestu latach ich obowiązywania może znacząco poprawić efektywność inwestycji oraz lepiej odpowiadać na zmieniające się potrzeby sieci elektroenergetycznej oraz ograniczy mechanizmy spekulacyjne. 

W zakresie zmian ważności warunków przyłączenia oraz terminów realizacji inwestycji warto zwrócić uwagę, że wymóg dotyczący osiągnięcia stanu gotowości do przyłączenia do sieci w terminie 48 miesięcy dotyczy w obecnym stanie prawnym wyłącznie instalacji OZE – proponowane rozwiązanie pozwoli więc na ujednolicenie zasad i zwiększenie przejrzystości procesu przyłączeniowego dla wszystkich typów instalacji. Rezygnacja z tego terminu wynika z dotychczasowych doświadczeń w funkcjonowaniu tego przepisu, z których wynika, że w niektórych przypadkach brakuje obiektywnych możliwości realizacji inwestycji OZE w tym sztywnym terminie. Projekt ustawy nie przewiduje ingerencji w umowy zawarte przed wejściem w życie ustawy dlatego też rezygnacja z tego wymogu nie spowoduje ryzyka roszczeń i nie wymaga wskazywania źródła ich pokrywania. Warto również wskazać, że w projekcie przewidywane jest skrócenie okresu obowiązywania warunków przyłączenia do sieci elektroenergetycznej z 2 lat do 1 roku. Dzięki temu, wnioski składane będą przez podmioty, które faktycznie chcą podpisać umowę przyłączeniową i zrealizować inwestycję. Przewiduje się również wprowadzenie obowiązku ustalania w umowach przyłączeniowych tzw. kamieni milowych potwierdzających status realizacji poszczególnych etapów inwestycji, co ma służyć ustaleniu pomiędzy operatorem a podmiotem przyłączanym realnego harmonogramem działań niezbędnych do podjęcia w celu zrealizowania inwestycji. Takie kompleksowe propozycje powinny pozytywnie wpłynąć na usprawnienie procesu przyłączania i rozwiązanie obserwowanego problemu blokowania mocy przyłączeniowych przez nierealizowane projekty.

W odniesieniu do sektora przedsiębiorstw projektowane rozwiązania przyczynią się do zwiększenia przejrzystości i transparentności procesu przyłączeniowego, ułatwią planowanie procesu inwestycyjnego i jego realizację. Obniżą nakłady inwestycyjne po stronie operatorów systemów dystrybucyjnych i wyeliminują ryzyko powstania kosztów osieroconych, które mogłyby powstawać w przypadku utrzymywania sytuacji blokowania mocy przyłączeniowych i planowanych zadań inwestycyjnych. W rezultacie, oszczędności finansowe pozwolą zarówno operatorom, jak i inwestorom inwestycji w innowacje i nowe technologie oraz zapewnią przewidywalność procesu inwestycyjnego.

W projekcie ustawy proponuje się również zmianę obowiązujących przepisów ustawy – Prawo energetyczne w zakresie planów zaopatrzenia w energię elektryczną polegającą na wprowadzeniu efektywnych systemów współpracy i wymiany informacji pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego a przedsiębiorstwami energetycznymi, w tym operatorami systemów energetycznych.

Obecny brak regulacji w zakresie przekazywania przez operatorów systemów elektroenergetycznych informacji na temat magazynów energii elektrycznej przyłączonych do ich sieci uniemożliwia w pełni realizację zadań przez ministra właściwego do spraw energii, ministra właściwego do spraw klimatu oraz Prezesa URE związanych ze statystyką na potrzeby kształtowania polityki energetycznej dotyczącej magazynowania energii elektrycznej. Jednocześnie brak przepisów sankcjonujących niedopełnienie obowiązku prowadzenia rejestru magazynów energii elektrycznej stanowi lukę prawną wymagającą uzupełnienia. 

Z wyrazami szacunku