Raport Deloitte: Trendy Technologiczne 2023

Raport Deloitte „Tech Trends 2023” Czternasta edycja corocznego raportu Deloitte „Tech Trends” poświęcona jest dalszej ewolucji podstawowych czynników kształtujących IT i inne obszary technologiczne, które mają pomóc w opracowywaniu i wdrażaniu innowacji.  Zmiany gospodarcze nadal wymuszają na przedsiębiorstwach nieustanną modyfikację strategii biznesowych i technologicznych. W raporcie „Tech Trends” analitycy Deloitte co roku przedstawiają prognozy rozwoju rynku na kolejne 24-36 miesięcy.
Raport do pobrania dostępny pod linkiem.
Historia IT sięga czasów, kiedy na świecie pojawiły się pierwsze kalkulatory służące do mechanizacji teorii matematycznych i fizycznych. Choć niektórzy dopatrują się początków informatyki już w starożytności, pozostańmy przy początkach XIX wieku.
Za promotora komputerów uważa się Charlesa Babbage’a – matematyka, astronoma, filozofa i inżyniera mechanika, który w latach 20. XIX w. zaprojektował pierwszy komputer mechaniczny, tzw. maszynę różnicową. Od tamtej pory świat informatyki kręci się wokół 3 głównych pojęć, które widzimy w ideach Babbage’a: interakcji, danych i obliczeń. To one rozwijają IT w kierunku upraszczania i wzbogacania doświadczeń, przetwarzania danych w każdej postaci i analityki predykcyjnej. Umożliwiają miniaturyzację, rozproszenie i wirtualizację, aby osiągnąć lepsze, szybsze, tańsze i silniejsze moce obliczeniowe.
Oprócz trzech podstawowych wymiarów, które są siłą napędową rozwoju technologicznego, konieczne jest zapewnienie fundamentów i równowagi w pogoni za nowinkami technologicznymi. Chodzi o zarządzanie technologią, bezpieczeństwo i zaufanie w świecie cyfrowym oraz modernizację platform stanowiących podstawę działania przedsiębiorstwa. Te dodatkowe wymiary przypominają, że technologia jest odpowiedzią na potrzeby biznesowe oraz że inwestycje w IT muszą wpisywać się w dotychczasowy krajobraz firmy, aby możliwy był rozwój i stabilne działanie całej organizacji.
Korporacje w metaverse – szereg możliwości Nie będzie zaskoczeniem, że pierwszy z trendów, o którym mówią analitycy Deloitte, to wszechobecny i wychodzący poza ekrany internet. Podobnie jak w latach 90. XX w. internet stał się najpierw modą, a potem metodą na dotarcie do nowych grup klientów albo budowanie nowego modelu biznesowego. Obecnie w taki sposób możemy mówić o rozszerzonej AR (Augmented Reality) i wirtualnej VR (Virtual Reality), czy popularnym ostatnio metaverse. Technologie te pozwolą na wzbogacanie naszych fizycznych doświadczeń o informacje cyfrowe, a wszechświat internetu może stać się dla firm jeszcze ciekawszym miejscem interakcji z ich klientami, w którym mogą budować ich lojalność, zaangażowanie i testować rozwiązania. Sprzyjają temu też inne zjawiska: pandemia, która zapoczątkowała olbrzymią zmianę kulturową i akceptację przestrzeni cyfrowej jako realnego miejsca komunikacji międzyludzkiej oraz rozpowszechnienie – coraz tańszych – technologii AR/VR.
Elastyczny model pracy IT Podobnie jak dzięki technologii zmieniają się interakcje z klientami korzystającymi z produktów i usług, tak zmieniają się również modele działania obszarów IT oraz to, jakich pracowników potrzebuje branża. Walka o talenty technologiczne trwa od lat i nic nie wskazuje na to, aby miało się to zmienić w najbliższym czasie. Ale czy zawsze warto starać się o ich pozyskanie z zewnątrz organizacji? Czy raczej należałoby zastanowić się, jak tworzyć je wewnątrz i zatrzymać w firmie na dłużej? W 2022 roku 82% amerykańskich przedsiębiorstw nie mogło przeprowadzić pełnej transformacji cyfrowej z powodu braków kadrowych w IT. Jednocześnie mnożą się nagłówki o zjawisku „cichej rezygnacji”, a w tyle głowy mamy statystyki dotyczące starzenia się technologii, które mówią, że co 2,5 roku zmienia się zapotrzebowanie na konkretne umiejętności IT. Możemy sobie wyobrazić, że podobnie jak dzisiejsi programiści uciekliby w popłochu na myśl o konieczności pisania kodu w języku COBOL, tak specjaliści IT jutra mogą wymagać asystentów AI w ich codziennej pracy. Nowy wymiar decentralizacji ekosystemów O technologiach blockchain mówi się od dawna, a dyskusja podzieliła zainteresowanych na zagorzałych zwolenników i zaciętych wrogów tego rozwiązania. Nie ulega wątpliwości, że blockchain nie jest odpowiedzią na wszystko. Jednak w świecie, gdzie emisja obligacji może trwać nawet 6 tygodni, a wypłata dywidendy 25 dni – potrzeba zmian staje się ewidentna. Analiza Deloitte wykonana dla trzech globalnych firm z ponad 10 mld USD kapitału pokazała, że firmy te straciły od 20% do 56% wartości tylko poprzez utratę zaufania akcjonariuszy. Tu z pomocą mogą przyjść technologie blockchain, szczególnie w sytuacjach, gdzie w ekosystemie nie ma jednej zaufanej strony lub skala powoduje, że nie może on pełnić swojej roli skutecznie. Stan Nowy Jork wykorzystuje blockchain do przechowywania informacji związanych z testami i szczepionkami na COVID-19. Aplikacja skonstruowana jest w ten sposób, aby nie było wymagane podawanie danych osobowych, co nie jest bez znaczenia w sytuacji, gdzie taki certyfikat trzeba było przedstawiać w każdej restauracji. Podobne zastosowanie znalazł niemiecki rząd. Razem z Grupą BMW stworzyli – oparte na blockchain – prawo jazdy, które usprawnia transakcje związane z wynajmem samochodu czy ubezpieczeniem. Cały artykuł Trendy technologiczne 2023: co kształtuje przyszłość firm? znajduje się pod linkiem: https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/technology/articles/Trendy-technologiczne-2023-co-ksztaltuje-przyszlosc-firm.html?nc=42 Autorka artykułu: Anna Wiącek-Kocot, partnerka w Zespole Strategii i Transformacji IT Źródło: Anna Wiącek-Kocot, Zespół Strategii i Transformacji IT, Deloitte Polska (Deloitte Touche Tohmatsu Limited)