17
listopad

Cele wyznaczone w Traktatach UE są osiągane za pomocą różnego rodzaju aktów prawnych. Niektóre z nich są wiążące, inne nie. Niektóre stosuje się do wszystkich państw UE, inne tylko do niektórych.
Rozporządzenia
Rozporządzenie jest wiążącym aktem ustawodawczym. Musi być stosowane w całości na całym obszarze UE. Na przykład: kiedy w 2022 r. wygasło unijne rozporządzenie o zniesieniu opłat roamingowych podczas podróży zagranicznych w UE, Parlament i Rada przyjęły nowe rozporządzenie, które ma zwiększyć jasność poprzedniego rozporządzenia oraz zapewnić stosowanie wspólnego podejścia do opłat roamingowych przez kolejne dziesięć lat.
Dyrektywy
Dyrektywa jest aktem ustawodawczym wyznaczającym cel, który muszą osiągnąć kraje UE. Sposób jego osiągnięcia określają jednak poszczególne kraje za pośrednictwem swoich własnych aktów prawnych. Na przykład unijna dyrektywa w sprawie produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych ogranicza wpływ środowiskowy niektórych produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych, m.in. przez ograniczenie a nawet zakaz stosowania produktów jednorazowego użytku, takich jak talerze, słomki i kubki na napoje.
Decyzje
Decyzja jest wiążąca dla tych podmiotów, do których jest skierowana (może to być np. państwo UE lub pojedyncze przedsiębiorstwo), i jest bezpośrednio stosowana. Na przykład: Rada wydała decyzję zezwalającą Chorwacji na przyjęcie euro w dniu 1 stycznia 2023 r. Decyzja dotyczy tylko tego kraju.
Zalecenia
Zalecenie nie jest wiążące. Zalecenie Komisji, zgodnie z którym dostawcy usług medialnych z państw UE powinni poprawić przejrzystość w zakresie własności rzeczywistej i gwarantować swoją niezależność redakcyjną, nie miało żadnych skutków prawnych. Za pomocą zaleceń instytucje mogą przedstawić swój punkt widzenia oraz zaproponować kierunek działania, nie nakładając przy tym żadnych obowiązków prawnych na podmioty, do których zalecenia są skierowane.
Opinie
Opinia jest aktem, za pomocą którego instytucje mogą wydać niewiążące oświadczenie, innymi słowy takie, które nie nakłada żadnych zobowiązań prawnych na podmioty, do których jest skierowane. Opinia nie jest wiążąca. Opinie mogą wydawać instytucje UE (Komisja, Rada, Parlament), Komitet Regionów oraz Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny. Podczas prac nad przepisami prawnymi komitety wydają opinie ukazujące ich własną perspektywę, czyli interesy regionalne lub ekonomiczne i społeczne. Przykład: Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny wydał opinię w sprawie strategii Komisji na rzecz małych i średnich przedsiębiorstw w ramach NextGenerationEU.
The aims set out in the EU treaties are achieved by several types of legal act. Some are binding, others are not. Some apply to all EU countries, others to just a few.
Regulations
A „regulation” is a binding legislative act. It must be applied in its entirety across the EU. For example, when the EU’s regulation on ending roaming charges while travelling within the EU expired in 2022, the Parliament and the Council adopted a new regulation both to improve the clarity of the previous regulation and make sure a common approach on roaming charges is applied for another ten years.
Directives
A „directive” is a legislative act that sets out a goal that EU countries must achieve. However, it is up to the individual countries to devise their own laws on how to reach these goals. One example is the EU single-use plastics directive, which reduces the impact of certain single-use plastics on the environment, for example by reducing or even banning the use of single-use plastics such as plates, straws and cups for beverages.
Decisions
A „decision” is binding on those to whom it is addressed (e.g. an EU country or an individual company) and is directly applicable. For example, the Council issued a decision on allowing Croatia to adopt the euro on 1 January 2023. The decision related to the country only.
Recommendations
A „recommendation” is not binding. When the Commission issued a recommendation that EU countries’ media service providers improve their ownership transparency and safeguard their editorial independence, this did not have any legal consequences. A recommendation allows the institutions to make their views known and to suggest a line of action without imposing any legal obligation on those to whom it is addressed.
Opinions
An „opinion” is an instrument that allows the institutions to make a statement in a non-binding fashion, in other words without imposing any legal obligation on those to whom it is addressed. An opinion is not binding. It can be issued by the main EU institutions (Commission, Council, Parliament), the Committee of the Regions and the European Economic and Social Committee. While laws are being made, the committees give opinions from their specific regional or economic and social viewpoint. For example, the European Economic and Social Committee issued an opinion on the Commission’s Next GenerationEU’s small and medium-sized enterprises strategy.
Więcej informacji / More information
Źródło / Source: Komisja Europejska
Najnowsze wpisy
13
listopad