Śniadanie biznesowe „Zdrowy Pracownik – Zdrowa Firma”

Zdrowie psychiczne pracownika, jego nastrój, poczucie  wartości jest bardzo ważne dla efektu biznesowego firmy. Jeszcze 10 lat temu nikt się nie przejmował takimi terminami jak „wypalenie zawodowe”, problem z emocjami, a dziś coraz więcej top menadżerów zdaje sobie sprawę, że sukces jego firmy zależy od poczucia zadowolenia z życia jego załogi.

Czasy, gdy pracownicy przysłowiowo „rzucali się” na każdą ofertę pracy bezpowrotnie mijają. Dziś to pracownik decyduje gdzie chce pracować. Jak pozyskać dobrego, zaangażowanego pracownika, a później jak utrzymać jego poziom zaangażowania? O tym rozmawiali m.in. uczestnicy śniadania biznesowego organizowanego przez Związek Pracodawców Polskiej Miedzi. 

Związek Pracodawców Polska Miedź od lat wspiera pracodawców z naszego regionu. Z jednej strony wspieramy ich w rozwijaniu kompetencji menadżerskich, z drugiej pokazujemy jak wygląda dzisiejszy rynek pracy i jak się w tym odnaleźć. Dziś spotykamy się tu, aby porozmawiać o problematyce pozyskiwania i utrzymania pracowników. Chcemy, aby pozyskane tu dziś informacje przyczyniły się do wprowadzania dobrych praktyk w zakładach pracy – rozpoczęła śniadanie biznesowe Marta Wisłocka, prezes zarządu Związku Pracodawców Polskiej Miedzi.  

Dzisiejszy pracownik to osoba, która life balance wdraża w życie od początku swojej kariery. Chce pracować, najlepiej w elastycznym zakresie godzin, nie zostawać po godzinach, nie pracować w weekendy, mieć wytyczoną ścieżkę kariery. To może być ciężkie do zrozumienia dla pracodawcy, który pamięta pracowników tak zaangażowanych, że gotowi byli dla osiągnięcia sukcesu zaangażować się na 200 procent i odpowiadali na każdy telefon swojego szefa. Dziś pracodawca musi umieć zawrzeć kompromis, znaleźć w sobie pewnego rodzaju tolerancję i nie traktować tego jako niesubordynacji, kiedy pracownik nie przyjdzie interwencyjnie do pracy, nie odbierze telefonu po jej zakończeniu i chce wyjść wcześniej w piątek, bo zaczyna weekend.  Co więcej, pracodawca musi zauważać także, że życie osobiste, jego emocje z tym związane i to, co się z nim dzieje ma bezpośredni wpływ na efektywność w pracy. Nieradzenie sobie z emocjami doprowadza do różnego rodzaju uzależnień i nałogów, co też efektywnie wpływa na firmę, w której jest zatrudniony. 

Spotkanie poprowadzili Specjaliści Centrum Terapii i Rozwoju w Lubinie: Anna Migalska i Edyta Rząsa oraz Michał Łukawski, Wiceprezes Zarządu Zakładów Mechanicznych ZAMPAP Krapkowice Sp. z o.o., Prezes Fundacji zajmującej się wsparciem osób wykluczonych i edukacją ekologiczną, instruktor terapii uzależnień, którzy wskazywali m.in. jak rozpoznać osobę uzależnioną i jakie są możliwe formy pomocy w zakładzie pracy.

Spotkanie skierowane było do kadry kierowniczej, by mogła lepiej zrozumieć sytuację swoich pracowników, ich zachowania oraz zdobyć podstawową wiedzę w zakresie rozpoznawania zagrożeń ich stanu psychofizycznego. Przedstawione zostały także możliwe formy pomocy i wsparcia w sytuacjach pojawienia się niepokojących objawów u pracowników.