Stanowisko ZPPM do projektu rozporządzenia Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej w sprawie pomocy publicznej na realizację projektów w zakresie wyposażenia pojazdów kolejowych z napędem lub z kabiną sterowniczą w system ERTMS w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021–2027

Legnica, 29 października 2024 roku

ZPPM / 36S / X / 2024 Znak sprawy: DPI-XII.6910.11.2024.SJ

Szanowny Pan
Jan Szyszko
Sekretarz Stanu
Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej

Szanowny Panie Ministrze,

Szanowni Państwo

W załączeniu przesyłamy uwagi Związku Pracodawców Polska Miedź do projektu rozporządzenia Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej w sprawie pomocy publicznej na realizację projektów w zakresie wyposażenia pojazdów kolejowych z napędem lub z kabiną sterowniczą w system ERTMS w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021–2027 (nr 108 w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów) z dnia 2.09.2024 roku, opublikowanego na stronie BIP Rządowego Centrum Legislacji w dniu 16.10.2024 roku.

Związek Pracodawców Polska Miedź jest samorządną organizacją pracodawców, niezależną w swej działalności od organów władzy i administracji państwowej, samorządowej oraz innych organizacji. Nasza organizacja zrzesza ponad 120 pracodawców, zatrudniających blisko 38 000 pracowników. Założycielem Związku jest KGHM Polska Miedź S.A., a naszymi członkami są również podmioty prywatne, w szczególności z sektora małych i średnich przedsiębiorstw, jak również firmy samorządowe niezwiązane kapitałowo z Grupą KGHM. Od ponad 27 lat Związek monitoruje i opiniuje projekty aktów prawnych istotnych dla gospodarki, chroniąc prawa i reprezentując interesy pracodawców oraz przedsiębiorców.

Związek Pracodawców Polska Miedź bardzo pozytywnie ocenia fakt przygotowania przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej projektu rozporządzenia w sprawie pomocy publicznej na realizację projektów w zakresie wyposażenia pojazdów kolejowych z napędem lub z kabiną sterowniczą w system ERTMS w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021–2027.

Analiza projektu oraz załączonych dokumentów (uzasadnienie, OSR) skłaniają nas do przekazania następujących uwag:

  1. Wnosimy o możliwość objęcia wsparciem w ramach przedmiotowego rozporządzenia także inwestycji (kosztów poniesionych na wyposażenie pojazdów kolejowych w system ERTMS), poniesionych przed dniem wejścia przedmiotowego rozporządzenia w życie. Nasze podmioty członkowskie wyposażają należące do nich pojazdy kolejowe z napędem lub kabiną sterowniczą w przedmiotowe systemy już od kilkunastu miesięcy. Niemożność wsparcia ich w zakresie tych już poniesionych inwestycji naruszałaby podstawowe zasady sprawiedliwości oraz racjonalnego podejścia do bezpieczeństwa w ruchu kolejowym, gdyż poniekąd premiowałaby firmy, które dotychczas nie podjęły żadnych działań zmierzających do instalacji omawianego wyposażenia, jednocześnie stawiając w niekorzystnym położeniu podmioty odpowiedzialne, które dokonały jeszcze przed wejściem w życie przedmiotowego rozporządzenia zakupu i instalacji systemów ERTMS.
  2. Wnosimy również o rozszerzenie warunków udzielenia pomocy o zwrot kosztów ponoszonych w ramach procedury certyfikacji pojazdów z zainstalowanym systemem ETCS/GSM-R. Pragniemy zwrócić uwagę, że koszty certyfikacji stanowią istotny element ogólnych kosztów inwestycji obejmujących instalację przedmiotowych systemów.
  3. Prosimy również o rozważnie możliwości wydłużenia okresu udzielania przedmiotowej pomocy finansowej do roku 2029. Ogólne zasady finansowania projektów pozwalają na przesunięcie o dwa lata terminu rozliczania projektów poza okres budżetowy, w tym wypadku 2021-2027, a więc do roku 2029. W tym miejscu chcielibyśmy również poruszyć kwestię określenia w projekcie ramy czasowej zakończenia udzielania pomocy. Zgodnie z § 7  projektu „Pomoc jest udzielana w okresie obowiązywania decyzji Komisji Europejskiej, o której mowa odpowiednio w art. 4 ust. 3 albo art. 9 ust. 3 i 4 rozporządzenia Rady (UE) 2015/1589 z dnia 13 lipca 2015 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania art. 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Dz. Urz. UE L 248 z 24.09.2015, str. 9), nie dłużej jednak niż do dnia 30 czerwca 2026 roku”. Wnosimy o przedłożenie czasu udzielania pomocy poprzez zmianę daty określonej w zadaniu poprzedzającym na rok 2029.

Jednocześnie pragniemy zapewnić, że jesteśmy otwarci na dyskusję merytoryczną dotyczącą modyfikacji projektowanych zapisów na dalszym etapie prac legislacyjnych.

Wyrażając nadzieję na pozytywne podejście do naszych uwag, pozostajemy z wyrazami szacunku

Jarosław Dudkowiak

Prezes Zarządu

Związek Pracodawców Polska Miedź