Stanowisko ZPPM – uwagi do projektu rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie szczegółowego zakresu przeprowadzania wstępnej oceny terenu przeznaczonego pod lokalizację obiektu energetyki jądrowej będącego równocześnie obiektem jądrowym, przypadków wykluczających możliwość uznania terenu za nadający się do lokalizacji obiektu energetyki jądrowej będącego równocześnie obiektem jądrowym oraz szczegółowego zakresu wstępnego raportu lokalizacyjnego dla takiego obiektu (RC4)

Legnica, 11 kwietnia 2024 roku

ZPPM / 9S / IV / 2024

Znak pisma: DP.0221.6.2024.KS

Szanowny Pan
Andrzej Głowacki
Prezes Państwowej Agencji Atomistyki

Szanowny Panie Prezesie
Szanowni Państwo

W załączeniu przesyłamy uwagi Związku Pracodawców Polska Miedź do projektu rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie szczegółowego zakresu przeprowadzania wstępnej oceny terenu przeznaczonego pod lokalizację obiektu energetyki jądrowej będącego równocześnie obiektem jądrowym, przypadków wykluczających możliwość uznania terenu za nadający się do lokalizacji obiektu energetyki jądrowej będącego równocześnie obiektem jądrowym oraz szczegółowego zakresu wstępnego raportu lokalizacyjnego dla takiego obiektu (nr RC4 w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów) z dnia 29.03.2024 roku, opublikowanego na stronie BIP Rządowego Centrum Legislacji w dniu 29.03.2024 r.

Związek Pracodawców Polska Miedź jest samorządną organizacją pracodawców, niezależną w swej działalności od organów władzy i administracji państwowej, samorządowej oraz innych organizacji. Nasza organizacja zrzesza 120 pracodawców, zatrudniających blisko 38 000 pracowników. Założycielem Związku jest KGHM Polska Miedź S.A., a naszymi członkami są również podmioty prywatne, w szczególności z sektora małych i średnich przedsiębiorstw, jak również firmy samorządowe niezwiązane kapitałowo z Grupą KGHM. Od niemal 28 lat Związek monitoruje i opiniuje projekty aktów prawnych istotnych dla gospodarki, chroniąc prawa i reprezentując interesy pracodawców i przedsiębiorców.

Związek Pracodawców Polska Miedź pozytywnie ocenia fakt przygotowania przez Prezesa Państwowej Agencji Atomistyki projektu rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu przeprowadzania wstępnej oceny terenu przeznaczonego pod lokalizację obiektu energetyki jądrowej będącego równocześnie obiektem jądrowym, przypadków wykluczających możliwość uznania terenu za nadający się do lokalizacji obiektu energetyki jądrowej będącego równocześnie obiektem jądrowym oraz szczegółowego zakresu wstępnego raportu lokalizacyjnego dla takiego obiektu.

Projekt rozporządzenia określa wymagania dla  ewentualnej wstępnej oceny terenu przeznaczonego pod lokalizację obiektu energetyki jądrowej będącego równocześnie obiektem jądrowym, który kończy się sporządzeniem wstępnego raportu lokalizacyjnego przedkładanego do Prezesa Państwowej Agencji Atomistyki (Prezesa PAA) wraz z wnioskiem o wydanie opinii w zakresie bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej na temat wstępnego raportu lokalizacyjnego.

Projekt reguluje bardzo ważną materią, jaką jest rozwój energetyki atomowej w Polsce, dostosowując wymagania międzynarodowe do warunków polskich. Cenne jest to, że projekt dostosowuje wymagania do warunków polskich, gdzie pojawiają się takie elementy wstępnej oceny lokalizacji, jak możliwość występowania wstrząsów indukowanych i ich niepożądanych skutków, czy zagrożenie powodziowe.

Projekt wypełnia lukę prawną, ponieważ obecnie w prawie krajowym nie ma przepisów stanowiących podstawę dla wstępnej oceny terenu pozwalającej na wybranie bezpiecznej lokalizacji obiektu energetyki jądrowej będącego obiektem jądrowym i umożliwiających określenie na wczesnym etapie inwestycji krytycznego wpływu łączonych skutków zagrożeń naturalnych i zdarzeń zewnętrznych zgodnie z wymogami bezpieczeństwa radiologicznego oraz jądrowego Międzynarodowej Agencji Energii Jądrowej. Cenne jest to, że rozwiązania zawarte w akcie prawnym pozwolą na przyspieszenie procesu licencjonowania bez uszczerbku dla zapewnienia bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej.

Analiza projektu rozporządzenia i załączonych dokumentów (uzasadnienie, OSR) pozwoliły nam na przygotowanie załączonych w odrębnym dokumencie uwag (tabela uwag). Zwracamy się z prośbą o wzięcie pod uwagę zaprezentowanych w niniejszej opinii wniosków, uwag oraz przedłożonej argumentacji przy tworzeniu ostatecznego kształtu projektu aktu prawnego. Jesteśmy otwarci na dyskusję merytoryczną dotyczącą modyfikacji projektowanych zapisów na dalszym etapie prac legislacyjnych.

Uprzejmie prosimy o wzięcie pod uwagę zaprezentowanej argumentacji przy tworzeniu ostatecznego kształtu projektu aktu prawnego, na dalszym etapie prac legislacyjnych lub w przypadku jego zmiany w przyszłości.

Wyrażając nadzieję na pozytywne podejście do naszych uwag, pozostajemy z wyrazami szacunku

Marta Wisłocka
Prezes Zarządu Związku Pracodawców Polska Miedź

Uwagi do projektu rozporządzenia znajdują się w załączeniu

Stanowisko przygotowane na podstawie ekspertyz i opinii pochodzących od podmiotów członkowskich oraz opracowań własnych Związku Pracodawców Polska Miedź.