Unia umiejętności / Union of skills

W wytycznych politycznych przewodnicząca Komisji Ursula von der Leyen podkreśliła znaczenie edukacji i umiejętności dla konkurencyjności Unii. W marcu 2025 r. Komisja zaproponowała unię umiejętności, będącą wszechstronną strategią, która ma się wzajemnie uzupełniać z Kompasem konkurencyjności dla UE, Paktem dla czystego przemysłu i strategią na rzecz unii gotowości. Inspiracją były raporty Draghiego i Letty, a podstawą merytoryczną – europejski obszar edukacji i europejska przestrzeń badawcza.

Komisja będzie kontynuować dialog z partnerami społecznymi i wszystkimi innymi zainteresowanymi stronami na temat przyszłości zatrudnienia w Europie. Okazją do tego będzie Europejskie Forum Zatrudnienia i Praw Socjalnych 2025. Jest to główne unijne wydarzenie poświęcone kluczowym wyzwaniom stojącym przed europejskimi pracownikami. 

Inwestowanie w ludzi z myślą o konkurencyjnej Unii Europejskiej

Unia umiejętności umożliwi obywatelom w całej UE zdobywanie umiejętności potrzebnych do odniesienia sukcesu w nauce i życiu zawodowym. Ułatwi im również korzystanie z tych umiejętności w różnych krajach Unii. Planowana inicjatywa ma przeciwdziałać nierównowadze płci i pomóc europejskim przedsiębiorstwom w znalezieniu odpowiednich pracowników i tym samym sprawić, aby UE stała się bardziej konkurencyjna i sprzyjała włączeniu społecznemu.

Założeniem unii umiejętności jest też podniesienie poziomu kształcenia i umiejętności, aby europejski model społeczny pozostał przystępny dzięki konkurencyjnej gospodarce Unii.

Kluczowe elementy unii umiejętności

Rozwijanie umiejętności z myślą o życiu i pracy wysokiej jakości

Wspieranie rozwoju umiejętności, kształcenia i szkolenia ma zasadnicze znaczenie dla tworzenia dobrych miejsc pracy i poprawy jakości życia. W ramach unii umiejętności podjęte zostaną następujące działania:

  • realizacja pilotażowego programu wspierania umiejętności podstawowych, dzięki któremu wszyscy młodzi ludzie mają nabyć solidne umiejętności w zakresie czytania, matematyki, nauk przyrodniczych i technologii cyfrowych
  • podnoszenie poziomu umiejętności w zakresie nauk przyrodniczych, technologii, inżynierii i matematyki (STEM), wspieranie rozwoju zawodowego w tych obszarach, przyciąganie większej liczby kobiet oraz przygotowanie pracowników do transformacji cyfrowej i przejścia na czyste technologie dzięki strategicznemu planowi w dziedzinie kształcenia STEM
  • wprowadzenie nowej strategii UE na rzecz kształcenia i szkolenia zawodowego, aby kształcenie i szkolenie zawodowe stało się bardziej atrakcyjne, innowacyjne i sprzyjające włączeniu społecznemu.

Regularne podnoszenie i zmiana kwalifikacji

Zdobywanie nowych umiejętności powinno być stałym elementem życia zawodowego, aby móc nadążać za rozwojem gospodarczym i zapewnić możliwość uczenia się przez całe życie. 

Komisja

  • zaproponuje szersze stosowanie mikropoświadczeń jako elastycznych rozwiązań edukacyjnych
  • wzmocni pakt na rzecz umiejętności, aby więcej pracowników mogło zdobywać nowe umiejętności w strategicznych sektorach
  • zrealizuje projekt pilotażowy w zakresie gwarancji umiejętności, aby umożliwić pracownikom zagrożonym bezrobociem zdobycie nowych umiejętności.

UE będzie wspierać tworzenie unijnych akademii umiejętności, aby zapewnić przedsiębiorstwom pracowników posiadających umiejętności niezbędne do celów zielonej transformacji i Paktu dla czystego przemysłu. 

Zapewnianie swobodnego przepływu pracowników 

Szerzenie umiejętności w całej UE uwolni pełny potencjał jednolitego rynku. Unia umiejętności przewiduje: 

  • inicjatywę na rzecz przenoszenia umiejętności, aby ułatwić przenoszenie umiejętności i kwalifikacji w całej UE, niezależnie od tego, gdzie zostały zdobyte
  • opracowanie dyplomu europejskiego mającego ułatwiać rozwój innowacyjnych wspólnych programów studiów w całej UE
  • nowy europejski dyplom kształcenia i szkolenia zawodowego
  • zwiększenie roli sojuszy europejskich szkół wyższych i centrów doskonałości zawodowej
  • sojusze europejskich szkół wyższych na rzecz zwiększenia mobilności nauczycieli i studentów.

Przyciąganie, dbanie o rozwój i zatrzymywanie talentów

Europa musi przyciągać, dbać o rozwój i zatrzymywać największe talenty, które mają kluczowe znaczenie dla innowacji, wzrostu gospodarczego i konkurencyjności. 

Komisja

  • utworzy unijną pulę talentów na potrzeby rekrutacji osób poszukujących pracy spoza UE na wszystkich poziomach umiejętności, zwłaszcza w obszarach, gdzie występuje niedobór wykwalifikowanej kadry
  • przedstawi strategię wizową mającą ułatwić najlepszym studentom, a także wykwalifikowanym pracownikom i naukowcom przyjazd do UE
  • uruchomi inicjatywę „Wybierz Europę” w ramach działania „Maria Skłodowska-Curie”, aby przyciągnąć i zatrzymać utalentowanych pracowników.

    Nowy przełomowy sposób zarządzania

    Unia umiejętności musi być rzetelnie zarządzana. W tym celu będzie wspierana przez: 

    • europejskie obserwatorium gromadzące dane na temat umiejętności
    • Europejską Radę Wysokiego Szczebla ds. Umiejętności zrzeszającą organizatorów kształcenia i szkolenia, liderów biznesu i partnerów społecznych w celu zapewnienia unijnym decydentom kompleksowych danych na temat umiejętności.

    Komisja przedstawi nowe zalecenie w sprawie edukacji i umiejętności w ramach europejskiego semestru, czyli corocznego działania służącego koordynacji polityki gospodarczej i społecznej UE i mającego na celu udzielenie wskazówek krajom UE i odpowiednim zainteresowanym stronom.

     

    In the political guidelines, President of the Commission Ursula von der Leyen stressed the importance of education and skills for EU competitiveness. In March 2025, the Commission proposed the union of skills, an overarching strategy that will mutually reinforce the competitiveness compass, the Clean Industrial Deal, and the preparedness union strategy. Inspired by the Draghi and Letta reports, it builds on the European Education Area and the European Research Area.

    The Commission will continue its dialogue with social partners and all other stakeholders on the future of work in Europe starting at the European Employment & Social Rights Forum 2025, the EU’s flagship event for discussing key challenges facing Europe’s workforce. 

    Investing in people for a competitive European Union

    he European Union needs skilled people to respond to new challenges and stay competitive. But as job requirements change, many workers struggle to keep up and businesses cannot find the right talent. These skills and labour gaps are hindering European competitiveness. That is why the European Commission is introducing the union of skills, a plan to improve high quality education, training, and lifelong learning. 

    It aims to

    • deliver higher levels of basic and advanced skills 
    • provide opportunities for people to regularly update and learn new skills
    • facilitate recruitment by businesses across the EU
    • attract, develop and retain top talent in Europe

    The union of skills will empower people across the EU with the skills they need to succeed in their educational and professional lives. It will also make it easier to use these skills in different EU countries. By addressing gender imbalances and helping European businesses find the workers they need, it aims to make the EU more competitive and inclusive.

    Improving education and skills will also ensure that Europe’s social model remains affordable, thanks to its competitive economy.

    Key components of the union of skills

    Building skills for quality lives and jobs

    Building skills, education, and training is essential for creating good jobs and improving lives. The union of skills aims to

    • pilot a basic skills support scheme, so that every young person has strong reading, maths, science, and digital skills
    • improve skills in science, technology, engineering, and maths (STEM), promote STEM careers, attract more women, and prepare people for digital and clean-tech transitions, with the STEM education strategic plan
    • introduce a new EU vocational education and training (VET) strategy to make vocational education and training more attractive, innovative, and inclusive

    Regular upskilling and reskilling

    Learning new skills should be a regular part of people’s professional lives to keep up with evolving economies and ensure lifelong learning. 

    The Commission will

    • propose to expand the use of micro-credentials as flexible learning solutions
    • reinforce the Pact for Skills to help more workers gain new skills in strategic sectors
    • pilot a skills guarantee to offer workers at risk of unemployment the opportunity to gain new skills

    The EU will support the roll-out of EU skills academies to provide businesses with the skills needed for the green transition and the Clean Industrial Deal. 

    Helping the free movement of workers 

    Circulating skills across the EU will unlock the full potential of the single market. The union of skills focuses on 

    • a skills portability initiative, to enhance the portability of skills and qualifications across the EU, independently of where they were acquired
    • working towards a European degree to facilitate the development of innovative joint study programmes across the EU
    • a new European VET diploma
    • strengthening European universities alliances and centres of vocational excellence
    • European school alliances to enhance teacher and student mobility

    Attracting, developing, and retaining talent

    Europe must attract, develop, and keep top talent crucial for innovation, growth, and competitiveness. 

    The Commission will

    • set up an EU talent pool for the recruitment of jobseekers from outside the EU at all skills levels, especially for jobs facing skill shortages
    • present a visa strategy to make it easier for top students, skilled workers, and researchers to come to the EU
    • launch a ‘Choose Europe’ initiative under Marie Skłodowska-Curie Actions to attract and retain talent

    A groundbreaking new governance

    Delivering on the union of skills will require a strong governance. To achieve this, the union of skills will 

    • be informed by a European Skills Intelligence Observatory
    • bring together education and training providers, business leaders, and social partners, through a European Skills High-Level Board, to provide comprehensive insights on skills to the EU policy makers

    The Commission will introduce a new recommendation on education and skills in the European Semester, the annual exercise that coordinates the EU’s economic and social policies, to guide EU countries and relevant actors.

    Więcej informacji / More information

    Źródło / Source: Komisja Europejska