Współpraca w dziedzinie opodatkowania bezpośredniego – ocena

Komisja Europejska prowadzi konsultacje publiczne przepisów prawa podatkowego w UE (opodatkowanie bezpośrednie) – na podstawie analizy Dyrektywy Rady 2011/16/UE z dnia 15 lutego 2011 r. w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania oraz Dyrektywy Rady (UE) 2018/822 z dnia 25 maja 2018 r. zmieniająca dyrektywę 2011/16/UE w zakresie obowiązkowej automatycznej wymiany informacji w dziedzinie opodatkowania w odniesieniu do podlegających zgłoszeniu uzgodnień transgranicznych.

Ostateczny termin na przesłanie opinii lub wypełnienie kwestionariusza online udostępnionego przez KE to 30 lipca 2024 r.

W dyrektywie 2011/16/UE (dyrektywa w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania bezpośredniego, zwana „DAC”) określono zasady i procedury ścisłej współpracy między organami podatkowymi państw członkowskich w dziedzinie podatków bezpośrednich1, aby umożliwić prawidłowe naliczenie podatków w sytuacjach transgranicznych oraz zwalczać oszustwa podatkowe i uchylanie się od opodatkowania. DAC ustanawia wspólny system współpracy między państwami członkowskimi, umożliwiający im wzajemną pomoc poprzez wymianę informacji (na wniosek, automatycznie lub spontanicznie) oraz inne formy współpracy (dochodzenia administracyjne, obecność w urzędach administracyjnych i udział w dochodzeniach administracyjnych, kontrole jednoczesne i wspólne audyty).

Ocena tego systemu została zawarta w załączniku II do programu prac Komisji na 2024 r. i jest wymagana na mocy DAC. Art. 27 ust. 1 DAC stanowi, że co pięć lat po dniu 1 stycznia 2013 r. Komisja składa Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie na temat stosowania tej dyrektywy. Pierwsza ocena DAC opierała się na badaniu przeprowadzonym w 2018 r. i opublikowanym w 2019 r. Bieżąca ocena będzie drugą i obejmie lata 2018–2022.

Automatyczna wymiana informacji jest jedną z najważniejszych metod współpracy. Od 1 stycznia 2015 r. ma miejsce automatyczna wymiana informacji dotyczących pięciu kategorii dochodów i kapitału (dochody z zatrudnienia, renty/emerytury, wynagrodzenia dyrektorów, produkty ubezpieczenia na życie oraz własność nieruchomości i dochody z tego tytułu). W kolejnych latach wprowadzono zmiany do DAC w celu uwzględnienia: informacji o rachunkach finansowych (DAC2), interpretacji indywidualnej prawa podatkowego o wymiarze transgranicznym i uprzednich porozumień cenowych (DAC3), sprawozdań według krajów (DAC4), podlegających zgłoszeniu (tj. wskazujących na potencjalne ryzyko unikania opodatkowania) uzgodnień transgranicznych (DAC6) oraz dochodów uzyskanych od platform (DAC7). Zmiany umożliwiły również organom podatkowym dostęp do niektórych danych dotyczących przeciwdziałania praniu pieniędzy (DAC5), a ostatnio rozszerzyły zakres kontroli jednoczesnych o wspólne kontrole (DAC7). W 2023 r. Rada przyjęła dyrektywę DAC8 wdrażającą automatyczną wymianę informacji w zakresie kryptoaktywów, rozszerzającą zakres automatycznej wymiany informacji o interpretację indywidualną oraz usprawniającą wykorzystanie informacji DAC (DAC1). W kolejnych latach zmieniono dyrektywę w celu uwzględnienia: informacji o rachunkach finansowych (DAC2), interpretacji indywidualnej prawa podatkowego o wymiarze transgranicznym i uprzednich porozumień cenowych (DAC3), sprawozdań według krajów (DAC4), podlegających zgłoszeniu uzgodnień transgranicznych potencjalnie szkodliwych dla podatków (DAC6) oraz dochodów uzyskanych od platform (DAC7).

W ramach oceny przeanalizowana zostanie skuteczność, wydajność i dalsza adekwatność DAC i jej zmian (DAC2 do DAC6), jak również jej spójność z innymi inicjatywami i priorytetami politycznymi oraz wartość dodana UE.

Celem konsultacji jest zebranie opinii wszystkich zainteresowanych stron na temat wpływu dyrektyw DAC.

Zainteresowane strony to: (i) administracje podatkowe wszystkich państw członkowskich będące bezpośrednimi użytkownikami instrumentów przewidzianych w DAC; (ii) podatnicy prowadzący operacje transgraniczne na jednolitym rynku lub zarządzający takimi operacjami; oraz (iii) podmioty, które muszą składać sprawozdania na podstawie DAC, np. podmioty inwestujące, przedsiębiorstwa wielonarodowe, instytucje finansowe, pośrednicy podatkowi i pracownicy transgraniczni. Cennym źródłem informacji mogą być również organizacje pozarządowe i środowiska akademickie.

Więcej informacji, opinii oraz ocen skutków regulacji jest dostępnych pod linkiem KE:
https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say/initiatives/13678-Wspo%C5%82praca-w-dziedzinie-opodatkowania-bezposredniego-ocena_pl
 
Uprzejmie prosimy o przesłanie wszelkich uwag oraz opinii na adres: szkop@pracodawcy.pl

W załączeniu znajduje się zaproszenie do zgłaszania uwag dotyczących oceny.

Kwestionariusz jest dostępny dla organizacji i przedsiębiorstw zarejestrowanych w unijnym rejestrze służącym przejrzystości pod linkiem KE: https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say/initiatives/13678-Wspo%C5%82praca-w-dziedzinie-opodatkowania-bezposredniego-ocena/public-consultation_pl

Źródło: Komisja Europejska