Uprzejmie informujemy, że do konsultacji publicznych został skierowany projekt rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska zmieniającego rozporządzenie w sprawie mechaniczno-biologicznego przetwarzania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych.
Projekt rozporządzenia wprowadza zmiany w rozporządzeniu Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 28 grudnia 2022 r. w sprawie mechaniczno-biologicznego przetwarzania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 56) – rozporządzenie MBP, wydanego na podstawie upoważnienia zawartego w art. 33 ust. 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2022 r. poz. 699, z późn. zm.).
Najważniejsze proponowane zmiany w rozporządzeniu MBP.
- W § 3 ust. 4 oraz § 4 ust. 1 dotyczącym warunków prowadzenie mechanicznego przetwarzania i rozładunku zmieszanych (niesegregowanych) odpadów komunalnych zrezygnowanie z odwoływania się do „budynku” w rozumieniu Prawa budowlanego. W związku z powyższym rozładunek i przetwarzanie może być prowadzone w obiekcie zamkniętym instalacji (już niekoniecznie niebędącym budynkiem w rozumieniu Prawa budowlanego).
- Przy kodzie odpadów z mechanicznej obróbki odpadów zlikwidowano przedrostek „ex” (korekta legislacyjna) oraz wprowadzono zmiany w zakresie tzw. frakcji podsitowej przez doprecyzowanie, że jest to frakcja wydzielona na sicie o wielkości oczek nie większej niż 100 mm. Dla tego rozwiązania zaproponowano przepis przejściowy, zgodnie z którym stosowane w dniu wejścia w życie rozporządzenia sita o wielkości oczek pozwalającej na wydzielanie frakcji podsitowej większej niż 100 mm mogą być stosowane nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2024 r.
- Ze względu na sezonowo zmieniający się skład niesegregowanych zmieszanych odpadów komunalnych (strumienie o różnej jakości na co instalacja nie ma wpływu) dopuszczono powstawanie z niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych poddanych procesowi mechanicznego przetwarzania odpadów również innych rodzajów odpadów niż wskazanych w § 4 ust. 1.
- Przy określaniu wariantów pracy instalacji polegających na przetwarzaniu odpadów selektywnie zebranych przez ich doczyszczanie lub rozsortowywanie oraz produkcji paliwa alternatywnego z odpadów innych niż 20 03 01 zrezygnowano z odwoływania się do wolnych mocy przerobowych gdyż zapis ten powodował niejasności interpretacyjne .
- Wprowadzono zmiany w zakresie biologicznego przetwarzania odpadów frakcji podsitowej:
- przetwarzanie w warunkach tlenowych – zrezygnowano m.in. z określania czasu prowadzenia procesu, określania warunków wilgotności oraz wskazania, że proces ten ma być prowadzony jednostopniowo czy też dwustopniowo. Istotnym będzie efekt końcowy prowadzonego procesu a więc uzyskanie przez odpady określonych parametrów (które były już określone w rozporządzeniu MBP). Oznacza to zmianę z koncentracji na czasie na koncentrację na cel procesu, co jest technologicznie i celowościowo uzasadnione,
- przetwarzanie beztlenowe – zrezygnowano z określania warunków prowadzenia procesu, ponieważ istotnym jest efekt końcowy prowadzonego procesu, a więc uzyskanie przez odpady określonych parametrów – dlatego też pozostawiono wymóg, że odpady powstałe po przetwarzaniu beztlenowym poddaje się stabilizacji w procesie biologicznego przetwarzania odpadów w warunkach tlenowych.
W przypadku procesów biologicznego przetwarzania, zarówno w warunkach tlenowych jak i beztlenowych, istotny będzie efekt końcowy prowadzonego procesu, a więc uzyskanie przez odpady określonych parametrów, po spełnieniu których będą tzw. „stabilizatem”, które były już określone w rozporządzeniu MBP i nie ulegają zmianie. Parametry te dotychczas były określone w § 7 ust. 1 i zostały przeniesione do § 5 ust. 6 (ust. dotyczący biologicznego przetwarzania).
- Przeredagowano § 8 w taki sposób, aby odpady powstałe w wyniku procesu biologicznego przetwarzania odpadów frakcji podsitowej, które nie są stabilizatem, mogły być przekazane do termicznego przetwarzania pod warunkiem, że proces biologicznego przetwarzania odpadów będzie trwał co najmniej 4 tygodnie i nie doprowadzi do osiągnięcia parametrów jak dla stabilizatu.
- Wprowadzono zmiany w zakresie pobierania próbek i badań stabilizatu:
- zrezygnowano z odwoływania się do „cyklu” przetwarzania odpadów;
- dookreślono, że badane będą tylko odpady po procesie przetwarzania biologicznego pod kątem spełnienia parametrów dla stabilizatu;
- wprowadzono brzmienie, zgodnie z którym jeśli w odniesieniu do procesów prowadzonych w takich samych warunkach technologicznych wyniki co najmniej 3 następujących po sobie badań potwierdziły spełnienie wymagań dla stabilizatu, wówczas dopuszcza się prowadzenie badań przynajmniej jeden raz na kwartał, jeżeli warunki technologiczne prowadzenia procesu nie uległy zmianie.
Podstawa prawna: ustawa z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach
Szczegóły dotyczące projektu aktu prawnego zawarte są w uzasadnieniu oraz Ocenie Skutków Regulacji (OSR), które wraz z projektem aktu prawnego znajdują się w załączeniu.
Link do informacji szczegółowych:
https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12373766
Uprzejmie prosimy o przekazywanie ewentualnych uwag, opinii i stanowisk do projektu, także w formie elektronicznej (edytowalnej)
w terminie do 4 lipca 2023 roku na adres
szkop@pracodawcy.pl. Uwagi należy wnieść przy użyciu załączonej tabeli.