03
grudzień
Uprzejmie informujemy, że do konsultacji publicznych został skierowany projekt rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad kształtowania i kalkulacji taryf oraz rozliczeń z tytułu zaopatrzenia w ciepło. Przedkładany projekt rozporządzenia wprowadza zmiany w rozporządzeniu Ministra Klimatu z dnia 7 kwietnia 2020 r. w sprawie szczegółowych zasad kształtowania i kalkulacji taryf oraz rozliczeń z tytułu zaopatrzenia w ciepło (Dz. U. poz. 718, z późn. zm.) oraz stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego zawartego w art. 46 ust 5 i 6 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne (Dz. U. z 2022 r. poz. 1385 z późn. zm.). Zgodnie z art. 46 ust. 5 ustawy minister właściwy do spraw energii, po zasięgnięciu opinii Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki określa, w drodze rozporządzenia, szczegółowe zasady kształtowania i kalkulacji taryf oraz rozliczeń z tytułu zaopatrzenia w ciepło. Zmianę rozporządzenia uzasadnia konieczność dostosowania sytuacji odbiorców ciepła do zaistniałych zmian w otoczeniu makroekonomicznym. Częstość zmian taryf dla ciepła, wynikająca m.in. ze wzrostu kosztów paliw oraz wzrostu cen uprawnień do emisji gazów cieplarnianych w roku 2021 i 2022, spowodowała, że taryfy dla ciepła w okresie dwóch ostatnich lat osiągnęły niespotykanie wysokie poziomy. Zmiana rozporządzenia ma na celu osiągnięcie stanu równoważenia interesów odbiorców ciepła oraz przedsiębiorstw energetycznych prowadzących działalność wytwarzania ciepła i jego dystrybucji. Projekt rozporządzenia przyczyni się do urealnienia cen i stawek opłat w taryfach dla ciepła. Uchylenie § 11 ust. 4 i 8 oraz § 45b uniemożliwi wskaźnikowe podejście do kształtowanych taryf dla ciepła, które w aktualnej sytuacji pozwala na zawyżanie planowanego przychodu we wnioskach o zatwierdzenie taryf dla ciepła, co powoduje kalkulację cen i stawek opłat na zbyt wysokim poziomie. Wskaźnikowy sposób bazujący na minimalnym przychodzie będzie mógł być realizowany od 1 stycznia 2028 r. na podstawie dodanych w § 11 ust. 4a i ust. 9. Jednak przedsiębiorstwo energetyczne będzie uprawnione do wystąpienia z takim wnioskiem, jeżeli zostaną spełnione warunki przewidziane w §11 ust. 7, tj. o ile system, w którym funkcjonuje przedsiębiorstwo energetyczne spełnia łącznie następujące warunki: 1) jest efektywny energetycznie w rozumieniu art. 7b ust. 4 ustawy; 2) wskaźnik nakładu nieodnawialnej energii pierwotnej określony dla tego systemu ciepłowniczego zgodnie z metodyką wyznaczania wskaźników nakładu nieodnawialnej energii pierwotnej zawartą w przepisach wydanych na podstawie art. 29 ustawy z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej jest niższy od 0,65. Projekt rozporządzenia modyfikuje także zakres obowiązków dotyczący analizowania wniosków o zmianę taryf dla ciepła przez Prezesa URE na etapie ich weryfikacji. Szczegółowej analizie będą poddawane wnioski o zmianę taryf dla ciepła, w trakcie ich rozpatrywania przez Prezesa URE, nie tylko pod względem istotności zmian otoczenia regulacyjnego, ale także pod względem nieprzewidywalności takich zmian. Podstawa prawna: Ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne Szczegóły dotyczące projektu aktu prawnego zawarte są w uzasadnieniu oraz Ocenie Skutków Regulacji (OSR), które wraz z projektem aktu prawnego znajdują się w załączeniu. Link do informacji szczegółowych: https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12374405 Uprzejmie prosimy o przekazywanie ewentualnych uwag, opinii i stanowisk do projektu, także w formie elektronicznej (edytowalnej) w terminie do 17 lipca 2023 roku na adres szkop@pracodawcy.pl.
Najnowsze wpisy
30
listopad