Zrównoważony transport – przegląd dyrektywy w sprawie transportu kombinowanego

Komisja Europejska prowadzi ostatnią fazę konsultacji publicznych przepisów prawa gospodarczego w UE (transport): na podstawie analizy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1119 z dnia 30 czerwca 2021 r. w sprawie ustanowienia ram na potrzeby osiągnięcia neutralności klimatycznej i zmiany rozporządzeń (WE) nr 401/2009 i (UE) 2018/1999 (Europejskie prawo o klimacie) oraz Dyrektywy Rady 92/106/EWG z dnia 7 grudnia 1992 r. w sprawie ustanowienia wspólnych zasad dla niektórych typów transportu kombinowanego towarów między państwami członkowskimi – wniosek w sprawie zmiany dyrektywy Rady 92/106/EWG w odniesieniu do ram wsparcia na rzecz transportu intermodalnego towarów oraz rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1056 w odniesieniu do obliczania oszczędności kosztów zewnętrznych i generowania danych zagregowanych.

Ostateczny termin na przesłanie opinii to 5 luty 2024 r. Europejskie prawo o klimacie stanowi, że Unia Europejska musi ograniczyć emisję gazów cieplarnianych w całej gospodarce o co najmniej 55 % do 2030 r. w porównaniu z poziomami z 1990 r. oraz osiągnąć neutralność klimatyczną do 2050 r. W komunikacie dotyczącym Europejskiego Zielonego Ładu wskazano na potrzebę redukcji emisji gazów cieplarnianych pochodzących z transportu o 90 % do 2050 r. w celu osiągnięcia neutralności klimatycznej. W planie działania na rzecz eliminacji zanieczyszczeń propaguje się przejście na czystszy transport w celu zmniejszenia zanieczyszczenia powietrza i zanieczyszczenia hałasem. Ponadto, aby zmniejszyć zależność od paliw kopalnych, UE musi również poprawić swoją efektywność energetyczną, jak podkreślono w pakiecie REPowerEU, w którym wymieniono rewizję dyrektywy w sprawie transportu kombinowanego („dyrektywa CTD”) jako jedno z istotnych narzędzi w tym zakresie. Transformacja w kierunku niskoemisyjnego i energooszczędnego transportu towarowego wymaga kompleksowego podejścia. W komunikacie w sprawie strategii na rzecz zrównoważonej i inteligentnej mobilności Komisja podkreśla, że należy wykorzystać wszystkie narzędzia polityczne, aby uczynić wszystkie rodzaje transportu bardziej zrównoważonymi, zadbać o szeroką dostępność zrównoważonych rozwiązań alternatywnych w systemie transportu multimodalnego oraz wdrożyć odpowiednie zachęty wspierające transformację. Wzywa się do podjęcia zdecydowanych działań służących wykorzystaniu zrównoważonych rodzajów transportu, w szczególności dzięki znacznemu zwiększeniu roli kolei, śródlądowych dróg wodnych i żeglugi morskiej bliskiego zasięgu w transporcie towarów. Zgodnie z celami pośrednimi określonymi w strategii na rzecz zrównoważonej i inteligentnej mobilności ruch, jeżeli chodzi o kolejowe przewozy towarowe, powinien zwiększyć się dwukrotnie, a ruch na śródlądowych drogach wodnych i szlakach żeglugi morskiej bliskiego zasięgu zwiększy się o 50 % do 2050. Podobnie w ramach Europejskiego Zielonego Ładu wezwano również do znacznego zwiększenia roli kolei i śródlądowych dróg wodnych w śródlądowym transporcie towarów, którego 75 % stanowi dziś transport drogowy.
Dyrektywa w sprawie transportu kombinowanego służy wspieraniu przechodzenia z transportu drogowego towarów na mniej emisyjne rodzaje transportu, takie jak żegluga śródlądowa, transport morski i kolej. W świetle apeli o zwiększenie poziomu ambicji w związku z realizacją Europejskiego Zielonego Ładu, a także potrzeby wdrożenia zasad „zanieczyszczający płaci” i „użytkownik płaci”, w ramach przedmiotowej inicjatywy dokonany zostanie przegląd następujących kwestii:
  • jakie operacje transportowe powinny być wspierane;
  • jakie środki wsparcia byłyby najbardziej skuteczne w tym zakresie.
Wniosek stanowi uzupełnienie innych strategii transportowych, które a) mają na celu zwiększenie efektywności środowiskowej poszczególnych rodzajów transportu, b) przyczyniają się do internalizacji kosztów zewnętrznych w drodze stosowania zasad „zanieczyszczający płaci” i „użytkownik płaci” oraz c) zapewniają przejrzystość w zakresie dostępnych usług i przepisów mających zastosowanie do sektora lub jego części.
Uprzejmie prosimy o przesłanie wszelkich uwag oraz opinii na adres: szkop@pracodawcy.pl
W załączeniu znajduje się wniosek dotyczący dyrektywy wraz z załącznikiem oraz streszczenie oceny skutków. Więcej informacji, opinii oraz ocen skutków regulacji jest dostępnych pod linkiem KE: https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say/initiatives/13010-Zrownowazony-transport-przeglad-dyrektywy-w-sprawie-transportu-kombinowanego_pl Źródło: Komisja Europejska