22
listopad
Uprzejmie informujemy, że do konsultacji publicznych został skierowany projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie udzielania pomocy publicznej w zakresie wyposażenia pojazdów kolejowych z napędem w system ERTMS w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Projektowane rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie udzielania pomocy publicznej w zakresie wyposażenia pojazdów kolejowych z napędem lub z kabiną sterowniczą w system ERTMS w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego, określonego w art. 14lc ust. 4 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2023 r. poz. 1259, z późn. zm.). W projektowanym rozporządzeniu właściwy minister pełniący funkcję instytucji odpowiedzialnej za realizację inwestycji E2.2.2. „Cyfryzacja transportu” wskazanej w komponencie E „Zielona, inteligentna mobilność” objętej Krajowym Planem Odbudowy i Zwiększania Odporności (planem rozwojowym), zwanym „KPO”, określił szczegółowe przeznaczenie, warunki i tryb udzielania pomocy publicznej na realizację przedsięwzięć w zakresie wyposażenia pojazdów kolejowych z napędem lub z kabiną sterowniczą (typu PUSH-PULL) w Europejski System Zarządzania Ruchem Kolejowym, zwany „systemem ERTMS”, a także podmiot udzielający tej pomocy, uwzględniając konieczność zapewnienia zgodności tej pomocy z rynkiem wewnętrznym, efektywnego i skutecznego jej wykorzystania oraz przejrzystości jej udzielania. W projektowanym rozporządzeniu przez system ERTMS należy rozumieć system ERTMS według wzorca 3 (baseline 3) lub wyższego, obejmujący urządzenie pokładowe Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem, zwanego „systemem ETCS”, oraz Globalnego Systemu Kolejowej Radiokomunikacji Ruchomej, zwanego dalej „systemem GSM-R”, łącznie albo tylko urządzenie pokładowe systemu ETCS w przypadku, gdy system GSM-R jest już zainstalowany. Projektowane rozporządzenie uwzględnia postanowienia Porozumienia w sprawie powierzenia zadań związanych z realizacją inwestycji w ramach planu rozwojowego, zawartego w Warszawie w dniu 17 lutego 2023 r. między Ministrem Infrastruktury a Centrum Unijnych Projektów Transportowych, zwanym „CUPT”, pełniącym rolę jednostki wspierającej plan rozwojowy. Pomoc publiczna udzielana na podstawie projektowanego rozporządzenia, w formie bezzwrotnego wsparcia finansowego, po jej uprzedniej notyfikacji Komisji Europejskiej zgodnie z art. 108 ust. 3 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, zwanego „TFUE”, może zostać uznana za zgodną z rynkiem wewnętrznym na podstawie art. 93 TFUE. W projektowanym rozporządzeniu określono ponadto warunki, jakie musi spełniać przedsiębiorca aby pomoc publiczną otrzymać, obejmujące zakres realizacji przedsięwzięcia, wydatki kwalifikowalne oraz wymagane od przedsiębiorcy zobowiązania, w tym dodatkowe zobowiązanie dla przedsiębiorstwa prowadzącego działalność gospodarczą polegającą na wynajmowaniu lub leasingu pojazdów kolejowych z napędem lub z kabiną sterowniczą dotyczące udostępniania na przejrzystych, równych i niedyskryminujących warunkach pojazdów kolejowych z napędem lub z kabiną sterowniczą, których dotyczy pomoc. Podstawa prawna: Ustawa z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju Szczegóły dotyczące projektu aktu prawnego zawarte są w uzasadnieniu oraz Ocenie Skutków Regulacji (OSR), które wraz z projektem aktu prawnego znajdują się w załączeniu. Link do informacji szczegółowych: https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12381652 Uprzejmie prosimy o przekazywanie ewentualnych uwag, opinii i stanowisk do projektu, także w wersji elektronicznej (edytowalnej), w terminie do dnia 13 lutego 2024 r. na adres szkop@pracodawcy.pl.
Najnowsze wpisy
21
listopad