Charakterystyka aukcji energii ze źródeł odnawialnych (wytyczne)

Komisja Europejska prowadzi konsultacje publiczne przepisów prawa dot. energii w UE – na podstawie wniosku w sprawie Rozporządzenia w sprawie ustanowienia ram środków na rzecz wzmocnienia europejskiego ekosystemu produkcji produktów technologii neutralnych emisyjnie (akt w sprawie przemysłu neutralnego emisyjnie) oraz Komunikatu KE: Europejski plan działania na rzecz energii wiatrowej.

Ostateczny termin na przesłanie opinii to 1 marca 2024 r.
Inicjatywa ta jest częścią europejskiego planu działania na rzecz energii wiatrowej przedstawionego przez Komisję 24 października 2023 r. w celu wsparcia przedsiębiorstw w UE z sektora energii wiatrowej i poprawy ich konkurencyjności. Określone w planie działanie nr 4 przewiduje, że państwa UE powinny uwzględnić w swoich aukcjach:
  • obiektywne, przejrzyste i niedyskryminacyjne kryteria jakościowe;
  • środki mające na celu maksymalizację wskaźnika realizacji projektów, w oparciu o zalecenia i wytyczne Komisji.
Inicjatywa ta jest również istotna w kontekście wniosku dotyczącego aktu w sprawie przemysłu neutralnego emisyjnie (COM(2023) 161 final), który zawiera przepisy dotyczące kryteriów pozacenowych aukcji w celu wdrożenia odnawialnych źródeł energii. Jednym z głównych czynników powodujących trudności w łańcuchu dostaw energii wiatrowej jest fakt, że struktura krajowych przetargów w zakresie rozwoju energii ze źródeł odnawialnych często nie wynagradza w odpowiedni sposób wysokich norm środowiskowych i społecznych unijnych produktów ani nie uwzględnia potrzeby zapewnienia odporności łańcucha dostaw, ponieważ przetargi te opierają się wyłącznie lub głównie na cenie (choć niektóre państwa członkowskie zaczęły wprowadzać kryteria pozacenowe). Ponadto niektóre przetargi w zakresie morskiej energii wiatrowej, takie jak przetargi organizowane w oparciu o „brak ograniczeń na składanie ofert z ujemnymi cenami”, mogą prowadzić do bardzo wysokich ofert ze strony operatorów, co może sprawić, że pełna i terminowa realizacja projektów będzie mniej pewna, jeżeli zachęty, np. kary za niewykonanie, nie będą wystarczające do zapewnienia realizacji. Mogłoby to zagrozić osiągnięciu unijnego celu na 2030 r. w zakresie odnawialnych źródeł energii. Ponadto w poszczególnych państwach UE występują znaczne różnice w zakresie struktury aukcji. Ogólnie rzecz biorąc, taka sytuacja komplikuje planowanie inwestycji przez producentów, destabilizuje linie produkcyjne i zmniejsza korzyści skali. Uprzejmie prosimy o przesłanie wszelkich uwag oraz opinii na adres: szkop@pracodawcy.pl W załączeniu znajduje się zaproszenie do zgłaszania uwag. Więcej informacji, opinii oraz ocen skutków regulacji jest dostępnych pod linkiem KE: https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say/initiatives/14122-Commission-Recommendation-and-guidance-on-design-elements-of-renewable-energy-auctions_pl Źródło: Komisja Europejska