Projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym

Uprzejmie informujemy, że do konsultacji publicznych został skierowany projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym.

Projekt nowelizacji ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 2201, z późn. zm.) ma na celu zwiększenie efektywności wykonywania kontroli podmiotów uczestniczących w przewozach drogowych oraz wzmocnienie egzekucji przepisów prawa dotyczących wykonywania przewozu drogowego rzeczy przez podmioty uprawnione.

Projektowana ustawa przewiduje szczegółowe określenie obowiązków podmiotów wykonujących inne czynności związane z przewozem drogowym jako spedytorzy, nadawcy lub podwykonawcy tych podmiotów, zlecających międzynarodowe przewozy drogowe rzeczy lub przewozy kabotażowe. Podmioty te nie będą mogły zlecić międzynarodowego przewozu drogowego rzeczy lub przewozu kabotażowego podmiotowi nieuprawnionemu, w szczególności nieposiadającemu wymaganego zezwolenia lub licencji. Natomiast, aby zapewnić właściwy nadzór nad dostępem do rynku krajowych przewozów drogowych rzeczy, ten sam obowiązek dookreślono w odniesieniu do zlecenia krajowego przewozu drogowego rzeczy.

Projekt ustawy zakłada m.in.:

1) wprowadzenie przepisów zakazujących zlecania krajowego i międzynarodowego przewozu drogowego rzeczy oraz przewozu kabotażowego podmiotowi nieuprawnionemu, w szczególności nieposiadającemu wymaganego zezwolenia lub licencji. Wprowadzenie przepisu w tym zakresie jasno wskaże na obowiązki spedytorów, nadawców lub podwykonawców tych podmiotów w przypadku zlecania krajowych i międzynarodowych przewozów drogowych rzeczy, a także przewozów kabotażowych,

2) zmianę oraz ustanowienie nowych sankcji w postaci kar pieniężnych za niestosowanie się do wprowadzonych poprzez projekt ustawy obowiązków. W przypadku naruszenia przepisów, projekt ustawy wprowadza kary dla podmiotów wykonujących inne czynności związane z transportem jako spedytor, nadawca lub podwykonawca tych podmiotów. Podmiot, który zleca wykonywanie krajowego przewozu drogowego rzeczy, międzynarodowego przewozu drogowego rzeczy lub przewozu kabotażowego rzeczy podmiotowi nieuprawnionemu będzie podlegał karze pieniężnej w wysokości do 200 000 zł za każde naruszenie. Natomiast suma kar pieniężnych jaka będzie możliwa do nałożenia podczas jednej kontroli drogowej na spedytora, nadawcę lub podwykonawcę tych podmiotów  będzie wynosiła do 300 000 zł za stwierdzone naruszenia. Niezależnie od powyższego, w przypadku kontroli w siedzibie spedytora, nadawcy lub podwykonawcy tych podmiotów suma kar pieniężnych stwierdzonych podczas tej kontroli nie może przekroczyć 1 000 0000 złotych.

3) ustawa uzupełnia także katalog kar pieniężnych, jakie mogą zostać nałożone za poszczególne naruszenia. W tym zakresie za zlecanie:

a) krajowego przewozu drogowego rzeczy lub międzynarodowego przewozu drogowego rzeczy podmiotowi nieuprawnionemu ustanawia się karę pieniężną w wysokości 200 000 zł;

b) międzynarodowego przewozu drogowego rzeczy z naruszeniem przepisów umowy międzynarodowej lub warunków określonych w zezwoleniu ustanawia się karę pieniężną w wysokości 200 000 zł;

c) przewozu kabotażowego rzeczy podmiotowi nieposiadającemu wymaganego zezwolenia ustanawia się karę pieniężną w wysokości 200 000 zł;

d) przewozu kabotażowego rzeczy niezgodnie z warunkami określonymi dla przewozu kabotażowego ustanawia się karę pieniężną w wysokości 200 000 zł.

Przewiduje się również dodanie naruszeń związanych z niewystawieniem lub nieprzekazaniem przewoźnikowi drogowemu dokumentu potwierdzającego zlecenie, nieprzechowywaniem lub nieprzedstawieniem do kontroli kopii lub oryginałów dokumentów wskazanych w projektowanych przepisach, a także przekazaniem niezgodnych ze stanem faktycznym, przerobionych lub podrobionych dokumentów wskazanych w projektowanych przepisach.

Szczegóły dotyczące proponowanych zmian w prawnych zawarte są w uzasadnieniu oraz Ocenie Skutków Regulacji (OSR), które wraz z projektem aktu prawnego znajdują się w załączeniu.

Link do informacji szczegółowych: https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12384254

Uprzejmie prosimy o przekazywanie ewentualnych uwag, opinii i stanowisk do projektu w terminie do 8 maja 2024 r. na adres: szkop@pracodawcy.pl.