Uwagi do projektu ustawy o zmianie ustawy o zarządzaniu kryzysowym oraz niektórych innych ustaw (nr UC47)

Legnica, 22 lipca 2024 roku

ZPPM / 26S / VII / 2024

Znak sprawy: KC.021.2.2024

Szanowny Pan
Zbigniew Muszyński

Dyrektor
Rządowe Centrum Bezpieczeństwa

Szanowny Panie Dyrektorze,
Szanowni Państwo

W załączeniu przesyłamy uwagi Związku Pracodawców Polska Miedź do projektu ustawy o zmianie ustawy o zarządzaniu kryzysowym oraz niektórych innych ustaw (nr UC47 w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów) z dnia 3.07.2024 roku, opublikowanego na stronie BIP Rządowego Centrum Legislacji w dniu 5.07.2024 roku.

Związek Pracodawców Polska Miedź jest samorządną organizacją pracodawców, niezależną w swej działalności od organów władzy i administracji państwowej, samorządowej oraz innych organizacji. Nasza organizacja zrzesza ponad 120 pracodawców, zatrudniających blisko 38 000 pracowników. Założycielem Związku jest KGHM Polska Miedź S.A., a naszymi członkami są również podmioty prywatne, w szczególności z sektora małych i średnich przedsiębiorstw, jak również firmy samorządowe niezwiązane kapitałowo z Grupą KGHM. Od ponad 27 lat Związek monitoruje i opiniuje projekty aktów prawnych istotnych dla gospodarki, chroniąc prawa i reprezentując interesy pracodawców oraz przedsiębiorców.

Związek Pracodawców Polska Miedź pozytywnie ocenia fakt przygotowania przez Rządowe Centrum Bezpieczeństwa projektu ustawy o zmianie ustawy o zarządzaniu kryzysowym oraz niektórych innych ustaw.

Podzielamy opinię Państwa, o pilnej potrzebie wdrożenia zintegrowanego podejścia do zarządzania ryzykiem, obejmującego cały cykl zarządzania, od oceny ryzyka, poprzez przygotowanie planów zarządzania nim oraz wdrażanie środków zapobiegawczych i zapewniających gotowość do ich użycia. Ważne jest wprowadzenie nowych kryteriów umożliwiających identyfikację obiektów, instalacji oraz urządzeń jako infrastruktury krytycznej. Jednakowoż pojęcia i definicje powinny być jednoznaczne i jasne pod względem interpretacyjnym, a jednocześnie ujednolicone z występującymi w innych aktach prawnych regulujących przedmiotowe zagadnienia.

Analiza projektu ustawy i załączonych dokumentów (uzasadnienie, OSR) pozwoliły nam na przygotowanie załączonego stanowiska. Uprzejmie prosimy o wzięcie pod uwagę przedłożonej argumentacji przy tworzeniu ostatecznego kształtu aktu prawnego.

Jednocześnie pragniemy zapewnić, że jesteśmy otwarci na dyskusję merytoryczną dotyczącą modyfikacji projektowanych zapisów na dalszym etapie prac legislacyjnych.

Wyrażając nadzieję na pozytywne podejście do naszych uwag, pozostajemy z wyrazami szacunku